Inlägg från: älskarlivet81 |Visa alla inlägg
  • älskarlivet81

Har era barn hjälm när de åker sparkcykel?

Som snö skrev 2014-03-17 19:42:09 följande:
    Sexåringen har inte det. Han har lovat att åka försiktigt.
    Åttaåringen har inte heller det. Hon har också lovat att åka försiktigt.
    Och alla andra ute i trafiken då? Eller om de kör på en sten eller liknande?
  • älskarlivet81
    Minniemousemommy skrev 2014-03-17 20:22:24 följande:
    Mina barn har hjälp om dom gör något där jag anser att dom kan skada sig. När dom cyklar så har dom hjälm, när dom åker sparkcykel så har dom hjälm, när vi åker pulka har dom hjälm, när dom åker inlines så har dom hjälm osv. Dom har inte hjälm när vi åker skridskor för dom är konståkare så dom ramlar nästan aldrig. När dom blir ca 7-8 så kommer dom slippa ha hjälm när dom cyklar, åker skateboard, inlines och pulka. Mina barn (4 och 5) kan liksom redan åka allt det plus mer felfritt, dom ramlar väldigt sällan och då slår dom bara i knäna och får kanske ett litet skrapsår. Ja, visst det kan hända att dom ramlar bakåt någon gång och slår i huvudet, men det är inte en så stor risk, och jag lär mina barn att vara försiktiga istället för att rulla in dom i bubbelplats. Inte naiva men inte paranoida.
    Men alla andra i trafiken? Hur kan du ens låta dina barn cykla utan hjälm när de är 7-8 när det är lag på att man ska ha hjälm till man blir 15?
  • älskarlivet81
    Som snö skrev 2014-03-17 21:30:19 följande:
    Ja. Dom andra här ute på gården kan behöva hjälm. Speciellt rollatortanterma.
    Är dock mer tveksam till om stenar ska ha hjälm?
    Jaja, du gör som du vill.. Själv cyklar jag aldrig utan hjälm hur kort bit jag än ska cykla. Mina barn ska ha hjälm tills de är minst 15 år (helst längre dock).. Jag har blivit påkörd av en bil och hade jag slagit i huvudet hade jag inte suttit här idag..
Svar på tråden Har era barn hjälm när de åker sparkcykel?