• Fenomena80

Har era barn hjälm när de åker sparkcykel?

Som rubriken låter...
    Det verkar väldigt olika bland barn, tänker barn 7 år o uppåt kanske. Min son är tio o verkar va rätt ensam om att bära hjälm då han åker sk kickskoter. Är det jag som är hönsig, eller vad? Ser ständigt massor av ungar som åker utan....

• Svar på tråden Har era barn hjälm när de åker sparkcykel?
  • älskarlivet81
    Som snö skrev 2014-03-17 21:30:19 följande:
    Ja. Dom andra här ute på gården kan behöva hjälm. Speciellt rollatortanterma.
    Är dock mer tveksam till om stenar ska ha hjälm?
    Jaja, du gör som du vill.. Själv cyklar jag aldrig utan hjälm hur kort bit jag än ska cykla. Mina barn ska ha hjälm tills de är minst 15 år (helst längre dock).. Jag har blivit påkörd av en bil och hade jag slagit i huvudet hade jag inte suttit här idag..
  • cloudberry79

Självklart ja, han har ännu inte kontroll på kroppen på en sparkcykel. Nu är det ändå rätt kort fall och lätt att ta emot med händerna, så det skulle vara ok om han avvecklade hjälmen på sikt. Däremot har alla i familjen hjälm när de cyklar, utan undantag. Min mans morbror fick en stroke efter ett fall med cykel för några år sedan. Han är i princip en grönsak idag, det var långt innan pensionsåldern dessutom, van cyklare. Det var mycket grus och det kom en bil snabbt. Det är långt att falla med huvudet före rakt ner i marken..

Just NO.
  • Majuni
    Som snö skrev 2014-03-17 19:58:09 följande:
    Jag vet inte om tanterna här på gården ska rekommenderas att gå med hjälm? Vad tycker du?

Du missuppfattade vad jag menade. Jag menade att du får hoppas att de andra som är ute också har lovat att vara försiktiga.
  • kossamu

Från det att mina barn har satt sig på en vanlig trehjuling har dom haft hjälm. Och dom kommer att ha hjälm iallafall tills den dag dom är femton.

Det finns inga diskussioner ang hjälm. Den SKA på!

• Som snö
    Majuni skrev 2014-03-17 21:41:43 följande:

Du missuppfattade vad jag menade. Jag menade att du får hoppas att de andra som är ute också har lovat att vara försiktiga.
    Seriöst. Sparkcykel. Står upprätt och åker. Risken att slå i huvudet vid en vurpa (om dom som mina ungar bara åker på bilfri gård, där risken att slå huvudet i en mötande motorhuv är obefintlig) är så minimal att det kan likställas med att slå i huvudet när man går omkull. Det är andra delar av kroppen som tar stryk. Händer, handleder, armbågar, knän, hakor, ansikten... Ställen där en hjälm hjälper noll.

Och skillnaden mot andra upprätta sporter som inlines och skateboard är att risken att tappa balansen bakåt och slå i bakhuvudet inte heller finns.
  • micksaan

Givetvis har och kommer mina barn ha hjälm på sparkcykeln. Så lätt hänt att en sten hamnar under hjulen och dom slår en volt. Hjälm är en billig "försäkring" när det kommer till skallskador. Förstår inte resonamanget att "Men han/hon kör bara korta sträcker här på gården". So what? Det kan ändå hända en olycka. Barnen kan köra hur försiktigt dom vill. Kan ju hända att det kommer någon annan cyklande och barnet är ouppmärksam och vips så har en krock skett. Skulle inte förvåna mig om dom som kör på det resonamenget tänker lika vad gäller bilstolar och bälten "Äh men vi ska ju bara till stan, det är en så kort bit och inte några högre hastigheter än 50 km/h). Vad spelar det liksom för roll om det bara handlar om korta sträckor, lugna hastigheter, och bara ute på gården. En olycka händer tyvärr så lätt. Var rädd om era barn!

• Vinterankan
    micksaan skrev 2014-05-20 14:48:06 följande:
    Givetvis har och kommer mina barn ha hjälm på sparkcykeln. Så lätt hänt att en sten hamnar under hjulen och dom slår en volt. Hjälm är en billig "försäkring" när det kommer till skallskador. Förstår inte resonamanget att "Men han/hon kör bara korta sträcker här på gården". So what? Det kan ändå hända en olycka. Barnen kan köra hur försiktigt dom vill. Kan ju hända att det kommer någon annan cyklande och barnet är ouppmärksam och vips så har en krock skett. Skulle inte förvåna mig om dom som kör på det resonamenget tänker lika vad gäller bilstolar och bälten "Äh men vi ska ju bara till stan, det är en så kort bit och inte några högre hastigheter än 50 km/h). Vad spelar det liksom för roll om det bara handlar om korta sträckor, lugna hastigheter, och bara ute på gården. En olycka händer tyvärr så lätt. Var rädd om era barn!    

Ja en olycka kan hända även när man kör på gården där det inte finns bilar. Det kan också hända en olycka när man springer på samma gård och leker, får dina barn springa utan hjälm? Jag försöker att lära mina barn att göra riskbedömningar och förstå när saker är farligt när det inte är det. Sparkcykel på gården är lika farligt som att springa på gården, därför ingen hjälm när man åker sparkcykel på gården. Att åka bil utan bälte är alltid farligt oavsett om man åker långt eller kort, därför alltid bilbälte. Sedan om andra bestämmer till sina barn att så fort man åker på något som har hjul så ska man ha hjälm så är väl det också helt ok. Att göra antaganden om att vi som tänker till om vilken aktivitet som ska ha hjälm och inte också sätter våra barn i bil utan bälte och ordentlig stol är ungefär lika begåvat som om jag skulle börja göra antaganden om att sådana som alltid har hjälm även sätter på hjälm på barnen när de ska springa på trottoaren för det kan ju komma en bil som tappar kontrollen.
  • Crazy Baby

Självklart har våra barn hjälm när de cyklar eller sparkcyklar 7 och 9år!

Tycker inte att åldern har nåt med hjälmanvändande att göra!

Jag är 38 och har självklart hjälm när jag cyklar/sparkcyklar!

• Alva3

Ja självklart. Vi bor i ett villaområde och det är flera av barnens kompisar som inte har hjälm på sig. Även fast den ena är 3,5 finns det flera barn som är liks gamla som inte har hjälm.

William 2006-12-27~ Maximilian 2010-11-30~ Valentin 2014-03-04
  • Frida Andersson

Våra töser 7 & 8 år ska ha hjälm när dom cyklar, åker sparkcykel eller skrillor annars får dom aktivera sig med annat.

• Margaux

Min son har hjälm på sig ja. Han är 4. Vi har också hjälm i pulkabacken och när han cyklar.

Svar på tråden Har era barn hjälm när de åker sparkcykel?