• ser91

Gravid efter IVF i februari 2014 - BF oktober 2014

Vi avvaktar med FET. Vi kör vidare självklart utan preventivmedel. Enligt bm är det bevisat att man lättare blir gravid efter att man fått barn, även om man behövt genomgå ivf. Vi välkomnar en till graviditet om det skulle ske naturligt, men vi kommer nog inte överväga FET inom det närmsta året iaf. Jag blir snart 24 så oroar mig inte för åldern ännu ;)

Blir spännande att följa er väg till syskon snobben! :)

• ser91

Fick min mens förra måndagen. Sen jag fick mjölkstockning så har amningen funkat dåligt och pumpningen likaså. Så nu får vår dotter mest ersättning, men jag kämpar verkligen för att få igång produktionen igen, men är verkligen svårt. Pumpar bara då amning med amningsnapp inte stimulerar tillräckligt.. Mensen brukar väl komma igång senare om man helammar?

• ser91

Missade att skriva angående förkylning. Jag har varit mycket förkyld under lång tid nu sen vår dotter föddes. Sköterskan på bvc var helt övertygad om att jag vilar för lite. Så hon sa: strunta i städning osv, gör nåt bara för din skull när bebisen sover. Något man blir avslappnad av. Jag tycker att det är svårt att bara vara. Städar, tvättar, diskar mm och lagom när jag är klar så vaknar hon.

Relationen här hemma tar lite stryk just nu. Min sambo ber mig att ta det lugnt om dagarna så ska han sköta allt det praktiska när han kommer hem. Tyvärr så funkar inte det. Han ser inte t.ex. att tvättkorgen är full och att det är dags att tvätta. Han ber istället mig att be honom om när saker och ting ska göras, och när jag ber honom så tycker han att jag tjatar - lite moment 22. Vi har inte haft sex sen 2 dagar innan hon föddes (dvs ca 3 månader sen), och innan det var det 1 månad innan ungefär (då sambon kände att det var konstigt med bebisen i magen), och nu tycker han att det är svårt att hitta tiden och orken. Han har ett fritidsintresse som tar upp 3-5 kvällar i veckan. Hur gör ni? Han har tyvärr tappat lusten känns det som, tråkigt för mig som är sexuell av mig. Mitt inlägg tog en konstig vändning men :P

• ser91

Ja är precis likadan snobben. Kan inte slappna av om det ser ut som skit hemma. Iofs har vi inte kliniskt rent överallt, men avplockat och hygieniskt på alla bänkytor, toaletter och så.

Vi har börjat anstränga oss för att verkligen försöka minska på allt tjaffs. Sex har det hunnit bli nu också, hihi ;) jag har varit lite orolig för att det skulle göra ont eller så, men känns precis som innan. Svårt att hitta tiden, men vår dotter sover hela natten och sen ganska länge på morgonen efter att hon ätit lite. Så på morgonen när vi var pigga så small det ;)

Gjorde aldrig någon gynundersökning på efterkontrollen. Bm frågade om jag tyckte det behövdes och jag tyckte då att allt kändes och såg ut som innan, och jag avstod därför. Tycker inte gynundersökningar är så roliga :P

• ser91

Ja, när jav hade mjölkstockning så fick jag nästan 40 graders feber och mådde extremt dåligt. Min sambo var bortrest just då och när han kom hem ett par dagar senare så mådde jag bättre, men fick inte ut mycket mjölk alls. Amningsnapp funkade bra för oss. Bästa ledicinen mot mjölkstockningen var ju när dottern ammade. Men efter stockningen så blev hon jätteledsen nästan direkt vid bröstetm bytte bröst och det var samma visa där. Känns som min mjölkproduktion gick ner precis när dottern börjat äta mer. Bvc sa att det kan va svårt att få igång den igen. Dessutom när man är dålig på att äta och dricka ordentligt så blir det ännu svårare. Bvc sa åt mig att inte fokusera på amning och pumpning om det känns jobbigt, för dottern mår så bra ändå. Men jag vill såå gärna att det ska funka att amma och pumpa igen, så tänker försöka iaf. Någon som provat amningste?

• ser91

Precis som danisen skriver så minskar ju produktionen ju mer ersättning man ger. Jag pumpar bara, ammar inte och ger ersättning resten. Var under hela graviditeten såå inställd på att "jag ska amma så länge som möjligt". Sen kom svårigheterna :( Vår dotter hade jättesvårt att få tag om bröstet. Amningsnappen funkade väldigt bra. Sen kom mjölkstockningen i ena bröstet. Försvann direkt när hon fick amma, ingen feber. Sen mjölkstockning igen i båda brösten. Ammade och pumpade men det ville inte släppa. Då fick jag massa feber, mådde katastrof och sambon va inte hemma. Kände mig ensammast vi världen, då jag försökte få tag i mina föräldrar för hjälp men de hade somnat tidigt (var fredagkväll) och hörde inte att jag ringde. Va tur att vi hade en påse ersättning hemma då. Jag försökte amma men dottern blev hysterisk. Orkade knappt ta hand om henne. Hemskt va det :( sen dess har jag knappt haft nå mjölk, som att det täpptes till. Blir helt nedstämd bara att tänka på det eftersom att det gick jättebra i början då ingen bröstmjälk behövdes.. Men jag vill inte ge upp än. Ska försöka pumpa varje timme i några dagar, vilket är svårt för mig att hinna med när sambon jobbar mycket och tränar flera kvällar i veckan. Jag har också börjat träna en kväll i veckan.

• ser91

Vår dotter gillar att ligga på mage. Hon dregglar nästan inget när hon ligger på mage. I början på januari rullade hon själv över från mage till rygg för första gången, och jag lyckades få det på film :) jag blev helt chockad, då jag endast filmade för att hon såg så gullig ut och lät gullig när man såg att hon ville krypa men inte kom nånstans (brukar filma och ta bilder i princip varje dag, kul att se utvecklingen och kunna titta tillbaka senare). Hon försöker verkligen krypa när hon ligger på mage. Hon försöker dra sig fram med armarna och sparkar med benen. Det har hon gjort sen hon va ca en månad. Man ser verkligen frustrationen, hon är envis. Så vill hon inte ligga på mage så rullar hon numera över till rygg när hon tröttnat.

Hon blev snabbt stark i nacken, redan på bb låg hon och lyfte huvudet när hon låg på mage på sin pappas bröst. Lyckades få bild på det med :) nu behöver hon inte alls hjälp att stötta nacken, men man gör det ändå av vana och oro :P Känns så sjukt att utveckligen av de små går så fort! Vår dotter började greppa saker ordentligt för nån månad sen, och nu vill hon nästan jämt ha nåt att leka med. Byter vi blöja och kläderna ligger bredvid så tar hon antingen kläder eller en ny blöja i handen och viftar med. Hon vill gärna tugga på saker också, så hon har en tugghand som hon håller i själv och tuggar på :) liksom alla mammor och pappor är jag såå stolt över min lilla tjej :)

• ser91

Hon föddes 1/11. Hon har också precis börjat göra som din son, typ situps. Hon brukar få sitta upprätt i soffan ibland :) hon har också börjat låta och prata massa. Ett läte som jag tror är missnöje, är när hon låter som att hon tar i. Ungefär som när hon bajsar fast hon låter mycket mer intensivt.

• ser91

Vi ska nog också på babymassage snart :) jag har promenerat en del och tränat innebandy vid 3 tillfällen hittills (en gång per vecka) :) lilltjejen blir 3 månader på söndag!

• ser91

Håller ockdå med om att det är jobbigt när man har tider och passa när man t.ex ska till bvc. Jag är dock bortskämd när det gäller just bvc-besöken då min sambo alltid följer med. Han kan styra jobbet lite själv så att han kan följa med. Vi brukar försöka få tid runt 15-16 för enkelhetens skull ändå :) vi ska dit snart igen, då blir det en förmiddagstid då lilltjejen ska få 3 månadersspruta :) Vi får välja till vaccin mot hepatit b om vi vill. Hur har ni gjort?

• ser91

Vår dotter fick 3 månaders vaccinet igår. Vi valde till slut att även vaccinera mot hepatit. Resonerade att man oftast ogillar att få sprutor och när man gör det vid så låg ålder så kommer man inte minnas det senare. Det skulle vara livslångt skydd så känns bra trots allt :) tydligen skulle den sprutan svida lite mer. Hon blev ledsen men blev glad igen bara sekunder efter. Svårt när man sla ta beslut för någon som inte själv kan säga sin åsikt.

Hon blev lite febrig på kvällen och fick alvedon. Lite lite gnällig men annars inge påverkad (hon är nästan aldrig gnällig, är mest glad och skrattar jämt).

• ser91

Hej alla. Var ett tag sen det var aktivitet här men bara måste skriva av mig. Har haft lite småont i magen i ca en vecka. Mensen skulle ha kommit i torsdags (den har varit lite sen de senaste gångerna så tänkte att den kommer väl i helgen. Inget har hänt och vi besämde oss för att jag borde ta ett graviditetstest för att ev kunna söka hjälp, då jag varit helt övertygad om att något är fel pga obehaget i magen. Testade nu på eftermiddagen och får ett starkt plus. Vår dotter är nu 5 månader och kommer alltså vara precis över året när hon får ett syskon (om detta går vägen). Är helt i chock! :)

• ser91

Ja, vi trodde inte vi skulle ha sån här tur. På efterkontrollen sa min bm "har ni funderat på preventivmedel?". Vi sa "nej, det skulle kännas konstigt när vi vill ha en till nån gång och kämpat så mycket för dottern". Då sa hon "det finns studier som bevisat att det är mycket lättare att bli gravid om man fått barn tidigare, bara så ni är beredda på det". Vi sa "ja, men det vore bara roligt". Tänk va rätt hon hade! :)

• ser91

Hej och grattis snobben! :)

Här går det bra :) är i v 19+1 idag. Var på rul förra fredagen och fick veta att vi nu väntar en pojke :) så vår dotter får en lillebror i december (förhoppningsvis i december, gick ju över bf med 12 dagar sist så dottern föddes i november istället för oktober). Sonen är beräknad till 17/12 så känns som han borde komma i december, gärna liite före bf för min del, förhoppningsvis föds han inte på julafton iaf. Det blir lite drygt 1 år och 1 månad mellan våra :)

På tal om bilstol så bytte vi när dottern var runt 5-6 månader. I nuläget har vi 2 babyskydd och 2 st bilstolar 0-25 kg. Babyskydden är instoppade i vår skrubb och de andra stolarna har vi en i varje bil, vilket vi hade med babyskydden tidigare :)

Har också sett emmaljungas syskonvagnar :) har en emmaljunga city cross nu + emmaljunga scooter samt en annan sulky. Såg nån som sålde en emmaljunga twin cross tror jag den hette.. tror det är en äldre modell av den ni nämnt. Köpt våra vagnar begagnat då jag tycker det finns så mycket fint för mer rimliga summor, hoppas på att hitta en emmaljunga syskonvagn billigt. Fördelen jag tyckte med den var att man har barnen vända mot sig, de flesta syskonvagnar brukar barnen vara vända framåt. Sen också att de sitter/ligger i samma nivå bredvid varandra.

• ser91

Vi har lånat en stol av min sambos bror som har en dotter som precis växt ur den. Den stolen är en Acta Graco, vad mer den heter vette tusan :P sen har vi fått en stol av min sambos syster vars barn precis växt ur den. Vad den heter minns jag inte för tillfället (bilen den sitter i används sällan). Vet att den är rätt vanlig iaf. Sen framöver tror jag vi köper iaf en till 0-25 kg stol, säkert en acta graco då den stolen i nuläget används mest, och när båda barnen kan åka i den typen av stol är det nog snyggast att ha två likadana iaf i den bil vi använder mest :) sen får sambons bror ta tillbaka den nyare av dem.

Vi har haft tur och kunnat ärva stolar, dock blir det nog att kasta dem sen pga att de inte får användas för länge/förbi bäst före datumet.

Ska kolla Emmaljunga gruppen sen närmare bf :) är likadan som med första grav, vill inte köpa vagn för tidigt :P

• ser91

Har mått bättre genom att jag haft mindre illamående. Kräktes bara 3-4ggr i början och slutade i princip helt att må illa runt v 16. Sist mådde jag illa och kräktes i princip varje dag till v 22-24 nånstans. Dock har jag börjat haft mer ont i magen än sist. Kände obehag i magen hela graviditeten sist när jag åt eller precis hade ätit. Denna gång kände jag igen det i början, men nu har det liksom blivit ömt så in i norden. Ska ta upp det med bm 10/8. Fick höra på rul att moderkakan ligger i framvägg denna gång, vilket gör att jag nåste på extra ul runt v 32 för att se så den flyttat sig. Känner en väldigt hård knöl liksom längst ner i magen, får för mig att det är moderkakan. På rul sa barnmorskan att jag inte skulle oroa mig över moderkakans placering, då det tydligen var ganska vanligt och att den oftast lägger sig rätt till extra ul. Men jag undrar ändå om de kan ha nåt med min magsmärta att göra. Igår kunde dottern knappt nudda min mage, värst är det att böja mig framåt, eller t.ex. bara lägga benen i kors. Dessutom har jagi många år haft ett jättekonstigt problem med magen. Ibland när jag ätit eller tränat så får jag direkt efteråt enorm smärta i magen vilket oftast resulterar i att jag måste springa på toa med diarré. Detta ärett problem som i vanliga fall uppstår ca 2 ggr om året, alltså vääääldigt sällan. Har därför aldrig sökt hjälp, då symtomen är så sällan. Men under denna graviditet har problemet uppstått säkert 10-20 ggr. En vecka var det hela 4 ggr. Undrar också just nu om det kan vara moderkakans fel, då bebisen sparkar direkt på tarmarna, annars har man ju moderkakan som lite dämpning emellan. Min sambo tjatar på mig att söka hjälp, men jag har fått för mig att det blir svårt under graviditeten att göra så så mycket åt det ändå. Ofast är det fet mat eller stekt/grillad mat som jag får det efter. Men samtidigt kan jag äta resterna dagen efter utan att känna nåt alls.

Den syskonvagnen snobben lät ju toppen! Finns den på blocket tro ? ;) måste kolla upp :)

Svar på tråden Gravid efter IVF i februari 2014 - BF oktober 2014