Hej! Nu har jag äntligen möjlighet att uppdatera. Försökte skriva från mobilen i söndags men den hängde sig och tick mig på nerverna! ;P
I lördags kväll föddes vår flicka efter nästan 24 timmar med värkar. Värkarna började kl 00.15 natten till i lördags. Hade först värkar ca var 15-20 minut som gick ner till ca var 8:e minut efter 3-4 timmar. Sen pendlade det lite mellan 8-15 minuter. Runt lunchtid i lördags tyckte jag det var så jobbigt att jag ville åka in. Pendlade då mellan 4-8minuter mellan värkarna.
Värkarna kom tätare och tätare på väg in till bb. Väl framme var det ca 3 minuter mellan värkarna och jag var öppen 2 cm. Var orolig att vi skulle bli hemskickade, men det blev vi inte. Värkarna fortsatte sen att komma extremt tajt, löste av varandra. Lustgasen hade jag i princip hela tiden och jag bad om bedövning. De rekommenderade mig epidural vilket jag tog. Hade ganska snabbt gått från 2 cm öppen till 4 så epiduralen skulle kunna ordnas direkt. Tyvärr fanns ingen narkosläkare tillgänglig så jag fick vänta ca 2 timmar på epiduralen. Personalen tyckte det var lite jobbigt och sa "kommer inte narkosläkaren snart". Och narkosläkaren själv sade "ledsen att det tog sån tid, hade en akutpatient men har ändå dåligt samvete att du fått vänta". Efter epiduralen gett effekt kunde jav vila lite. Kände värkar men de vag väldigt lätta att hantera. Innan var det så illa att jag nästan tuppade av. Värkarna kom så tätt att jag inte hann vila emellan. Fick fylla på epiduralen, vilket inte hjålpte då. Fick sedan fylla på den igen, och då gav den återigen effekt. Blev ombedd att kissa, vilket jag inte klarade. Så de fick tömma mig på urin 2 ggr. När sista dosen släppt av epiduralen så fick jag inte mer för att jag skulle kunna känna krystvärkarna ordentligt. Efter en dryg timme av krystande så fick de ta till sugklocka för att få bebis genom bäckenet. När jag krystade åkte hon ut, och sen gled hon in igen när värken var över. Första draget med sugklockan gick inte så bra då sugklockan lossnade (inte kul mitt i en värk). Sen tog det dem 2 drag till så var hon ute. De behövde inte använda alltför mycket kraft, utan mest hjälpa till att "vicka" ner henne förbi bäckenet. Hon slapp få "alienskalle" :)
Vi kom hem igår och allt känns helt okej, amningen fungerar till och från. Använder amningsnapp. Har dock gett henne lite ersättning samt handmjölkat ut en del och gett via kopp. Sambon är iväg och köper bröstpump nu så får vi se hur det går :)
Blev sydd några stygn på ena blygdläppen, vilket egentligen knte behövdes enligt barnmorskan, men hon ville vara säker på att det läkte fint. Blev även sydd i mellangården ca 5 stygn. Klarade helt att spricka i närheten av ändtarmen vilket känns skönt. Gick runt en del med barnvagn på lasarettet och tycker det är skönt att gå runt. Så blir nog en barnvagnstur ute nån dag snart :)