• enbär

Lärare, vad tycker ni om att elever är lediga utanför loven?

Vår äldste går i förskoleklass så vi har precis varit lediga en vecka när det inte är lov. Tänkt att det gäller att passa på nu innan skolplikten börjar. Har dock märkt att det verkar jättevanligt att elever i grundskolan är lediga en vecka här och en vecka där, ibland längre, för att familjen ska på en resa. Och då är det inte några speciella resor, typ hälsa på släkten i Australien eller så, utan helt vanliga charterresor till Kanarieöarna, Thailand eller Medelhavet. 

Vad tycker ni lärare om det? 

Jag kan inte låta bli att associera till de dåliga skolresultaten i Sverige. Har svårt att tänka mig att man tar så lätt på skolan i de länder som ligger i topp i PISA-undersökningarna. Antingen är det så att barnen lär sig så lite i skolan i Sverige att det inte spelar nån roll att de är borta en eller ett par extra veckor, eller också säger det något om vår syn på utbildning, att skolan inte är viktig, det är viktigare att familjen kan köpa en charter som är några tusen billigare än om man åkt på ett skollov. Blir det inte rörigt när elever kommer och går och det ofta är någon som missade det man gick igen om förra veckan?

• Svar på tråden Lärare, vad tycker ni om att elever är lediga utanför loven?
  • modsey
    Konnässören skrev 2014-04-05 16:09:54 följande:
    Å andra sidan, hur svårt kan det vara att förlägga utlandsresor till loven? En vecka höstlov, en vecka påsklov, en vecka sportlov, 2-3 veckor jullov och 7-9 veckor sommarlov. Föräldrarna får väl anpassa utlandsvistelsens längd efter längden på lov? Känns personligen mest som att man lär barnen att man kan ta ledig när man känner för det och skita i vad alla andra säger och tycker. Speciellt om barnen inte blir beviljade ledighet. Det finns inte många vuxna som skulle tänka att fan, jag bokar en treveckors till Thailand och kollar sedan om jag får ledigt. Tusan, fick avslag från chefen, åker en då! En annan skulle bli av med jobbet då.
    Hur svårt är det att förstå att alla verkligen inte kan göra så?
    'jag lär mina barn att det är ok att ta ansvar för de handlingar man gör, så tar man ledigt så får man jobba igen det på något vis själv ( med hjälp av förälder)
    jag har aldrig åkt efter att ha fått avslag heller men i vissa situationer skulle jag nog kunna tänka mig att göra det om vi ått nej. Men vi har haft en bra dialog och ett bra samarbete med skolan, så de tär ett ickeproblem
  • Arbetsvegan
    Konnässören skrev 2014-04-05 16:09:54 följande:
    Å andra sidan, hur svårt kan det vara att förlägga utlandsresor till loven? En vecka höstlov, en vecka påsklov, en vecka sportlov, 2-3 veckor jullov och 7-9 veckor sommarlov. Föräldrarna får väl anpassa utlandsvistelsens längd efter längden på lov? Känns personligen mest som att man lär barnen att man kan ta ledig när man känner för det och skita i vad alla andra säger och tycker. Speciellt om barnen inte blir beviljade ledighet. Det finns inte många vuxna som skulle tänka att fan, jag bokar en treveckors till Thailand och kollar sedan om jag får ledigt. Tusan, fick avslag från chefen, åker en då! En annan skulle bli av med jobbet då.
    Som ensamstående är det inte bara att hasta iväg när det är som allra dyrast. Me du menar då kanske at de har sig själva att skylla, har de inte råd då så ska de fan i mig bita i det sura äpplet och stanna hemma. Tacka vet jag barn i kärnfamiljer - de gör ju alla rätt!

En sak som verkligen behövs lära ut idag och det är empati. Det finns en skriande brist på förståelse varför alla inte gör som en själv. Och det får man inte genom att alla ska följa exakt samma regler utan något undantag och utan någon som helst hänsyn till eventuella omständigheter.
    Hur tror du att skolan kan lära ut det? Jag tvivlar ärligt på att många föräldrar kan ge sina barn det där...
    Använd svanglasögon
  • hammarhajen
    modsey skrev 2014-04-05 13:15:30 följande:
    det gör våra med , men kanske är det mer lösningsfokuserade! Flört
    Eller så säger de inte allt de tänker till dig. 

Jag säger inte allt jag tänker till mina elevers föräldrar. De har rätt att ansöka om ledigt och MITT extra arbete ska inte ligga till grund för bedömningen om barnet får ledigt, utan BARNETS studiesituation.

Att som lärare berätta allt för föräldrar är rent av oprofessionellt skulle jag säga. Ungefär som att vårdpersonal skulle berätta hur mycket merjobb de får av att folk röker varje gång de har en rökare som patient. Vissa saker säger man bara inte. 
  • modsey
    hammarhajen skrev 2014-04-05 18:22:39 följande:
    Eller så säger de inte allt de tänker till dig. 

Jag säger inte allt jag tänker till mina elevers föräldrar. De har rätt att ansöka om ledigt och MITT extra arbete ska inte ligga till grund för bedömningen om barnet får ledigt, utan BARNETS studiesituation.

Att som lärare berätta allt för föräldrar är rent av oprofessionellt skulle jag säga. Ungefär som att vårdpersonal skulle berätta hur mycket merjobb de får av att folk röker varje gång de har en rökare som patient. Vissa saker säger man bara inte. 
    Eftersom jag har förmånen att ha många lärare i släkten och bekantskapskretsen så litar jag på att i alla fall de inte ljuger om det när vi pratar om "problemet".
  • hammarhajen
    modsey skrev 2014-04-05 18:24:53 följande:
    Eftersom jag har förmånen att ha många lärare i släkten och bekantskapskretsen så litar jag på att i alla fall de inte ljuger om det när vi pratar om "problemet".
    Men det gör alla vi här som säger att det ÄR ett problem i många fall?

Eller är vi bara stelbenta och icke-lösningsinriktade kanske..?

Eller kanske har vi insett att vi har OLIKA elever med OLIKA behov, att det fungerar bra att vara borta för en del och sämre för andra?

Och kanske jobbar vi också enligt kursplaner och läroplanen, med OLIKA arbetsformer och uppgifter som inte så enkelt låter sig packas med i en resväska. En undervisning som baserar sig på ett läromedel kan man skicka med på en semester, t.ex. "räkna s. 35 - 46 och läs kapitel 4 i historia". Men diskussioner, grupparbeten. laborationer, fältstudier och annat GÅR INTE att ta igen på samma sätt. Och jag som lärare är SKYLDIG att se till att alla elever når målen. Och då blir de svårt om de är borta och missar moment som inte riktigt går att läsa ikapp. 

Jag är inte helt emot ledigheter, för mig kan elever gott få ledigt i mindre omfattning. Men jag är oerhört trött på att bli sedd som stelbent och oflexibel när jag försöker bedriva en vettig undervisning med god kvalité och motarbetas av föräldrar som anser att deras barn inte missar ett jota om de är borta tre veckor eller tror att de kan ta igen allt genom att läsa i en lärobok en kvart vid poolen. Ta gärna ledigt, men inse att barnen mycket väl kan missa ett och annat och bli inte upprörd om semesterveckornas missade undervisning skulle resultera i ett lägre betyg eller omdömet "når ej målen" om något bedömningsgrundande missats. 
  • hammarhajen
    isabelles skrev 2014-04-05 13:21:42 följande:
    Självklart ska man kunna ta ledigt och åka på semester osv, naturligtvis!! Det kan du göra på ett arbete med så det är inte mer än rätt. Livet ska inte bara kretsa kring skola och prestation - SPECIELLT INTE I UNG ÅLDER
    Precis när du vill på ditt arbete?

Grattis, det kan inte jag. 
  • hammarhajen
    Arbetsvegan skrev 2014-04-05 16:28:30 följande:
    Som ensamstående är det inte bara att hasta iväg när det är som allra dyrast. Me du menar då kanske at de har sig själva att skylla, har de inte råd då så ska de fan i mig bita i det sura äpplet och stanna hemma. Tacka vet jag barn i kärnfamiljer - de gör ju alla rätt!

En sak som verkligen behövs lära ut idag och det är empati. Det finns en skriande brist på förståelse varför alla inte gör som en själv. Och det får man inte genom att alla ska följa exakt samma regler utan något undantag och utan någon som helst hänsyn till eventuella omständigheter.
    Hur tror du att skolan kan lära ut det? Jag tvivlar ärligt på att många föräldrar kan ge sina barn det där...
    Eller så är det ingen mänsklig rättighet att åka till Thailand varje år.

Finns oerhört många sammanboende föräldrar som inte har råd att resa utomlands och många både sammanboende och ensamstående som väljer att semestra billigare inom Sverige eller kanske i Finland eller Danmark. 

De flesta barn åker INTE utomlands på höstlovet. De flesta barn åker INTE utomlands någon annan höstvecka heller, ändå vekar många betrakta den där solveckan som någon slags miniminivå när det gäller skälig levnadsstandard...

Vill man prompt utomlands kanske man får åka vart tredje år istället för varje. Vart tredje år är ändå betydligt oftare än många barn i både kärnfamiljer och andra typer av familjer. Eller så åker man till andra ställen än de hetaste inne-ställena. Medelhavet första sommarlovsveckan i juni är inte högsäsong och hyfsat prisvärt, åtminstone knappast dyrare än Kap Verde veckan efter höstlovet. 
  • modsey
    hammarhajen skrev 2014-04-05 18:40:58 följande:
    Men det gör alla vi här som säger att det ÄR ett problem i många fall?

Eller är vi bara stelbenta och icke-lösningsinriktade kanske..?

Eller kanske har vi insett att vi har OLIKA elever med OLIKA behov, att det fungerar bra att vara borta för en del och sämre för andra?

Och kanske jobbar vi också enligt kursplaner och läroplanen, med OLIKA arbetsformer och uppgifter som inte så enkelt låter sig packas med i en resväska. En undervisning som baserar sig på ett läromedel kan man skicka med på en semester, t.ex. "räkna s. 35 - 46 och läs kapitel 4 i historia". Men diskussioner, grupparbeten. laborationer, fältstudier och annat GÅR INTE att ta igen på samma sätt. Och jag som lärare är SKYLDIG att se till att alla elever når målen. Och då blir de svårt om de är borta och missar moment som inte riktigt går att läsa ikapp. 

Jag är inte helt emot ledigheter, för mig kan elever gott få ledigt i mindre omfattning. Men jag är oerhört trött på att bli sedd som stelbent och oflexibel när jag försöker bedriva en vettig undervisning med god kvalité och motarbetas av föräldrar som anser att deras barn inte missar ett jota om de är borta tre veckor eller tror att de kan ta igen allt genom att läsa i en lärobok en kvart vid poolen. Ta gärna ledigt, men inse att barnen mycket väl kan missa ett och annat och bli inte upprörd om semesterveckornas missade undervisning skulle resultera i ett lägre betyg eller omdömet "når ej målen" om något bedömningsgrundande missats. 
    Du sätter ju fingret på det själv! Elever själva är olika, familjer är olika och ni lärare är olika
  • Arbetsvegan
    hammarhajen skrev 2014-04-05 18:51:12 följande:
    Eller så är det ingen mänsklig rättighet att åka till Thailand varje år.

Finns oerhört många sammanboende föräldrar som inte har råd att resa utomlands och många både sammanboende och ensamstående som väljer att semestra billigare inom Sverige eller kanske i Finland eller Danmark. 

De flesta barn åker INTE utomlands på höstlovet. De flesta barn åker INTE utomlands någon annan höstvecka heller, ändå vekar många betrakta den där solveckan som någon slags miniminivå när det gäller skälig levnadsstandard...

Vill man prompt utomlands kanske man får åka vart tredje år istället för varje. Vart tredje år är ändå betydligt oftare än många barn i både kärnfamiljer och andra typer av familjer. Eller så åker man till andra ställen än de hetaste inne-ställena. Medelhavet första sommarlovsveckan i juni är inte högsäsong och hyfsat prisvärt, åtminstone knappast dyrare än Kap Verde veckan efter höstlovet. 
    Men seriöst vill du förvandla hela diskussionen till en sandlåda?
    För annars är ditt framspottande om "de mänskliga rättigheterna" något man bara ser i trådar om fattigdom av människor som angriper fattiga med detta eviga "det är ingen mänsklig rättighet att..." köpa tacokrydda eller whatever.

Vem pratar om Thailand och utomlands? Sluta tolka in så förbannat mycket skitargument rent ut sagt.
    Återkom när du har annat än halmgubbar, dvs besvara det jag skrivit och inte det du fantiserat ihop.
    Använd svanglasögon
  • Konnässören
    Arbetsvegan skrev 2014-04-05 16:28:30 följande:

Hur tror du att skolan kan lära ut det? Jag tvivlar ärligt på att många föräldrar kan ge sina barn det där
    Arbetsvegan skrev 2014-04-05 19:01:18 följande:
    Men seriöst vill du förvandla hela diskussionen till en sandlåda?
    För annars är ditt framspottande om "de mänskliga rättigheterna" något man bara ser i trådar om fattigdom av människor som angriper fattiga med detta eviga "det är ingen mänsklig rättighet att..." köpa tacokrydda eller whatever.

Vem pratar om Thailand och utomlands? Sluta tolka in så förbannat mycket skitargument rent ut sagt.
    Återkom när du har annat än halmgubbar, dvs besvara det jag skrivit och inte det du fantiserat ihop.
    Känns som att det är du som tolkar i det här ämnet. Det var ingen innan du som tog upp kärnfamiljer eller sammanboende föräldrar vilket gör att det här ämnet känns lite som en öm tå för dig. Jag har inte sagt något heller om att någon har sig själv att skylla för någonting eller att jag är oförstående för att det är dyrt, speciellt under vissa lov. Men oavsett vad du tycker om det så har vi skolplikt i Sverige, och för att mina framtida barn ska få ut så mycket av sin skolgång som möjligt tror jag att det är dumt att ta ledigt flera veckor mitt i en termin speciellt om barnet har det svårt i skolan men även annars. Skolan består av så mycket mer än läsande och som påpekats tidigare så går faktiskt inte allt att ta igen. Är den där semestern verkligen så viktig, att det inte spelar någon roll att det går ut över barnets skolgång? Omständigheter som skulle kunna berättiga en ens enveckas ledighet från skolan som inte inföll på ett lov vore en släktings bortgång till exempel, inte att man inte har råd annars.

Jag har, oavsett vad du tycker och tror om saken, full förståelse för hur du resonerar. Det betyder inte att jag tycker att du har rätt och ärligt talat tror jag inte att en semester oavsett var den utspelar sig lär barn empati och förståelse.

För övrigt, som lite kuriosa, bodde jag i en sk kärnfamilj ända tills jag flyttade hemifrån. Inte en enda gång har jag varit utomlands med min familj. Vi levde fyra personer på en lön som inte kan kallas mer än normallön. Det var mer regel än undantag att vi var hemma under hela sommaren, vi åkte inte ens och semestrade i Sverige, än mindre tog vi ledigt under skoltid. På sin höjd åkte vi och badade. Långt, långt ifrån alla har råd att ta semester och det är en salig blandning av ensamstående och sammanboende som inte har råd med det. Man brister inte i sin föräldraroll för att man inte tar semester med kidsen flera veckor om året.
Svar på tråden Lärare, vad tycker ni om att elever är lediga utanför loven?