• Som snö

Har era barn hjälm när de åker sparkcykel?

Sexåringen har inte det. Han har lovat att åka försiktigt.

Åttaåringen har inte heller det. Hon har också lovat att åka försiktigt.

• Som snö
    Majuni skrev 2014-03-17 19:54:13 följande:
    det låter logiskt. och den de möter i trafiken?
    Jag vet inte om tanterna här på gården ska rekommenderas att gå med hjälm? Vad tycker du?
  • Som snö
    älskarlivet81 skrev 2014-03-17 21:08:32 följande:
    Och alla andra ute i trafiken då? Eller om de kör på en sten eller liknande?
    Ja. Dom andra här ute på gården kan behöva hjälm. Speciellt rollatortanterma.

Är dock mer tveksam till om stenar ska ha hjälm?
  • Som snö
    Som snö skrev 2014-03-17 21:30:19 följande:
    Ja. Dom andra här ute på gården kan behöva hjälm. Speciellt rollatortanterma.

Är dock mer tveksam till om stenar ska ha hjälm?
    Tanterna!!
  • Som snö
    Majuni skrev 2014-03-17 21:41:43 följande:

Du missuppfattade vad jag menade. Jag menade att du får hoppas att de andra som är ute också har lovat att vara försiktiga.
    Seriöst. Sparkcykel. Står upprätt och åker. Risken att slå i huvudet vid en vurpa (om dom som mina ungar bara åker på bilfri gård, där risken att slå huvudet i en mötande motorhuv är obefintlig) är så minimal att det kan likställas med att slå i huvudet när man går omkull. Det är andra delar av kroppen som tar stryk. Händer, handleder, armbågar, knän, hakor, ansikten... Ställen där en hjälm hjälper noll.

Och skillnaden mot andra upprätta sporter som inlines och skateboard är att risken att tappa balansen bakåt och slå i bakhuvudet inte heller finns.
Svar på tråden Har era barn hjälm när de åker sparkcykel?