• AnnaLo

Adoption från Polen

Hej alla=)
    Jag och min man ska adoptera från Polen. Våra papper blev godkända i Polen för ca 2 månader sen och är naturligtvis super nyfikna på allt som har med adoption till Polen att göra. Vi har varit gifta i ungefär 2år så vi passar in på två av de tre organisationer som finns i Polen. Vi fyller båda 30 i år så vi hoppas att vår unga ålder är en fördel=) Vi har medgivande för både ett barn och syskon.  Vi hoppas att vi är en familj till nästa sommar=) Hur länge fick ni vänta på BB?

Som sagt vi är så nyfikna på allt som har med adoption till Polen att göra=)

Hälsningar
    en längtande Polenmamma

• Svar på tråden Adoption från Polen
  • Nånting

Härligt att ni har fått träffa henne! Självklart håller jag tummarna. För oss blev det ca 1 månad till resa två. På den tiden hann vi iväg på en sedan länge inplanerad greklandsresa. Det var en märklig känsla att vara på semester och inte veta om vi skulle komma hem och jobba eller kasta oss iväg till Polen igen när vi kom hem. VI hann komma hem och jobba en dag och sedan kom beskedet att vi kunde komma så fort vi ville.

Vilken del av polen kommer ni att bo? Om ni ska bo i Warszawa har vi massor av tips på sysselsättning.

• AnnaLo

Crocheta vad härligt att höra att första resan gick bra:) nu håller vi tummarna för att ni inte behöver vänta så länge till andra resan.
    Hur gick första mötet med er flicka till? Hur mycket fick ni träffa henne?
    Grattis igenð???

• JAG är BÄST

Har en son från Polen
    han var 2,4år då vi hämtade honom i sommar fyller han 7år. tiden går såååå fort. Tyckte man nyss var där nere.

• AnnaLo

Jag är bäst hur var första tiden hemma? Vill du berätta lite om anknytningen?

• Crocheta

Nu har vi fått datum för andra resan! Underbart, snart bär det av! Solig

AnnaLo: Jag tror det är olika hur det första mötet brukar gå till, men vi träffade vår dotter på adoptionsmyndigheten och lekte med henne där ett par timmar första dagen. De hade ett speciellt lekrum som vi fick vara i. De andra dagarna var vi hos fosterfamiljen hela dagarna, sista dagen fick vi t.o.m. ta med vår dotter ensamma på en liten utflykt några timmar! Glad

Jag tror de anpassar efter hur allt går, hur gammalt barnet är och reagerar på allt o.s.v. och det kan nog därför se lite olika ut för alla familjer hur det första mötet går till och hur de första dagarna läggs upp.

• Crocheta

Tack Nånting, för oss dröjer det också knappt 1 månad till resa 2! Härligt att det kunde gå så pass snabbt. Det står ju 4-12 veckor nu på BFA:s hemsida så jag har våndats lite över risken att behöva vänta i 3 månader!

Vi kommer vara i norra Polen, så inte i Warszawa. Tack annars! Glad
    Vi kommer ju vara där nu under tidig sommar och förhoppningsvis blir det fint väder! Det är ganska nära kusten, finns ju många fina stränder där i norra Polen.

• Nånting

Crocheta, så skönt att vara nära havet. Det är nog hundra gånger skönare än att tillbringa hela sommaren i en storstad. :) De varmaste dagarna åkte vi till stora köpcenter dom hade AC. Det finns nästan alltid små lekplatser inne i köpcentren.

• AnnaLo

Maysan74 läste om ett barnbesked på BFA:s hemsida idag. Jag hoppas att det är ertð???

• AnnaLo

Hej alla:)
    Hur går det för er i era processer?
    Själv tycker jag att det känns riktigt tungt just nu. Önskar mer BB så att kön går framåt. Vad gör ni för att klara av vardagen när det känns så där extra tungt?

• Hennah

Hej!
    Jag hoppar också in i tråden om det är ok! Det var så kul att läsa era historier, man känner sig ibland lite ensam, vi har inga i vår bekantskapskrets som har eller ska adoptera!
    Vi står i kö i Bfa och fick i måndags veta att det är dags att skicka våra papper till Polen! Vi har stått i kö i Bfa i två år, och handläggaren sa att det kan ta upp till två år till. Vi är gifta borgerligt så vi passar in på två organisationer. Jag tycker givetvis det är lite tungt att behöva vänta så länge till, men just nu är det så himla skönt att känna att det händer något och få något praktiskt att göra! 
    Vi valde Polen eftersom vi hade besökt det flera gånger redan innan vi skulle välja land. Vi har även ingifta släktingar från Polen, polska kollegor och grannar. Det kändes helt enkelt bara rätt för oss! Då vi bor i Blekinge har vi varit på många weekendresor i Gdynia och Gdansk och tycker Polen är ett land med mycket spännande kultur och mat, vilket inte är helt fel då man kommer att spendera mkt tid i landet och även prata om det och besöka det med barnet!
    Mvh Hennah Cool

Svar på tråden Adoption från Polen