• enbär

Lärare, vad tycker ni om att elever är lediga utanför loven?

Vår äldste går i förskoleklass så vi har precis varit lediga en vecka när det inte är lov. Tänkt att det gäller att passa på nu innan skolplikten börjar. Har dock märkt att det verkar jättevanligt att elever i grundskolan är lediga en vecka här och en vecka där, ibland längre, för att familjen ska på en resa. Och då är det inte några speciella resor, typ hälsa på släkten i Australien eller så, utan helt vanliga charterresor till Kanarieöarna, Thailand eller Medelhavet. 

Vad tycker ni lärare om det? 

Jag kan inte låta bli att associera till de dåliga skolresultaten i Sverige. Har svårt att tänka mig att man tar så lätt på skolan i de länder som ligger i topp i PISA-undersökningarna. Antingen är det så att barnen lär sig så lite i skolan i Sverige att det inte spelar nån roll att de är borta en eller ett par extra veckor, eller också säger det något om vår syn på utbildning, att skolan inte är viktig, det är viktigare att familjen kan köpa en charter som är några tusen billigare än om man åkt på ett skollov. Blir det inte rörigt när elever kommer och går och det ofta är någon som missade det man gick igen om förra veckan?

• Svar på tråden Lärare, vad tycker ni om att elever är lediga utanför loven?
  • Charlotte N

Jag håller med dig TS. Många elever klarar absolut att vara borta och sen ta igen men inte alla. Dessutom är det viktigt att förmedla att skolan är viktig och det gör man ju inte om man ger ledigt hur som helst. Jag gör alltid individuella bedömningar. Har jag en elev som har höga betyg, är klar med allt och sällan är sjuk beviljar jag, annars inte. Ibland åker de ändå " för att resan redan är betald". Inget jag kan göra åt det men då har jag i alla fall förmedlat min syn på saken.

• Aimee68

Det borde väl ändå vara lika på alla skolor i hela Sverige kan man tycka..Våra barn har aldrig haft problem att få ledigt nån vecka utanför loven. Åker man två veckor i samband m loven så blir det ju automatiskt ofta en vecka utanför. Ursäkta men vad har höga betyg med saken att göra? Att man är fullt godkänd räcker väl, förutom närvaro?

Att älska sig själv är början till en livslång kärlekshistoria...
  • Solrosens

Lärarna (många inte alla) är ju så dåliga själva på mycket och saknar grundläggande kunskaper, så barnen lär inte missa något ändå. Tror snarare att barnen lär sig mycket, mycket mer bara av att besöka ett nytt land och deras språk, kultur, nya impulser, synsätt osv!

• kaffeamanda
    Aimee68 skrev 2014-04-04 07:15:30 följande:
    Det borde väl ändå vara lika på alla skolor i hela Sverige kan man tycka..Våra barn har aldrig haft problem att få ledigt nån vecka utanför loven. Åker man två veckor i samband m loven så blir det ju automatiskt ofta en vecka utanför. Ursäkta men vad har höga betyg med saken att göra? Att man är fullt godkänd räcker väl, förutom närvaro?
    Ännu en anledning till att förstatliga skolan.

• elyse

Det kan vara katastrofalt för en 10-åring att åka iväg tre veckor till Thailand, medan det för en klasskamrat inte alls påverkar skolresultaten. Med en "Lika för alla"-attityd så blir lösningen - tadaa! - att förbjuda alla att resa utanför loven. Tyvärr är det också så att det inte sällan är de elever med goda resultat som tar med sig x antal skolböcker på semestern "för att inte hamna efter" (Efter en vecka på Kos när jag gick i 9:an låg jag ca en månad före mina klasskamrater i matten) medan de som skulle gynnas av lite plugg en stund varje dag inte har några böcker alls med sig... 

• Tant Prysselius

Hur mycket barnet förlorar har ju med hur föräldrarna sköter det hela. Istället för att ligga vid poolen i 2v och bara prata svenska kan barnet få lära sig om landet det är i, träna på engelska (eller annat främmande språk), se landets kultur, arkitektur, mat, geografi och historia. På så sätt kan barnet få till sig jättebra kunskap som hen kommer ha med sig hela livet. 

• Gladhannapanna

Jag håller med TS, frågade en kompis som är lärare i mellanstadiet och han sa att han brukar ge barnen uppgifter att ta med. Frågor om resmålet just för att ta tillvara möjligheten när man är utomlands.

Min dotter har klasskamrater som åker på en solresa på hösten och en skidresa på våren, utanför loven. Andra vänner till oss beklagade sig på fb över att de inte fick ledigt för att åka på skidresa.

Vi brukar åka skidor och har hittills hållit oss på loven, men visst kanske vi kommer att åka en vecka utanför loven någon gång framöver. Vi har vänner med hus i Lofsdaleb och de har inte samma sportlovsvecka som vi så om vi ska åka tillsammans får en av familjerna åka utanför sin lovvecka.

Det jag funderar över är att många tycker att det är självklart att åka utanför loven, och att varje läsår åka två veckor utanför loven tycker jag är lite väl...

• Aimee68

Vi reser ofta i samband med loven men vill gärna åka två veckor åt gången. Som tur är har våra barns lärare har aldrig nekat de tio dagar vi bett om ledigt under ett läsår. Ser man till att få med allt skolarbete lärarna skickar med så funkar det hur fint som helst. Tycker det är underbart att få möjligheten att umgås med familjen och komma bort från alla måsten. En del av ungarnas kompisar är sjuka och hemma var och varannan vecka. De missar nog betydligt mer än våra som i stort sett aldrig är sjuka...

• 6 Små Älsklingar

Man får inte ta ledigt för semester men föräldrar verkar skita i det och lärarna är så snälla och vill ju såklart inte att eleverna hamnar efter så dom ger dom läxor.

• Aimee68

Det handlar inte om att skita i det men så länge möjligheten finns att få lov att ta ut ett visst antal dagar så är det väl upp till var och en?

Svar på tråden Lärare, vad tycker ni om att elever är lediga utanför loven?