• liol1973

Ändra sömnrutiner för en 21-månaders?

Har en 27 månaders som också strular med sömnen just nu. Hon har precis börjat klättra ur spjälsängen så vi har tagit bort ena sidan men nu springer hon upp hela tiden. Från att ha somnat själv i eget rum i över ett år måste vi nu sitta med henne när hon somnar - både på kväll och natt. Och nu vaknar hon mkt, var bara 1ggn per natt innan för att äta. Dålig sömn kan verkligen knäcka en, och då har vi ändå haft det väldigt bra länge. Så jag känner verkligen med dig. :/

Gällande allergi, mjölkallergi visar sig sällan på prover utan det enda säkra diagnosen är uteslutning och provocering. Dvs att köra helt mjölkproteinfri kost i en månad, om det blir bättre introducerar man lite mjölk igen. Om det då blir sämre igen när mjölkproteinet kommer tillbaka i kosten anses allergin bekräftad. Om ni misstänker allergi skulle jag prova mjökfritt ett tag för att se hur det blir. Har en mjölkallergiker här hemma så du får gärna inboxa om du vill ha hjälp/tips med kosten. Lycka till!

• liol1973
    Arbetsvegan skrev 2014-04-17 01:09:37 följande:
    Det där är det osäkraste testmetoden som finns och är den direkta orsaken till varför vi har rekordmånga laktosintoleranta när det mest troligen handlar om glutenintolerans.
    Anledningen är att när man är överkänslig mot något är mag-tarmsystemet retat och reagerar då även på det man i vanliga fall tål. Så utesluter man en sak blir man alltså bättre i symptomen eller tom helt bra eftersom  många tål en viss mängd men inte alltför mycket.

Många som har sökt för magproblem har senare uteslutit laktos - och blivit bra och där tar utredningen slut, man har konstaterat laktosintolerans.  Så går åren och den egna laktasproduktionen blir mindre och mindre för art i värsta fall upphöra helt - man blir laktosintolerant på riktigt.  Nu vet man att risken för att ha genetisk intolerans är rätt liten, dvs de flesta har en ok laktasproduktion. Man har även forskat om glutenintolerans och allt pekar på att det är betydligt vanligare än man tror, att många går o- eller feldiagnosticerade och speciellt vanligt är det hos de som anger sig vara laktosintoleranta. Men de flesta har inte den genetiska  varianten och borde alltså inte vara det.

Nu går det inte att backa tiden för de här människorna, försvinner latasproduktion är den borta för evigt, det är inget man kan "lära" sig. Men hade man gått vidare med glutenutredning skulle troligast de flesta laktosintoleranta inte vara det utan glutenintoleranta. 

DÄRFÖR ska man aldrig labba med kosten och uteslutningar själv, felkällorna och risken för feldiagnosticering är alltför stor. Ålus att om man hittar en laktosintolerans via kosten ska man absolut begära en utredning om gluten.

Blodprover, biopsier, medicinsk belastningar samt uteslutning i allra sista hand är vägen man ska gå men allt ska ske med läkarövervakning.

TS: Förlåt mitt långa inlägg som är helt OT men iom att jag har ett barn som är feldiagnosticerad laktosintolerant och nu är det på riktigt plus gluten så blir jag lite upprörd över uppmaningen du fick. Att kolla allergier är alltid bra om något strular.

Man kan bli överkänslig mot något temporärt, tex vis maginfluensa. Speciellt hos barn kan detta fortgå på "rutin". 
    Jag pratar om mjölkproteinallergi och inte laktosintolerans som är det du skriver om. Det är två helt skilda saker, och för mjölkproteinallergi finns det inga 100% tester att ta, framför allt inte på barn. Där är det uteslutning som är det vetenskapliga tillvägagångssättet. Och uteslutningen gäller då alla mjölkprodukter, laktosfria produkter fungerar inte.

Mjölkprotein kan man prova att utesluta helt själv i diagnossyfte men man ska alltid bekräfta diagnosen hos läkare, jag kanske inte var helt tydlig där. Vid bättring med mjölkfrikost ska man alltid ta glutenprov för att utesluta glutenintolerans då laktosen i mjölken kan försämra symptomen på glutenintolerans, det provet tas alltid när man kommer till läkare med påvisad förbättring med mjölkfrikost (om läkaren vet vad han håller på med). Gluten ska man däremot aldrig utesluta själv då glutenfri kost påverkar resultatet av glutenprovet.

Vad gäller skadad tarm så ger både mjölkproteinallergi och glutenintolerans samma symptom där, med skadat tarmfilter och försämrad näringsupptagningsförmåga. Det är därför viktigt att snabbt lindra symptomen medan man utreder orsaken. Misstänker man gluten kan det alltså hjälpa att ta bort mjölken under utredningen då det inte kommer påverka resultatet på glutenproverna, samtidigt som det lindrar belastningen på den skadade tarmen. Man måste dock vara medveten om att det är just det man gör då - lindrar symptomen men fixar inte problemet.

Jag hoppas att det här förtydligar vad jag menade. Blir man bättre på helt mjölkfrikost ska man alltså alltid få det bekräftat hos läkare, som då kommer ta prover för att utesluta andra bakomliggande orsaker till förbättringen. Dvs man gör negativa tester då det inte finns ngt prov att ta som med säkerhet kan bekräfta mjölkproteinallergin.
  • liol1973
    Arbetsvegan skrev 2014-04-17 11:59:26 följande:
    Det stämmer att det inte finns några 100% tester men att då föreslå det som är mest osäkert är bara dumdristigt. Vid allergi har du antikroppar och det ser man oftast (observera ordet) via blodprov.  Det är det säkraste sättet även om du tror annat.  Vid intolerans saknas antikroppar och går inte ses via blodprov. Då gör man ofta en belastning. På vårdcentralen. Kontrollerat och utmätt och kompletterat med blodprover för att se hur upptaget ser ut.

Jag vet att du skrev om det och det gjorde jag för att jag kan det bäst. Men det är inte det viktiga utan innebörden i det jag skriver, innebörden att om man reagerar mot något reagerar man mot mycket automatiskt.

Och ja, jag vet, som du kan läsa, vad uteslutning är och vad det innebär. Jag berättade att en sån uteslutning leder till att man klarar laktos sämre, förstod du varför det kan bli så galet när man gr det på eget bevåg?

Man ska inte testa att utesluta själv eftersom felkällorna är för många. Det kan, som jag skrev,  användas av vården men då finns det ett helt annat och djupare kunnande än vad lekmän har. De vet tex att om man inte tål ett ämne är tarmkanalen uppretad och reagerar på mycket som inte behöver vara allergi/intolerans.

Symptom på gluten vs mjölkprotein skiljer mycket mellan individerna därför är det galet att säga att det är på ett visst sätt.

Jag hoppas att det hr förtydligar varför man inte ska experimentera själv, du gör självklart som du själv finner men du bör nu förstå varför du inte bör rekommendera andra att göra samma. Du vet helt enkelt inte något om vilken kunskap de har som du ger råden till och fr att det här ska bli rätt krävs det mycket och omfattande.

PS. Det blir missvisande att skriva mjölkfri kost eftersom det ingår laktos i fruktansvärt mycket livsmedel (fiskpinnar bla) men som inte innehåller mjölk. Man pratar därför om laktosfri kost och det är mycket krångligare än vad det låter, det räcker som sagt inte med att bara utesluta mjölk.

Nog OT. Nu återgår vi till trådens ämne som handlar om sömnproblem.
    Ledsen ts för kidnappad tråd. Ska bara besvara felaktigheterna här och sen lägger jag ner. :)

- Belastningsprover gör man för laktosintolerans inte mjölkproteinallergi.

- Mjölkprotein allergi som inte visar på blodprov kallas för "icke lgE-förmedlad allergi" men är fortfarande samma allergi som den dom visar på prover. Intolerans rör alltid laktos och är inte en allergi i medicinsk mening.

- mjölkprotein allergi är en av de vanligaste allergierna hos barn under 5 år så knappast den minst troliga här om det rör sig om allergi. (laktos intolerans är däremot väldigt ovanligt hos barn under 5 år)

-om laktos toleransen aldrig kunde byggas upp igen hos en icke laktosintolerant person, skulle varenda mamma som ammat mjölkallergiska barn vara laktos intoleranta resten av livet. Så är det naturligtvis inte. Ett fåtal får inte tillbaka toleransen (antagligen för att dem hade anlag för intolerans till att börja med) men för dem allra flesta ökar laktas produktionen när laktos intaget ökar. Däremot får man öka intaget långsamt så att laktas produktionen hinner med.

- mjölkproteinallergiker kan inte äta livsmedel med laktos i då dessa innehåller spår av mjölkprotein. (Till skillnad från mediciner som innehåller ren laktos.

- laktosintollerans ger inga följdsjukdomar och är enbart obehaglig men inte farlig. Mjölkproteinallergi är det första dem kollar när barn har tillväxtproblem, äter dåligt, blodig avföring, etc.

- ca 70 procent av jordens befolkning är laktosintoleranta som vuxna, så det är ett rätt "normalt" tillstånd hos vuxna och ingen direkt katastrof.

- rekommendationen är att prova mjökfritt i samråd med dietist för att det kan vara svårt

att på egenhand veta vad man kan och inte kan äta. Inte för att det skulle finnas ngn medicinsk risk med det.

För ngn som påstår sig ha koll är det lite väl många felaktigheter i det du skriver, men istället för att vi som anonyma lekmän ska dividera här, hänvisar jag till den här officiella länken gällande mjölkprotein allergi. Det finns även en liknande sida för laktosintolerans.

www.1177.se/Stockholm/Tema/Barn-och-foraldrar/Sjukdomar-och-besvar1/Sjukdomar-och-besvar-A-O/Komjolksallergi/
Svar på tråden Ändra sömnrutiner för en 21-månaders?