Lärare, vad tycker ni om att elever är lediga utanför loven?
Konnässören skrev 2014-04-05 16:09:54 följande:
Å andra sidan, hur svårt kan det vara att förlägga utlandsresor till loven? En vecka höstlov, en vecka påsklov, en vecka sportlov, 2-3 veckor jullov och 7-9 veckor sommarlov. Föräldrarna får väl anpassa utlandsvistelsens längd efter längden på lov? Känns personligen mest som att man lär barnen att man kan ta ledig när man känner för det och skita i vad alla andra säger och tycker. Speciellt om barnen inte blir beviljade ledighet. Det finns inte många vuxna som skulle tänka att fan, jag bokar en treveckors till Thailand och kollar sedan om jag får ledigt. Tusan, fick avslag från chefen, åker en då! En annan skulle bli av med jobbet då.En sak som verkligen behövs lära ut idag och det är empati. Det finns en skriande brist på förståelse varför alla inte gör som en själv. Och det får man inte genom att alla ska följa exakt samma regler utan något undantag och utan någon som helst hänsyn till eventuella omständigheter.
Hur tror du att skolan kan lära ut det? Jag tvivlar ärligt på att många föräldrar kan ge sina barn det där...