• AnnaLo

Adoption från Polen

Hej alla=)
    Jag och min man ska adoptera från Polen. Våra papper blev godkända i Polen för ca 2 månader sen och är naturligtvis super nyfikna på allt som har med adoption till Polen att göra. Vi har varit gifta i ungefär 2år så vi passar in på två av de tre organisationer som finns i Polen. Vi fyller båda 30 i år så vi hoppas att vår unga ålder är en fördel=) Vi har medgivande för både ett barn och syskon.  Vi hoppas att vi är en familj till nästa sommar=) Hur länge fick ni vänta på BB?

Som sagt vi är så nyfikna på allt som har med adoption till Polen att göra=)

Hälsningar
    en längtande Polenmamma

• Svar på tråden Adoption från Polen
  • Crocheta

Hej!

Det måste vara vi som BFA menar fick barnbeskedet i måndags! Skrattande Fast egentligen ringde de redan i fredags, men vi fick helgen på oss att läsa igenom, titta på foton och fundera. Men det fanns väl inte så mycket att fundera på egentligen - det här är ju vår blivande dotter!

Hon är en jättefin liten flicka som precis fyllt 3 år! Vi hade önskemål om ett barn mellan 0-3 år så det är nog därför vi gick före er, maysan74. Vi fick också vår ansökan godkänd i juni 2013.

Jag har svävat som på moln sedan i fredags, men det är en del att tänka på och börja förbereda nu. Vi väntar med spänning på resedatum för första resan, så att vi äntligen får träffa vår lilla flicka. Hoppas att det går snabbt och att allt flyter på bra.

Håller tummarna för att ni också snart får barnbesked!

• AnnaLo

Åhhh crocheta grattis! En liten flicka:) Jag blir alltid lika glad när jag hör att någon får BB:) vilken spännande tid ni har framför er nu! Första mötet med er lilla tjej snart! Underbart ju! Det är ju det man drömt om läääänge.
    Va härligt då köade ni inte heller så länge i Polen kön. Nästan 10månader? Passade ni in på alla tre myndigheterna?
    Grattis igen:) skriv gärna här o berätta om er resa:)

• AnnaLo

Juno vad snabbt det gick för er med barnbesked:) alltid härligt att höra solskensberättelser! Det gör att vi som inte fått något BB hoppas på kort väntetid:)

• Crocheta

Tack AnnaLo! Glad
    Ja, det känns fantastiskt! Lite overkligt fortfarande men det börjar kännas lite mer på riktigt nu.

Vi passade faktiskt bara in på 2 myndigheter, vi hade för kort äktenskap och är inte gifta i kyrkan så därför gick den ena bort. Men det gick ju snabbt för oss ändå! Vi väntade i knappt 10 månader, från mitten av juni till slutet av mars. Det gick snabbare än den information vi fick och som står på hemsidan, men väntetiderna kan ju ändras fort och är individuellt, så jag tror att det är därför de låter tiden 12-24 månader stå kvar. Men det verkar som att det vanligaste just nu är en lite kortare väntan än så.

Ja jag får uppdatera allt eftersom! Hoppas att vi snart får besked om när vi kan resa!

• AnnaLo

Crocheta ja hoppas ni snart får resebesked så ni kan åka iväg. Kan tänka mig att ni lever i ett lyckorus nu. Men njut av det!
    Vad kul att höra att det kan gå så fort även man inte passar in på alla myndigheterna:) känns ju hoppfullt! Är bara att hålla tummarna för att vi oxå ha lite tur:)
    Ja men fortsätt gärna att håll oss uppdaterade på vad som händer i er process:)
    Grattis igen:)

• Juno
    AnnaLo skrev 2014-04-02 22:14:51 följande:
    Juno vad snabbt det gick för er med barnbesked:) alltid härligt att höra solskensberättelser! Det gör att vi som inte fått något BB hoppas på kort väntetid:)
    Ja, det gick väl snabbt faktiskt - vi var lite i chock Flört

Men detta var ju snart 9 år sedan och då var köerna kortare. Senare höjde flera stora adoptionsländer, som Kina sina krav, och då blev köerna längre i de andra länderna. 

En annan anledning var att vi accepterade barn med SN och som var äldre, det gjorde att vi blev framflyttade i kön när andra tackat nej. Och det kan nog hända nu också om man är öppen för det.
  • Nånting

Vi har en liten dotter från Polen. Vi kom hem i augusti och hon fyllde 4 strax efter det. För oss gick det fort med barnbesked, vi hade bara haft våra papper i landet i 4 månader när samtalet kom. Sedan tog det två månader till första resan och en månad efter det innan vi fick åka ner och bli familj. VI bodde ca 7 veckor i Polen och mesta tiden i Warszawa.

• AnnaLo

Hej nånting:)
    Och välkommen till tråden:) åhhh vad härligt! 4 månader det låter ju som en dröm:) passade ni in på alla myndigheterna? Finns det någon särskild anledning till varför det gick så fort?
    Har du några bra tips att dela med dig som ganska nybliven adoptionsmamma?

Har även en fråga till er andra som fått BB. När ert BB kom har ni då legat på plats 1 eller 2 i Sverige kön, eller kan man få BB trots att man ligger längre bak i kön?
    Är så roligt att vi är några stycken som har/ väntar BB från Polen:)

• Nånting

Jag tror det berodde på att hon var lite äldre, även om vi nu tycker att hon är väldigt liten. Men vi passade nog bara in på två för vi är inte gifta i kyrkan. Vi hade aldrig koll på hur många som var före eller efter oss på tur men jag vet att det gick rätt fort för många då iallafall. Har inga speciella tips men fråga gärna om de tär något du undrar. Vi hade det fint i Polen och kontaktpersonen där är värd guld.

• Crocheta

Nu har vi äntligen fått vårt resebesked till första resan! Om ca 2 veckor bär det av och vi får äntligen träffa vår fina lilla flicka! Ni som redan gjort resa 1 - vad kan vi förvänta oss? Vad händer och vad kan man ta med sig för presenter? Något särskilt vi kan tänka på? Jag har redan fjärilar i magen!

Svar på tråden Adoption från Polen