• ser91

Gravid efter IVF i februari 2014 - BF oktober 2014

Tack :) längtar! Väldigt smärtsamma värkar nu :( vissa är svåra att hantera. Upplevde ni att vissa värkar gjorde mer ont än andra? Tycker det är skönast att stå upp under värkarna än så länge. Värkarna kommer inte tätare än. Runt var 10:e minut. Hoppas värkarna kommer tätare snart och att förlossningen snart är över, längtar så! Har gått över bf med 12 dagar, hoppas verkligen inte att värkarna pågår länge så det blir en väldigt utdragen process. Tycker att jag gjort mitt snart ;P

• ser91

Hej! Nu har jag äntligen möjlighet att uppdatera. Försökte skriva från mobilen i söndags men den hängde sig och tick mig på nerverna! ;P

I lördags kväll föddes vår flicka efter nästan 24 timmar med värkar. Värkarna började kl 00.15 natten till i lördags. Hade först värkar ca var 15-20 minut som gick ner till ca var 8:e minut efter 3-4 timmar. Sen pendlade det lite mellan 8-15 minuter. Runt lunchtid i lördags tyckte jag det var så jobbigt att jag ville åka in. Pendlade då mellan 4-8minuter mellan värkarna.

Värkarna kom tätare och tätare på väg in till bb. Väl framme var det ca 3 minuter mellan värkarna och jag var öppen 2 cm. Var orolig att vi skulle bli hemskickade, men det blev vi inte. Värkarna fortsatte sen att komma extremt tajt, löste av varandra. Lustgasen hade jag i princip hela tiden och jag bad om bedövning. De rekommenderade mig epidural vilket jag tog. Hade ganska snabbt gått från 2 cm öppen till 4 så epiduralen skulle kunna ordnas direkt. Tyvärr fanns ingen narkosläkare tillgänglig så jag fick vänta ca 2 timmar på epiduralen. Personalen tyckte det var lite jobbigt och sa "kommer inte narkosläkaren snart". Och narkosläkaren själv sade "ledsen att det tog sån tid, hade en akutpatient men har ändå dåligt samvete att du fått vänta". Efter epiduralen gett effekt kunde jav vila lite. Kände värkar men de vag väldigt lätta att hantera. Innan var det så illa att jag nästan tuppade av. Värkarna kom så tätt att jag inte hann vila emellan. Fick fylla på epiduralen, vilket inte hjålpte då. Fick sedan fylla på den igen, och då gav den återigen effekt. Blev ombedd att kissa, vilket jag inte klarade. Så de fick tömma mig på urin 2 ggr. När sista dosen släppt av epiduralen så fick jag inte mer för att jag skulle kunna känna krystvärkarna ordentligt. Efter en dryg timme av krystande så fick de ta till sugklocka för att få bebis genom bäckenet. När jag krystade åkte hon ut, och sen gled hon in igen när värken var över. Första draget med sugklockan gick inte så bra då sugklockan lossnade (inte kul mitt i en värk). Sen tog det dem 2 drag till så var hon ute. De behövde inte använda alltför mycket kraft, utan mest hjälpa till att "vicka" ner henne förbi bäckenet. Hon slapp få "alienskalle" :)

Vi kom hem igår och allt känns helt okej, amningen fungerar till och från. Använder amningsnapp. Har dock gett henne lite ersättning samt handmjölkat ut en del och gett via kopp. Sambon är iväg och köper bröstpump nu så får vi se hur det går :)

Blev sydd några stygn på ena blygdläppen, vilket egentligen knte behövdes enligt barnmorskan, men hon ville vara säker på att det läkte fint. Blev även sydd i mellangården ca 5 stygn. Klarade helt att spricka i närheten av ändtarmen vilket känns skönt. Gick runt en del med barnvagn på lasarettet och tycker det är skönt att gå runt. Så blir nog en barnvagnstur ute nån dag snart :)

• ser91

Tack! 3264g och 50 cm lång :) helt perfekt! Jag kräktes på slutet av förlossningen. Pissjobbigt :P fick kräk i håret som jag fick stå ut med tills morgonen, då jag kunde duscha. Dock var det ganska bra också för vid varje hulkning så krystade jag samtidigt ;)

Måste varit sjukt jobbigt för dig blankablanka. Min skräck på förlossningen var att "tänk om det skulle bli kejsarsnitt nu när man haft ont så länge och nästan kommit genom hela förlossningen". Sen att man dessutom rushas iväg utom sin egen kontroll, eller hur jag ska förklara. Så skulle det kännas för mig tror jag iaf.

• ser91

Såg nu att jag missat skriva grattis till dig Blankablanka, så GRATTIS till lillkillen :)

Glömde också skriva att vi tog första barnvagnsturen här hemma idag :) promenerade till affären och handlade. Ca 10 min promenad dit, så blev 20 min rörelse iaf :) Får för mig att kroppen mår bra av det och återhämtar sig snabbare.

Blöder mycket mindre nu också, hur bra som helst. Är så himla glad, och många glädjetårar har kommit även här. Låg och titta på tjejen igår efter att hon somnat. Jag behövde egentligen sova, men hon är så fin och jag vill aldrig lämna henne ur sikte <3 Så lycklig att vi äntligen lyckats få vårt lilla mirakel!

• ser91

Vår lilla tjej rycker också. Fick också höra på bb att det är en reflex. Petar man på henne när hon sover eller något låter plötsligt så rycker hon oftast till. Så borde inte vara nån fara blankablanka.

Vad gäller bild, namn, vikt osv på vår lilla tjej så håller vi det helst för oss själva, då jag vill vara helt anonym. Kanske låter larvigt men jag hoppas att ni inte stör er på det :)

Bvc har iaf varit på hembesök och lilltjejen väger mer nu än när hon föddes. Hade gått upp ca 300 gram/vecka vilket var jättebra.

• ser91

Va bra blankablanka :) är säkert samma ryck som vår lilltjej har :)

• ser91

Här går vikten stadigt uppåt. Vår lilltjej har växt 3 cm på 17 dagar. Bvc på tisdag igen då hon blir 24 dagar gammal :) Hon är jättestark i nacken, t.o.m. bvc reagerade på det och sa "men hjälp va stark hon är i nacken". Hon kan hålla upp nacken själv väldigt långa stunder. Redan på bb låg hon på min sambos mage och lyfte huvudet en massa. Fick med det på bild t.o.m :) längtar tills hon kan hålla upp huvudet helt själv! Kul att det är så nära för er Mischa!

Vi provade lägga henne på golvet igår på en lekmatta (till lekhage), då hon börjat vilja snurra runt från rygg till mage ofta och sparkar sig bakåt på t.ex skötbordet. På lekmattan låg hon och försökte ta sig framåt med händer och ben. Vår lilla kämpe :)

Jag var "tidig" med det mesta som liten, gick själv vid 7 månader. Men jag har ju äldre syskon (får för mig att man tar efter syskon och kanske blir "snabb" av den anledningen).

Vår lilltjej får gärna vara "tidig", "sen" eller hur som - så länge hon mår bra ! :) men kul att se förändringar från dag till dag.

• ser91

Jag har också blivit sjuk :( min sambo är pappalddig idag och det var tur, då jag aldrig hade orkat natten själv. Annars hade han nog fått vab:a då jag är så dålig. Sambon ska bort ikväll (kommer hem inatt) och imorgon eftermiddag åker han igen och kommer inte hem förrän söndag kväll. Vetesjuttsingen hur det ska gå här hemma :P

Började ha frossa plötsligt igår kväll. Kollade aldrig febern igår men den måste varit hög. Tog 2 alvedon och började svettas och kunde knappt sova nu när jag hade läge :(

Kollade febern imorse och då låg den på 39,4, och då känner jag mig mindre febrig idag än igår kväll. Hoppas verkligen det släpper snart, känner mig halvt död :P

• ser91

Spännande kristin10! Misstänker mjölkstockning. Har fortfarande 39,5 i feber. Bebis är såklart vaken typ hela tiden nu senmin sambo åkte vud kl 16. Bebis vaknade vid kl 17 7ch verkar inte vilja somna. Jag känner mig helt värdelös som knappt orkar :(

• ser91

Mischa: Mina föräldrar kunde i värsta fall, men de var väldigt trötta. De bad mig höra av mig om jag tyckte det blev för jobbigt. Skickade sms till dem att jag verkligen led, vilket de inte såg förrän dagen efter då de hade somnat i soffan (ganska vanligt hos mina föräldrar på fredagkvällar då mamma jobbar natt och pappa kör lite flex och börjar run kl 3-4 på fredagmornar). Så jag kämpade på ensam, ville inte ringa dem då jag förstod att de somnat. Min sambo kom hem vid midnatt i fredags. Då var det bara att kollapsa i sängen.

I lördags var febern lite lägre, runt 38,5. Kände mig mycket piggare men absolut inte pigg :P nu mår jag mycket bättre iaf :)

Grattis till pojken kristin10! :D jag gick också 12 dagar över tiden. Denna tråden heter ju "Gravid efter ivf i februari 2014 - BF oktober 2014". Jag hade äp 28/1 och et 31/1 och bf 20/10, men fick min dotter istället 1/11. Så egentligen var jag fel ute redan med ivf datumet för denna tråd :P komiskt.

Håller med dig snobben00! Sömn vore nåt ;) jag kan nästan aldrig sova på dagarna när bebis sover. Har hänt 2 ggr tror jag sen hon föddes för drygt en månad sen. Under graviditeten vaknade jag på nätterna. Vet inte huuur längesen det var sen man sov mer än 3 timmar i streck..

Svar på tråden Gravid efter IVF i februari 2014 - BF oktober 2014