Rawcarrot skrev 2014-04-01 07:28:02 följande:
Hej!
Väntar mitt första barn och är i v. 37+4. Jag har varit ganska lugn och orädd hela graviditeten, haft en slags "klackspark"-attityd att äsch, det kommer ju gå så bra så. Har dessutom haft en i princip helt okomplicerad graviditet, med halsbränna som värsta symtom.
Nu sedan en vecka eller så har jag nästan fått panik vid ett par tillfällen när jag nervöst inser att nu händer det ju snart.... Jag tror mycket är rädsla för det okända, hur värkar känns och hur ont det kommer göra (vet ju inte alls egentligen hur det kommer kännas)... om jag kommer kräkas eller förlora kontrollen... Har panikångestsyndrom, vilket också ger sig mer till känna nu...
Är det någon som har tips på hur man kan hantera det? Tankesätt osv... Skriver mest här för att få lite uppmuntran skulle jag tro....
Jag har fött fem barn och har varit som dig. Hela graviditeten har gått bra fram till en vecka innan förlossningen startar. Då smyger sig skräcken på och när förlossningen startar kommer skräcken med buller och bång. Ändå har jag ju gjort om denna resan om och om och om igen och vet du. Jag ska göra den en gång till i juli. Så dum är man när man vill ha barn och glömmer av hur förlossningen är. Och förlossningen är egentligen bara en liten del av själva det man vill uppnå.
Mitt råd är att läsa om öppningsfasen, utdrivningsfasen och efterbördsfasen. Då vet du på ett ungefär vad som väntar.
Och oftast är det ju öppningsfasen som tar längst tid allt från nån timme till något dygn. Utdrivningsfasen kan ta allt från 5 minuter till två timmar och efterbörden ska komma ut inom 60 minuter annars sövs man och läkaren gräver ur moderkakan. Detta måste de göra annars kan man förblöda.
Ett annat råd är att be barnmorskan hålla emot när barnet pressas ut även mot mellangården så spricker man inte.