• Barbaboo

Ändra sömnrutiner för en 21-månaders?

Vår dotter somnar jättebra runt 19, vi ligger bredvid henne i vår dubbelsäng där hon somnar och får sova med en av oss föräldrar hela natten.

Nu för tiden, sedan vi slutade med välling, kan hon sova fram till 02:30 men efter det är det en kamp.
    Hon vill äta, och nu har vi trillat dit igen och ger henne banan runt 3-4 tiden, bara för att hon ska sova vidare.

Vi trodde det skulle bli bra när vi tog bort vällingen. Men hon är hungrig, äter med god aptit en hel banan.
    Hon får middag och kvällsmål innan hon lägger sig. Vi tänker att "nu har hon ätit ordentligt så i natt borde hon inte vakna".. men det gör hon.

Från 02:30 vaknar hon upp flera gånger och vill upp. 05:00 har hon morgon och har alltid haft det så. Det konstiga är att hon inte sover till kl 06:00 nu efter vi ställde om klockan till sommartid.

Hon sover oroligt, sätter sig upp i sömnen, lägger sig ner, bökar och snurrar runt, vill ligga på oss eller väldigt nära..

Vi sover varannan natt med henne och varannan natt i gästrummet.

Men nu har vi fått nog, vi orkar inte mer. Vad ska vi göra?

Vi vill lära henne att sova i eget rum och i spjälsäng, men hon är stor så det känns för litet med spjälsäng.
    (Blir 2 i juni). Ska man köpa en säng som hon kan kliva ur och komma till oss på natten?

Vi är lite uppgivna.. Vi älskar att samsova med henne och det känns som att hon behöver närheten... hur kommer det då bli att placera henne i eget rum, känns som man överger henne..

Har du varit med om något liknande och fått ordning på sömnen så svara gärna,
    jag behöver ha konkreta råd :)

• Svar på tråden Ändra sömnrutiner för en 21-månaders?
  • Natulcien

Ibland när barn börjar vakna på natten eller är svåra att natta så kan det bero på att det är dags att dra ner, eller ta bort, dagsömnen. Hur ser det ut med den?

Spjälsäng är hon väl för stor för..? Det låter som om en fullstor säng, som hon själv kan ta sig ur, och som någon av er också får plats i, är en bra investering..?

Om ni sover dåligt av att samsova förstår jag att ni vill ändra på det, men måste förändringen bli så stor som både egen säng och eget rum samtidigt..? Kanske hon kan sova på madrass eller en riktig 90-säng intill er säng?

• Barbaboo

På BVC får dom det att låta enkelt att "ge henne eget rum så löser det sig!" Det är därför jag själv kommit in på det spåret.. Egentligen vill vi samsova men få henne att sova, utan uppvak, gärna till kl 06, men får vi sova ostört till kl 05 blir vi lyckliga!

Vår dotter har alltid vaknat många gånger under natten, från start. Förut började hon vakna kl 23 och vaknade 01, 03, 04 och gick upp 05. Med vakna menar jag allt från att vilja äta, gå upp, skrika i panik till att sätta sig i sömnen och yra omkring.

Hon har även haft mardrömmar som skrämt henne otroligt mycket, händer inte ofta.

Hon vilar 1 gång på dagen, i ca 1,5 timmar. Hon brukar vara jättetrött redan kl 8-9 när det är dags för dagis, hon är såklart helt slut när hon sover så dåligt.

Jag vet inte om jag kan dra ner på dagsömnen, tror inte det är problemet eftersom detta med hennes sömn inte har något med faser eller tillväxt att göra, hon har som sagt alltid bökat...

Själv undrar jag om hon har någon känslighet mot födoämnen, är testad för mjölkallergi men visade inget. Har en remiss för att kolla gluten också...

• liol1973

Har en 27 månaders som också strular med sömnen just nu. Hon har precis börjat klättra ur spjälsängen så vi har tagit bort ena sidan men nu springer hon upp hela tiden. Från att ha somnat själv i eget rum i över ett år måste vi nu sitta med henne när hon somnar - både på kväll och natt. Och nu vaknar hon mkt, var bara 1ggn per natt innan för att äta. Dålig sömn kan verkligen knäcka en, och då har vi ändå haft det väldigt bra länge. Så jag känner verkligen med dig. :/

Gällande allergi, mjölkallergi visar sig sällan på prover utan det enda säkra diagnosen är uteslutning och provocering. Dvs att köra helt mjölkproteinfri kost i en månad, om det blir bättre introducerar man lite mjölk igen. Om det då blir sämre igen när mjölkproteinet kommer tillbaka i kosten anses allergin bekräftad. Om ni misstänker allergi skulle jag prova mjökfritt ett tag för att se hur det blir. Har en mjölkallergiker här hemma så du får gärna inboxa om du vill ha hjälp/tips med kosten. Lycka till!

• PiffigaPedagogen

Oj vd jag känner igen mig TS! Vår son fyller 2 år i maj och har bökat vid dockningen sen dag 1.

Sömnbristen som det har medfört oss har bl.a. Blivit en av anledningarna till att jag idag är sjukskriven för utmattningsdepression.

Har tyvärr ingen hjälp att ge dig då vår son fortfarande äter välling på natten. Ibland somnar han om efteråt ibland stökar han ordentligt.

Vid två månader blev han genom pricktest diagnostiserad med mjölk- och äggallergi och då var alla övertygade om att nätterna skulle bli bättre men vi märkte ingen skillnad.

Precis som du skriver proppar vi honom full med mat på kvällen både middag kvällsmat och välling men inget hjälper

Han sover i spjälsäng i sitt rum men när han vaknar på natten så får han komma in till oss. Har funderat på att abort ena sidan på sängen men är ganska säker på att vå lille stollepär skulle börja leka på sitt rum istället för att komma in till oss. Han är sjukt aktiv så därav hans stora matbehov

• Arbetsvegan
    liol1973 skrev 2014-04-05 08:29:15 följande:
    Gällande allergi, mjölkallergi visar sig sällan på prover utan det enda säkra diagnosen är uteslutning och provocering. Dvs att köra helt mjölkproteinfri kost i en månad, om det blir bättre introducerar man lite mjölk igen. Om det då blir sämre igen när mjölkproteinet kommer tillbaka i kosten anses allergin bekräftad. Om ni misstänker allergi skulle jag prova mjökfritt ett tag för att se hur det blir. Har en mjölkallergiker här hemma så du får gärna inboxa om du vill ha hjälp/tips med kosten. Lycka till!
    Det där är det osäkraste testmetoden som finns och är den direkta orsaken till varför vi har rekordmånga laktosintoleranta när det mest troligen handlar om glutenintolerans.
    Anledningen är att när man är överkänslig mot något är mag-tarmsystemet retat och reagerar då även på det man i vanliga fall tål. Så utesluter man en sak blir man alltså bättre i symptomen eller tom helt bra eftersom  många tål en viss mängd men inte alltför mycket.

Många som har sökt för magproblem har senare uteslutit laktos - och blivit bra och där tar utredningen slut, man har konstaterat laktosintolerans.  Så går åren och den egna laktasproduktionen blir mindre och mindre för art i värsta fall upphöra helt - man blir laktosintolerant på riktigt.  Nu vet man att risken för att ha genetisk intolerans är rätt liten, dvs de flesta har en ok laktasproduktion. Man har även forskat om glutenintolerans och allt pekar på att det är betydligt vanligare än man tror, att många går o- eller feldiagnosticerade och speciellt vanligt är det hos de som anger sig vara laktosintoleranta. Men de flesta har inte den genetiska  varianten och borde alltså inte vara det.

Nu går det inte att backa tiden för de här människorna, försvinner latasproduktion är den borta för evigt, det är inget man kan "lära" sig. Men hade man gått vidare med glutenutredning skulle troligast de flesta laktosintoleranta inte vara det utan glutenintoleranta. 

DÄRFÖR ska man aldrig labba med kosten och uteslutningar själv, felkällorna och risken för feldiagnosticering är alltför stor. Ålus att om man hittar en laktosintolerans via kosten ska man absolut begära en utredning om gluten.

Blodprover, biopsier, medicinsk belastningar samt uteslutning i allra sista hand är vägen man ska gå men allt ska ske med läkarövervakning.

TS: Förlåt mitt långa inlägg som är helt OT men iom att jag har ett barn som är feldiagnosticerad laktosintolerant och nu är det på riktigt plus gluten så blir jag lite upprörd över uppmaningen du fick. Att kolla allergier är alltid bra om något strular.

Man kan bli överkänslig mot något temporärt, tex vis maginfluensa. Speciellt hos barn kan detta fortgå på "rutin". 
  • Arbetsvegan

Jag har alltid hävdat att det bästa preventivmedlet är att skaffa barn...

Det som generellt gäller när man har sömnproblem  är rutiner, rutiner och åter rutiner man inte viker en tum ifrån vare sig det är vardag eller helg. Gå upp samma tid, lägga sig samma tid. En del människor tål en hel del förändringar och andra som jag tål absolut ingenting, en sovmorgon och allt är sabb. Om er dotter är av den känsligare sorten betyder det att hon helst bara ska sova med en av er. Ja, jag fattar att det vore orimligt men ni kanske ska fundera på kompromisser som 3-4 nätter var.

Jag tror också att hon skulle sova bättre på natten om hon sov lite mindre på dagen. Du skulle kunna dra ner tiden sakta men säkert med 15min i veckan till att hon bara sover en timme. 

Annat som kan underlätta är att titta på det ljus som omger er. Har ni tex gatlampor ute som stör mörkret eller många tända lampor inomhus? Kroppen reagerar på mörkret med att producera melatonin. Skaffa mörkläggningsgardiner för att signalera att det är natt längre än hennes kropp tror, IKEA har bra och billiga.
    (Spilljus i städerna är troligen en starkt bidragande orsak till att så många människor har sömnproblem.)   

Det är bara några få tips men i slutänden handlar det om att ni måste hitta rutiner som funkar för er i er situation. Våga experimentera men gör det över månader så att det blir en rutin. Att ständigt ändra rutiner, att testa bara någon vecka för att sen byta till någon annan gör att allt blir hipp som happ som kan förvärra.

Så tänk rutiner, ljuset och kontrollerad sovtid.

• Frontline

På riktigt ger henne banan mitt i natten?

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Ciliaja

På barn under 3 år störs inte nattsömnen av dagsvilan om den sker innan typ 15. Sömn föder sömn på så små så dagsvilan bör man inte ta bort för ett sånt litet barn.

Prova ge henne vatten istället för banan/mat, och va konsekventa med att det blir inget annat. Blir säkert skittufft första nätterna men kanske bättre sen :)

• liol1973
    Arbetsvegan skrev 2014-04-17 01:09:37 följande:
    Det där är det osäkraste testmetoden som finns och är den direkta orsaken till varför vi har rekordmånga laktosintoleranta när det mest troligen handlar om glutenintolerans.
    Anledningen är att när man är överkänslig mot något är mag-tarmsystemet retat och reagerar då även på det man i vanliga fall tål. Så utesluter man en sak blir man alltså bättre i symptomen eller tom helt bra eftersom  många tål en viss mängd men inte alltför mycket.

Många som har sökt för magproblem har senare uteslutit laktos - och blivit bra och där tar utredningen slut, man har konstaterat laktosintolerans.  Så går åren och den egna laktasproduktionen blir mindre och mindre för art i värsta fall upphöra helt - man blir laktosintolerant på riktigt.  Nu vet man att risken för att ha genetisk intolerans är rätt liten, dvs de flesta har en ok laktasproduktion. Man har även forskat om glutenintolerans och allt pekar på att det är betydligt vanligare än man tror, att många går o- eller feldiagnosticerade och speciellt vanligt är det hos de som anger sig vara laktosintoleranta. Men de flesta har inte den genetiska  varianten och borde alltså inte vara det.

Nu går det inte att backa tiden för de här människorna, försvinner latasproduktion är den borta för evigt, det är inget man kan "lära" sig. Men hade man gått vidare med glutenutredning skulle troligast de flesta laktosintoleranta inte vara det utan glutenintoleranta. 

DÄRFÖR ska man aldrig labba med kosten och uteslutningar själv, felkällorna och risken för feldiagnosticering är alltför stor. Ålus att om man hittar en laktosintolerans via kosten ska man absolut begära en utredning om gluten.

Blodprover, biopsier, medicinsk belastningar samt uteslutning i allra sista hand är vägen man ska gå men allt ska ske med läkarövervakning.

TS: Förlåt mitt långa inlägg som är helt OT men iom att jag har ett barn som är feldiagnosticerad laktosintolerant och nu är det på riktigt plus gluten så blir jag lite upprörd över uppmaningen du fick. Att kolla allergier är alltid bra om något strular.

Man kan bli överkänslig mot något temporärt, tex vis maginfluensa. Speciellt hos barn kan detta fortgå på "rutin". 
    Jag pratar om mjölkproteinallergi och inte laktosintolerans som är det du skriver om. Det är två helt skilda saker, och för mjölkproteinallergi finns det inga 100% tester att ta, framför allt inte på barn. Där är det uteslutning som är det vetenskapliga tillvägagångssättet. Och uteslutningen gäller då alla mjölkprodukter, laktosfria produkter fungerar inte.

Mjölkprotein kan man prova att utesluta helt själv i diagnossyfte men man ska alltid bekräfta diagnosen hos läkare, jag kanske inte var helt tydlig där. Vid bättring med mjölkfrikost ska man alltid ta glutenprov för att utesluta glutenintolerans då laktosen i mjölken kan försämra symptomen på glutenintolerans, det provet tas alltid när man kommer till läkare med påvisad förbättring med mjölkfrikost (om läkaren vet vad han håller på med). Gluten ska man däremot aldrig utesluta själv då glutenfri kost påverkar resultatet av glutenprovet.

Vad gäller skadad tarm så ger både mjölkproteinallergi och glutenintolerans samma symptom där, med skadat tarmfilter och försämrad näringsupptagningsförmåga. Det är därför viktigt att snabbt lindra symptomen medan man utreder orsaken. Misstänker man gluten kan det alltså hjälpa att ta bort mjölken under utredningen då det inte kommer påverka resultatet på glutenproverna, samtidigt som det lindrar belastningen på den skadade tarmen. Man måste dock vara medveten om att det är just det man gör då - lindrar symptomen men fixar inte problemet.

Jag hoppas att det här förtydligar vad jag menade. Blir man bättre på helt mjölkfrikost ska man alltså alltid få det bekräftat hos läkare, som då kommer ta prover för att utesluta andra bakomliggande orsaker till förbättringen. Dvs man gör negativa tester då det inte finns ngt prov att ta som med säkerhet kan bekräfta mjölkproteinallergin.
  • Arbetsvegan
    liol1973 skrev 2014-04-17 11:45:35 följande:
    Jag pratar om mjölkproteinallergi och inte laktosintolerans som är det du skriver om. Det är två helt skilda saker, och för mjölkproteinallergi finns det inga 100% tester att ta, framför allt inte på barn. Där är det uteslutning som är det vetenskapliga tillvägagångssättet. Och uteslutningen gäller då alla mjölkprodukter, laktosfria produkter fungerar inte.

Mjölkprotein kan man prova att utesluta helt själv i diagnossyfte men man ska alltid bekräfta diagnosen hos läkare, jag kanske inte var helt tydlig där. Vid bättring med mjölkfrikost ska man alltid ta glutenprov för att utesluta glutenintolerans då laktosen i mjölken kan försämra symptomen på glutenintolerans, det provet tas alltid när man kommer till läkare med påvisad förbättring med mjölkfrikost (om läkaren vet vad han håller på med). Gluten ska man däremot aldrig utesluta själv då glutenfri kost påverkar resultatet av glutenprovet.

Vad gäller skadad tarm så ger både mjölkproteinallergi och glutenintolerans samma symptom där, med skadat tarmfilter och försämrad näringsupptagningsförmåga. Det är därför viktigt att snabbt lindra symptomen medan man utreder orsaken. Misstänker man gluten kan det alltså hjälpa att ta bort mjölken under utredningen då det inte kommer påverka resultatet på glutenproverna, samtidigt som det lindrar belastningen på den skadade tarmen. Man måste dock vara medveten om att det är just det man gör då - lindrar symptomen men fixar inte problemet.

Jag hoppas att det här förtydligar vad jag menade. Blir man bättre på helt mjölkfrikost ska man alltså alltid få det bekräftat hos läkare, som då kommer ta prover för att utesluta andra bakomliggande orsaker till förbättringen. Dvs man gör negativa tester då det inte finns ngt prov att ta som med säkerhet kan bekräfta mjölkproteinallergin.
    Det stämmer att det inte finns några 100% tester men att då föreslå det som är mest osäkert är bara dumdristigt. Vid allergi har du antikroppar och det ser man oftast (observera ordet) via blodprov.  Det är det säkraste sättet även om du tror annat.  Vid intolerans saknas antikroppar och går inte ses via blodprov. Då gör man ofta en belastning. På vårdcentralen. Kontrollerat och utmätt och kompletterat med blodprover för att se hur upptaget ser ut.

Jag vet att du skrev om det och det gjorde jag för att jag kan det bäst. Men det är inte det viktiga utan innebörden i det jag skriver, innebörden att om man reagerar mot något reagerar man mot mycket automatiskt.

Och ja, jag vet, som du kan läsa, vad uteslutning är och vad det innebär. Jag berättade att en sån uteslutning leder till att man klarar laktos sämre, förstod du varför det kan bli så galet när man gr det på eget bevåg?

Man ska inte testa att utesluta själv eftersom felkällorna är för många. Det kan, som jag skrev,  användas av vården men då finns det ett helt annat och djupare kunnande än vad lekmän har. De vet tex att om man inte tål ett ämne är tarmkanalen uppretad och reagerar på mycket som inte behöver vara allergi/intolerans.

Symptom på gluten vs mjölkprotein skiljer mycket mellan individerna därför är det galet att säga att det är på ett visst sätt.

Jag hoppas att det hr förtydligar varför man inte ska experimentera själv, du gör självklart som du själv finner men du bör nu förstå varför du inte bör rekommendera andra att göra samma. Du vet helt enkelt inte något om vilken kunskap de har som du ger råden till och fr att det här ska bli rätt krävs det mycket och omfattande.

PS. Det blir missvisande att skriva mjölkfri kost eftersom det ingår laktos i fruktansvärt mycket livsmedel (fiskpinnar bla) men som inte innehåller mjölk. Man pratar därför om laktosfri kost och det är mycket krångligare än vad det låter, det räcker som sagt inte med att bara utesluta mjölk.

Nog OT. Nu återgår vi till trådens ämne som handlar om sömnproblem.
  • liol1973
    Arbetsvegan skrev 2014-04-17 11:59:26 följande:
    Det stämmer att det inte finns några 100% tester men att då föreslå det som är mest osäkert är bara dumdristigt. Vid allergi har du antikroppar och det ser man oftast (observera ordet) via blodprov.  Det är det säkraste sättet även om du tror annat.  Vid intolerans saknas antikroppar och går inte ses via blodprov. Då gör man ofta en belastning. På vårdcentralen. Kontrollerat och utmätt och kompletterat med blodprover för att se hur upptaget ser ut.

Jag vet att du skrev om det och det gjorde jag för att jag kan det bäst. Men det är inte det viktiga utan innebörden i det jag skriver, innebörden att om man reagerar mot något reagerar man mot mycket automatiskt.

Och ja, jag vet, som du kan läsa, vad uteslutning är och vad det innebär. Jag berättade att en sån uteslutning leder till att man klarar laktos sämre, förstod du varför det kan bli så galet när man gr det på eget bevåg?

Man ska inte testa att utesluta själv eftersom felkällorna är för många. Det kan, som jag skrev,  användas av vården men då finns det ett helt annat och djupare kunnande än vad lekmän har. De vet tex att om man inte tål ett ämne är tarmkanalen uppretad och reagerar på mycket som inte behöver vara allergi/intolerans.

Symptom på gluten vs mjölkprotein skiljer mycket mellan individerna därför är det galet att säga att det är på ett visst sätt.

Jag hoppas att det hr förtydligar varför man inte ska experimentera själv, du gör självklart som du själv finner men du bör nu förstå varför du inte bör rekommendera andra att göra samma. Du vet helt enkelt inte något om vilken kunskap de har som du ger råden till och fr att det här ska bli rätt krävs det mycket och omfattande.

PS. Det blir missvisande att skriva mjölkfri kost eftersom det ingår laktos i fruktansvärt mycket livsmedel (fiskpinnar bla) men som inte innehåller mjölk. Man pratar därför om laktosfri kost och det är mycket krångligare än vad det låter, det räcker som sagt inte med att bara utesluta mjölk.

Nog OT. Nu återgår vi till trådens ämne som handlar om sömnproblem.
    Ledsen ts för kidnappad tråd. Ska bara besvara felaktigheterna här och sen lägger jag ner. :)

- Belastningsprover gör man för laktosintolerans inte mjölkproteinallergi.

- Mjölkprotein allergi som inte visar på blodprov kallas för "icke lgE-förmedlad allergi" men är fortfarande samma allergi som den dom visar på prover. Intolerans rör alltid laktos och är inte en allergi i medicinsk mening.

- mjölkprotein allergi är en av de vanligaste allergierna hos barn under 5 år så knappast den minst troliga här om det rör sig om allergi. (laktos intolerans är däremot väldigt ovanligt hos barn under 5 år)

-om laktos toleransen aldrig kunde byggas upp igen hos en icke laktosintolerant person, skulle varenda mamma som ammat mjölkallergiska barn vara laktos intoleranta resten av livet. Så är det naturligtvis inte. Ett fåtal får inte tillbaka toleransen (antagligen för att dem hade anlag för intolerans till att börja med) men för dem allra flesta ökar laktas produktionen när laktos intaget ökar. Däremot får man öka intaget långsamt så att laktas produktionen hinner med.

- mjölkproteinallergiker kan inte äta livsmedel med laktos i då dessa innehåller spår av mjölkprotein. (Till skillnad från mediciner som innehåller ren laktos.

- laktosintollerans ger inga följdsjukdomar och är enbart obehaglig men inte farlig. Mjölkproteinallergi är det första dem kollar när barn har tillväxtproblem, äter dåligt, blodig avföring, etc.

- ca 70 procent av jordens befolkning är laktosintoleranta som vuxna, så det är ett rätt "normalt" tillstånd hos vuxna och ingen direkt katastrof.

- rekommendationen är att prova mjökfritt i samråd med dietist för att det kan vara svårt

att på egenhand veta vad man kan och inte kan äta. Inte för att det skulle finnas ngn medicinsk risk med det.

För ngn som påstår sig ha koll är det lite väl många felaktigheter i det du skriver, men istället för att vi som anonyma lekmän ska dividera här, hänvisar jag till den här officiella länken gällande mjölkprotein allergi. Det finns även en liknande sida för laktosintolerans.

www.1177.se/Stockholm/Tema/Barn-och-foraldrar/Sjukdomar-och-besvar1/Sjukdomar-och-besvar-A-O/Komjolksallergi/
  • Arbetsvegan

liol1973
    Jag har inte förnekat det här. Men du har ett direkt sakfel, "- ca 70 procent av jordens befolkning är laktosintoleranta som vuxna, så det är ett rätt "normalt" tillstånd hos vuxna och ingen direkt katastrof.". Det gäller inte nordbor.

Mitt syfte var att förklara varför lekmän inte ska försöka göra medicinsk utredningar själv. Ett råd du gett TS och som är förkastligt, fråga vilken sjukvårdspersonal som helst och du kommer att få samma svar som jag gett i tråden.

Nu är det andra gången jag ber dig, ska det vara ndvändigt att anmäla till moderatorerna?
    Det här är ingen allergitråd där vi ska rabbla fakta på varandra som vi googlar fram utan tråden
    handlar om sömn. Kan du vara topic nu och starta en egen allergitråd?

Svar på tråden Ändra sömnrutiner för en 21-månaders?