• Sofie ess

föräldraledig i västerort

Hej!
    Jag är föräldraledig med min lilla tjej på 6 veckor, boende i Kista. Jag är 26 år men känner inte så många med barn i Stockholmsområdet. Jag undrar om det finns fler föräldralediga i närheten och vad ni gör på dagarna. Än så länge är det mycket soffhäng för oss men vi gillar att gå barnvagnspromenader på järvafältet och i skogen vid Ursvik. När är det lämpligt att börja besöka öppna förskolan och finns det andra aktiviteter för nyblivna föräldrar i närområdet? Några mammor/pappor där ute som skulle vilja ha sällskap på promenadet eller hitta på annat skoj framöver?

• Svar på tråden föräldraledig i västerort
  • Working girl 29

Hej! Kul att ngn mer är sugen på lite sällskap. Jag bor i västerort och har en liren tjej född på julafton men då 6 v för tidigt. Hon mår dock jättebra även om hon skulle kommit i februari egentligen. Vi är med i en mammagrupp men den är inte så aktiv varje vecka. Lite om mig: jag är 31 år och ekonom när jag inte är hemma med vår lilla tjej. Har bott i Stockholm i ca 10 år när jag flyttade hit för att plugga. Vore kul att höra mer från dig och kanske ses och hitta på lite saker på veckorna! :)

• Sofie ess

Nämen se där, vad roligt med ett svar!

Jag är också inflyttad stockholmare, har bott här i ungefär 3 år då jag flyttade hit för exjobb och sen jobb. Innan dess pluggade jag i Linköping i 5 år men kommer från Hudiksvall från början.

Vad brukar du och din dotter ha för er på dagarna? Jag och Julie brukar bryta av äta-sova-byta blöja karusellen med barnvagnspromenader på järvafältet och i ursviksskogen och med mycket bus hemma. Det är så häftigt att se hur lilltjejen växer och utvecklas och är blir med mer och mer intresserad och "med". :) men jag vill gärna få lite mer omväxling och sällskap ibland

Vi har också precis börjat i en föräldragrupp, men än så länge har det bara varit en introträff så det har inte riktigt kommit igång än. Jag är lite nyfiken på det här med öppna förskolan och funderar på att testa babysim. Och så känner jag att det är dags att komma igång med någon slags träning snart! :)

• Working girl 29

Hej! ð???Roligt att höra ifrån dig. Kom just hem från vår mammagruppsträff. Vi hade info om mat från BVC och sedan tog vi en fika tillsammans i solen efteråt! Ella och jag brukar promenera en gång om dagen, annars har vi inte så jättemycket aktiviteter. Också funderat på babysim men de hade ingen bra kursstart innan sommaren. Har några kompisar med barn men de har precis börjat jobba igen så lite dåligt med socialt umgänge på dagarna. Ska du vara hemma länge med fin dotter? Vad jobbar du med? Min plan är att börja jobba i oktober. Jobbar med ekonomi.

• Sofie ess

Vad mysigt det låter :) vilken bvc går ni till?

Jag har också försökt fikat ute några gånger men lillan har alltid vaknat och protesterat så det har inte varit så lugnt och skönt direkt

Vilket fint namn hon har förresten! Ella stod på min namnlista också :)

Var har du funderat på att gå på babysim? Jag har sett att det finns i bergshamra men det kanske finns på fler/närmare ställen?

Jag är civilingenjör och jobbar som processintegratör på ett MEMS-företag i Järfälla, arbetar i renrum. Jag kommer vara ledig åtminstone ett år, kanske längre.

• angeelica

Hej på er! Hoppas det är okej att jag hoppar in (vet inte riktigt var gränsen för västerort liggerTungan ute).

Jag är 23 år och bor i Västra skogen/Solna med min sambo och vår lille Melwin som blir 3 månader nästa helg. Vi flyttade hit i december för att få större, bodde innan på Kungsholmen- där jag bott hela mitt liv.

Vi är först i umgängeskretsen med att få barn så jag har inte många att umgås/prata med om dagarna... När vädret tillåter är jag mest ute på promenader- jag och vagnen, känns det som... Tungan ute

Idag var vi på vår första föräldragruppsträff på BVC, går i Solna. Vi var inte så taggade innan men efteråt så var vi faktiskt positivt överraskade. Men man får väl se om det blir några personer man kommer umgås med senare eller om det bara blir under de bokade träffarna.

• Working girl 29

Kul med fler! :) Vi bodde också på Kungsholmen innan! Har funderat på babysim på Beckomberga i Bromma.

• Sofie ess

Det är ingen av er som går på någon speciell mammaträning? Jag har letat efter nåt sånt här i närheten men inte hittat nåt bra. Funderar på att köpa träningskort och gå på vanliga pass på kvällarna istället när Julie kan vara med sin pappa. Tills dess får det bli powerwalks och kanske lite hemmaträning...

• Working girl 29

Jag vet att de har mammapass på Sats där jag tränar. Har dock inte testat utan har tränat när min man är hemma. :)

• Sofie ess

Vad skulle ni vilja göra om dagarna då? Om vi kanske skulle kunna hitta nåt roligt och bebisvänligt att hitta på tillsammans... :)

• Working girl 29

Halloj! Vore kul att ses någon dag och ta en promenad och fika kanske? Speciellt nu när det är så fint väder! :)

• Parisaa

Äntligen någon i kista!! :) Haha Hej!! Jag ska flytta till kistahöjden i augusti och har en flicka på 11 månader samt väntar en till liten. Vill jättegärna lära känna flera i dessa områden. Bor just nu i Sollentuna och jobbar vanligtvis i kista galleria. Är mamma ledig nu!

• Parisaa

Jag kan absolut rekommendera sats mamma träning samt mamma bootcamp. Har gått på båda men nu blir det dock inte så mkt träning pga min graviditet. Riktigt roligt och fina resultat fick man. Älskar att träna vanligtvis.

• Sofie ess

Hej! Det ser ju ut att kunna bli ett litet gäng ändå, vad kul!

Det låter ju trevligt med lite promenadsällskap, någon som har något bra förslag på fint område där vi kan gå och sen fika? Till veckan har jag ganska mycket inbokat redan, men vad tror ni om i början på maj?

Mamma boot camp är jag lite nyfiken på, ska kolla upp mer om det!

• Parisaa

Jag är absolut på :) jag har dock mycket kommande vecka och egentligen en hel del framöver inför flytten. Vi lämnar lgh i slutet av maj och får vårat hus i aug så vi kommer att bo hos familjen vilket är utanför sthlm men jag ses gärna om det passar och håller absolut kontakten här inne. Bootcamp är sååå kul :))

• Working girl 29

Hej igen! Början av maj låter bra. Kanske någon gång nästa vecka. Här i Bromma finns några mysiga kaféer. Vi skulle kunna ta en promenad och fika här. Jag har annars bil och kan ses och fika någon annanstans med om det passar bättre! Fint i Hagaparken tycker jag. Vad tror ni? Vore jättekul att bli ett litet gäng och kunna hänga på dagarna ibland och ta en kaffe :)

• Parisaa

Vart i kista bor du? Vi ska flytta dit i aug :)

Sofie ess skrev 2014-04-24 12:22:32 följande:
    Nämen se där, vad roligt med ett svar! Jag är också inflyttad stockholmare, har bott här i ungefär 3 år då jag flyttade hit för exjobb och sen jobb. Innan dess pluggade jag i Linköping i 5 år men kommer från Hudiksvall från början. Vad brukar du och din dotter ha för er på dagarna? Jag och Julie brukar bryta av äta-sova-byta blöja karusellen med barnvagnspromenader på järvafältet och i ursviksskogen och med mycket bus hemma. Det är så häftigt att se hur lilltjejen växer och utvecklas och är blir med mer och mer intresserad och "med". :) men jag vill gärna få lite mer omväxling och sällskap ibland Vi har också precis börjat i en föräldragrupp, men än så länge har det bara varit en introträff så det har inte riktigt kommit igång än. Jag är lite nyfiken på det här med öppna förskolan och funderar på att testa babysim. Och så känner jag att det är dags att komma igång med någon slags träning snart! :)

Svar på tråden föräldraledig i västerort