Ensam vårdnad, vad blir skillnaden?
Jag har ett tag funderat på att försöka få ensam vårdnad på sonen. Inte för att jag tror att jag ska kunna ta sonen från sin pappa på det viset, utan för att jag själv ska slippa pappans dumheter. Han "glömmer" att skriva på papper till skolan, när jag sen åker dit för att få en underskrift kan han ha "glömt" att jag skulle komma, så då är han inte hemma. Inget blir inlämnat till skolan i tid.
När jag och sonen flyttade vägrade han godkänna flytten först, trots att flytten innebar att vi nu bor ca 5 km från pappan, förut var det 2 mil. Han "glömde" att han skulle skriva på det också. Lika med att godkänna att sonen bytte skola. Sen gormar han för att jag inte talat om för honom att det är dags för skolavslutning, trots att han får samma mail med samma information från skolan som alla andra föräldrar i klassen.
Det tar så mycket energi!!
Det enda jag är ute efter är att koppla bort honom från allt sånt, han får mer än gärna ha sonen varannan helg ändå, eller mer om han skulle vilja.
Tror att jag faktiskt har tillräckligt med skit att dra upp om honom, vilket han vet, för att han bara ska skriva på ifall jag nämner det, så det är inte problemet. (Och en helt annan historia också, sonen har det bra när han är där, men pappan är inte så skötsam på sin övriga tid.)
Min fråga: har jag fattat det rätt om egen vårdnad om jag tror att det är just det där med papper och liknande som är största skillnaden? Finns det fler rättigheter som kommer med egen vårdnad?