Arbetsvegan skrev 2014-04-17 11:59:26 följande:
Det stämmer att det inte finns några 100% tester men att då föreslå det som är mest osäkert är bara dumdristigt. Vid allergi har du antikroppar och det ser man oftast (observera ordet) via blodprov. Det är det säkraste sättet även om du tror annat. Vid intolerans saknas antikroppar och går inte ses via blodprov. Då gör man ofta en belastning. På vårdcentralen. Kontrollerat och utmätt och kompletterat med blodprover för att se hur upptaget ser ut.
Jag vet att du skrev om det och det gjorde jag för att jag kan det bäst. Men det är inte det viktiga utan innebörden i det jag skriver, innebörden att om man reagerar mot något reagerar man mot mycket automatiskt.
Och ja, jag vet, som du kan läsa, vad uteslutning är och vad det innebär. Jag berättade att en sån uteslutning leder till att man klarar laktos sämre, förstod du varför det kan bli så galet när man gr det på eget bevåg?
Man ska inte testa att utesluta själv eftersom felkällorna är för många. Det kan, som jag skrev, användas av vården men då finns det ett helt annat och djupare kunnande än vad lekmän har. De vet tex att om man inte tål ett ämne är tarmkanalen uppretad och reagerar på mycket som inte behöver vara allergi/intolerans.
Symptom på gluten vs mjölkprotein skiljer mycket mellan individerna därför är det galet att säga att det är på ett visst sätt.
Jag hoppas att det hr förtydligar varför man inte ska experimentera själv, du gör självklart som du själv finner men du bör nu förstå varför du inte bör rekommendera andra att göra samma. Du vet helt enkelt inte något om vilken kunskap de har som du ger råden till och fr att det här ska bli rätt krävs det mycket och omfattande.
PS. Det blir missvisande att skriva mjölkfri kost eftersom det ingår laktos i fruktansvärt mycket livsmedel (fiskpinnar bla) men som inte innehåller mjölk. Man pratar därför om laktosfri kost och det är mycket krångligare än vad det låter, det räcker som sagt inte med att bara utesluta mjölk.
Nog OT. Nu återgår vi till trådens ämne som handlar om sömnproblem.
Ledsen ts för kidnappad tråd. Ska bara besvara felaktigheterna här och sen lägger jag ner. :)
- Belastningsprover gör man för laktosintolerans inte mjölkproteinallergi.
- Mjölkprotein allergi som inte visar på blodprov kallas för "icke lgE-förmedlad allergi" men är fortfarande samma allergi som den dom visar på prover. Intolerans rör alltid laktos och är inte en allergi i medicinsk mening.
- mjölkprotein allergi är en av de vanligaste allergierna hos barn under 5 år så knappast den minst troliga här om det rör sig om allergi. (laktos intolerans är däremot väldigt ovanligt hos barn under 5 år)
-om laktos toleransen aldrig kunde byggas upp igen hos en icke laktosintolerant person, skulle varenda mamma som ammat mjölkallergiska barn vara laktos intoleranta resten av livet. Så är det naturligtvis inte. Ett fåtal får inte tillbaka toleransen (antagligen för att dem hade anlag för intolerans till att börja med) men för dem allra flesta ökar laktas produktionen när laktos intaget ökar. Däremot får man öka intaget långsamt så att laktas produktionen hinner med.
- mjölkproteinallergiker kan inte äta livsmedel med laktos i då dessa innehåller spår av mjölkprotein. (Till skillnad från mediciner som innehåller ren laktos.
- laktosintollerans ger inga följdsjukdomar och är enbart obehaglig men inte farlig. Mjölkproteinallergi är det första dem kollar när barn har tillväxtproblem, äter dåligt, blodig avföring, etc.
- ca 70 procent av jordens befolkning är laktosintoleranta som vuxna, så det är ett rätt "normalt" tillstånd hos vuxna och ingen direkt katastrof.
- rekommendationen är att prova mjökfritt i samråd med dietist för att det kan vara svårt
att på egenhand veta vad man kan och inte kan äta. Inte för att det skulle finnas ngn medicinsk risk med det.
För ngn som påstår sig ha koll är det lite väl många felaktigheter i det du skriver, men istället för att vi som anonyma lekmän ska dividera här, hänvisar jag till den här officiella länken gällande mjölkprotein allergi. Det finns även en liknande sida för laktosintolerans.
www.1177.se/Stockholm/Tema/Barn-och-foraldrar/Sjukdomar-och-besvar1/Sjukdomar-och-besvar-A-O/Komjolksallergi/