Inlägg från: lille Birger |Visa alla inlägg
  • lille Birger

Sex och dravel tråden, hämningslöst!

Nallen och jag ska göra lasagne i morgon. Vi tänkte ha vitlök i den. Någon som har några andra tips?

• lille Birger
    Anonym (Signe) skrev 2014-11-12 22:47:02 följande:
    Uuuuuttråååååkaaaaad! Då kan man pigga upp sig med en resa. Så då gjorde jag det. Nästa vecka bär det av till New York för trettionde gången. Jubileum! Jag tror att det är trettionde gången...men jag bestämmer mig för att det är så. Jag och Manhattan har en het romans sedan många år. Jag dras dit som flugan till en skithög.
    Finns det några bra restauranger i New York som du kan tipsa om? T ex pizzaställaen.
  • lille Birger
    Knall skrev 2014-11-14 14:41:12 följande:
    Eeew.. min karl äter smörgåsgurka på vitlöksost... och kaviar på ostmacka. Så märkliga matkombinationer har jag sett innan.. men maräng på skinka???? smile9.gif
    Lite som nallen, han vill ha messmör till det mesta. Messmör som är så äckligt.

Sylt är också en stor favorit hos nallen. Man får låsa syltburken.

• lille Birger
    Aniiee skrev 2014-11-14 16:30:17 följande:
    Kul! Gillar Historieätarna. 

Måste nog ta och hålla med nallen här.
    Då vet man vad nallen hade fått äta om du suttit barnvakt åt honom. Nalle
  • lille Birger

Tycker den här killen påminner mycket om nallen:

• lille Birger
    taquine skrev 2014-11-15 14:34:17 följande:
    En sån liten sötnos;) Har nalle också glasögon?
    Nej, och det finns ingen keps i nallens storlek. Den enda huvudbonaden som skulle passa nallen är såna här partyhattar.
  • lille Birger

Är det någon som är bra på matte som kan hjälpa mig med en uppgift?

• lille Birger
    Brunhilde skrev 2014-11-17 19:58:46 följande:
    Skriv vad du behöver hjälp med så får vi se om vi kan hjälpa dig eller inte.
    *går och badar*
    Hittade ett badbubbel med det vackra namnet Christmas Hedgehog smile2.gif
    Figuren nedan visar ett rätblock med sidorna x/3, (6-x) och (6-x). Använd derivata och beräkna rätblockets största möjliga volym.

Jag räknade x/3 * (6-x) * (6-x) och fick 12x  -4x^2 + (x^3)/3 som jag sedan deriverade och fick 12 - 4x +(x^2)/3 = x^2 -12x +36 = 0. Sedan använde jag pqformeln och fick x = 6. Sätter man in 6 i formeln får man (12*6=72) -(4*6^2=144) + (6^3/3=72), vilket blir 0. Så den största möjliga volymen är alltså 0.
  • lille Birger

Hallå! Hur går det med matteuppgiften, tjejer?

• lille Birger
    Brunhilde skrev 2014-11-17 23:26:28 följande:
    Du har gjort fel. Gör om, du har missat ett viktigt steg och sprungit direkt på gobitarna.
    Nu när jag gjorde om fick jag x = 4, vilket ger den maximala arean 5.
Svar på tråden Sex och dravel tråden, hämningslöst!