Inlägg från: Aimee68 |Visa alla inlägg
  • Aimee68

Lärare, vad tycker ni om att elever är lediga utanför loven?

Det borde väl ändå vara lika på alla skolor i hela Sverige kan man tycka..Våra barn har aldrig haft problem att få ledigt nån vecka utanför loven. Åker man två veckor i samband m loven så blir det ju automatiskt ofta en vecka utanför. Ursäkta men vad har höga betyg med saken att göra? Att man är fullt godkänd räcker väl, förutom närvaro?

Att älska sig själv är början till en livslång kärlekshistoria...
  • Aimee68

Vi reser ofta i samband med loven men vill gärna åka två veckor åt gången. Som tur är har våra barns lärare har aldrig nekat de tio dagar vi bett om ledigt under ett läsår. Ser man till att få med allt skolarbete lärarna skickar med så funkar det hur fint som helst. Tycker det är underbart att få möjligheten att umgås med familjen och komma bort från alla måsten. En del av ungarnas kompisar är sjuka och hemma var och varannan vecka. De missar nog betydligt mer än våra som i stort sett aldrig är sjuka...

• Aimee68

Det handlar inte om att skita i det men så länge möjligheten finns att få lov att ta ut ett visst antal dagar så är det väl upp till var och en?

• Aimee68
    kaffeamanda skrev 2014-04-04 09:48:21 följande:
    Eller så tänker man såhär: Vi åkte två veckor varav en lovvecka. På dessa veckor lärde dottern sig att simma (hon var nästan sist eftersom hon knappt kommer i vattnet i vår kalla simbassäng hemma). Hon fick beställa mat på restaurang på engelska och lärde sig en massa engelska fraser, vi diskuterade planeter, jorden, månen, tidvatten mm. hon lärde sig även treans, fyrans och femmans multiplikationstabell, vi diskuterade olika sätt att se på bidrag och skatter (vi såg många utsatta människor), hon läste två böcker och skrev resedagbok.

Underbart! Helt rätt inställning ☺️
  • Aimee68
    Charlotte N skrev 2014-04-04 19:20:02 följande:
    Varför i hela friden skulle det vara det? Varför skulle det ens vara lika för två elever som sitter bredvid varandra i klassrummet? Vill verkligen veta varför du tycker så, svara gärna.

Förstår faktiskt inte vad du menar ?
  • Aimee68
    Charlotte N skrev 2014-04-05 08:54:51 följande:
    Förlåt, ska förtydliga. Jag undrar varför det ska vara lika på alla skolor i hela Sverige. Tycker det ska göras individuella bedömningar. Bara för att min elev som har gjort klart allt och har höga betyg kan vara borta en vecka betyder inte det att en elev 50 mil bort, som släpar med massor av inlämningar och ligger på gränsen till F, kan vara det. Och vad skulle det hjälpa den eleven om min elev, 50 mil bort, får en avslagen ledighetsansökan tillbaka? VAD blir bättre om man gör så? Fattar bara inte hur man kan tycka det och ville ha det förklarat.

Okey, då är jag med :) Jag menade att förutsättningarna borde vara lika över hela Sverige. Alltså att alla skolor i grunden har lika många dagars ledighet att ansöka om. Vi har tio dagars ledighet i grundskolan och vissa skolor har kanske bara tre dagar på ett läsår. Där borde det vara lika! Men sen skriver jag oxå att det inte borde handla om man har höga betyg. Det borde räcka med fullt godkänt och god närvaro. Hög frånvaro och risk att bli underkänd borde vara självklart att man som förälder inte kan räkna med ledighet. Så menar jag :)
Svar på tråden Lärare, vad tycker ni om att elever är lediga utanför loven?