Charlotte N skrev 2014-04-05 08:54:51 följande:
Förlåt, ska förtydliga. Jag undrar varför det ska vara lika på alla skolor i hela Sverige. Tycker det ska göras individuella bedömningar. Bara för att min elev som har gjort klart allt och har höga betyg kan vara borta en vecka betyder inte det att en elev 50 mil bort, som släpar med massor av inlämningar och ligger på gränsen till F, kan vara det. Och vad skulle det hjälpa den eleven om min elev, 50 mil bort, får en avslagen ledighetsansökan tillbaka? VAD blir bättre om man gör så? Fattar bara inte hur man kan tycka det och ville ha det förklarat.
Okey, då är jag med :) Jag menade att förutsättningarna borde vara lika över hela Sverige. Alltså att alla skolor i grunden har lika många dagars ledighet att ansöka om. Vi har tio dagars ledighet i grundskolan och vissa skolor har kanske bara tre dagar på ett läsår. Där borde det vara lika! Men sen skriver jag oxå att det inte borde handla om man har höga betyg. Det borde räcka med fullt godkänt och god närvaro. Hög frånvaro och risk att bli underkänd borde vara självklart att man som förälder inte kan räkna med ledighet. Så menar jag :)