Inlägg från: Gladhannapanna |Visa alla inlägg
  • Gladhannapanna

Lärare, vad tycker ni om att elever är lediga utanför loven?

Jag håller med TS, frågade en kompis som är lärare i mellanstadiet och han sa att han brukar ge barnen uppgifter att ta med. Frågor om resmålet just för att ta tillvara möjligheten när man är utomlands.

Min dotter har klasskamrater som åker på en solresa på hösten och en skidresa på våren, utanför loven. Andra vänner till oss beklagade sig på fb över att de inte fick ledigt för att åka på skidresa.

Vi brukar åka skidor och har hittills hållit oss på loven, men visst kanske vi kommer att åka en vecka utanför loven någon gång framöver. Vi har vänner med hus i Lofsdaleb och de har inte samma sportlovsvecka som vi så om vi ska åka tillsammans får en av familjerna åka utanför sin lovvecka.

Det jag funderar över är att många tycker att det är självklart att åka utanför loven, och att varje läsår åka två veckor utanför loven tycker jag är lite väl...

• Gladhannapanna

på vår skola har rektor delegerat till läraren att ge ledigt, max tio dagar per år. Vi fick ett papper där det stod uttryckligen att semesterresa inte räknas som skäl till ledighet, men i praktiken får man ledigt till semester. En familj med barn i vår dotters etta och ett som går i trean sökte två veckor i samband med sportlovet för att kunna åka tre veckor till thailand, de fick ok att vara borta en men inte två veckor pga det äldre barnets nationella prov som krävde mer förberedelse om jag fattade det rätt. 

• Gladhannapanna
    hammarhajen skrev 2014-04-07 05:47:28 följande:
    Ja, om man vill försämra svensk skola ännu mer.

Kommer larmrapport på larmrapport om att svenska elever lämnats för ensamma med läromedel, studier som visar att det behövs MER lärarledda (eller i alla fall lärarförberedda) arbetspass, fler smågruppsdiskussioner etc. Visst kan man vara borta någon gång, men ju fler som passar på att resa bara när det är lov desto lättare att organisera vettiga lektioner. Barnen lär sig nämligen inte av att VARA i skolan och de lär sig inte tillräckligt av att bara LÄSA i en bok. De måste vara aktiva, bearbeta materialet, göra med sina händer, samtala, undersöka, laborera. Lyssna på andra, se när andra gör, ställa frågor. 
    Hur ska det lösas rent praktiskt tänker du? En del av loven är kompensationsledigt för lärarna som jobbar mer än heltid under terminerna. Ska lärarna, som är en av de yrkesgrupper som är sjukskriven mest, jobba ännu mer utan ledighet?  Ska man anställa fler lärare för att lösa flexibla lov? 

Nej, ska det anställas fler hoppas jag vid allt jag har att de som beslutar om saker och ting anställer fler lärare för att bättre kunna möta alla elevers kunskapsmässiga och sociala behov, inte för att ge alla vuxna rätten att dra till Thailand i tre veckor exakt och precis när de behagar. 
    Bra skrivet!!!
Svar på tråden Lärare, vad tycker ni om att elever är lediga utanför loven?