• Anonym (Mamma)

Ensam vårdnad, vad blir skillnaden?

Jag har ett tag funderat på att försöka få ensam vårdnad på sonen. Inte för att jag tror att jag ska kunna ta sonen från sin pappa på det viset, utan för att jag själv ska slippa pappans dumheter. Han "glömmer" att skriva på papper till skolan, när jag sen åker dit för att få en underskrift kan han ha "glömt" att jag skulle komma, så då är han inte hemma. Inget blir inlämnat till skolan i tid.
    När jag och sonen flyttade vägrade han godkänna flytten först, trots att flytten innebar att vi nu bor ca 5 km från pappan, förut var det 2 mil. Han "glömde" att han skulle skriva på det också. Lika med att godkänna att sonen bytte skola. Sen gormar han för att jag inte talat om för honom att det är dags för skolavslutning, trots att han får samma mail med samma information från skolan som alla andra föräldrar i klassen.
    Det tar så mycket energi!!
    Det enda jag är ute efter är att koppla bort honom från allt sånt, han får mer än gärna ha sonen varannan helg ändå, eller mer om han skulle vilja.

Tror att jag faktiskt har tillräckligt med skit att dra upp om honom, vilket han vet, för att han bara ska skriva på ifall jag nämner det, så det är inte problemet. (Och en helt annan historia också, sonen har det bra när han är där, men pappan är inte så skötsam på sin övriga tid.)

Min fråga: har jag fattat det rätt om egen vårdnad om jag tror att det är just det där med papper och liknande som är största skillnaden? Finns det fler rättigheter som kommer med egen vårdnad?

• Svar på tråden Ensam vårdnad, vad blir skillnaden?
  • Anonym (S)

Det ända som kommer skilja är det juridiska ansvaret och att den som inte har vårdnaden inte har nåt att säga till om ang ex skolval, läkarval osv. Kommer han ge dig vårdnaden om du frågar?

• Anonym (Antagligen)

Antagligen krävs det betydligt mer samarbetsproblem än de du tar upp för att få EV. Vi har haft enormt mycket större samarbetsproblem, mm, utan att något skett. Det krävdes, enligt mig , alldeles för mycket så att barnet blev utsatt för direkt fara innan det blev EV för mig. Tyvärr är det ju likadan kontext nu när barnet har umgänge vilket soc/TR inte reagerar på (ännu). 

Jag kan dock ha fel. 

• Anonym (S)
    Anonym (Antagligen) skrev 2014-03-09 16:35:25 följande:
    Antagligen krävs det betydligt mer samarbetsproblem än de du tar upp för att få EV. Vi har haft enormt mycket större samarbetsproblem, mm, utan att något skett. Det krävdes, enligt mig , alldeles för mycket så att barnet blev utsatt för direkt fara innan det blev EV för mig. Tyvärr är det ju likadan kontext nu när barnet har umgänge vilket soc/TR inte reagerar på (ännu).  Jag kan dock ha fel. 

Men med tanke på att mördare och peddon som sitter inlåsta både kan ha vårdnad och umgänge så undrar jag hur du tänker om du trodde umgängesrätten skulle tas bort
  • Anonym (avråder)

Fast det handlar inte bara om papper som behöver signaturer...
    Om du har ensam vårdnad så har inte pappan rätt att få information om er son exempelvis ligger på sjukhus, han kan då inte ringa till sjukhuset och ens få reda på vilken avdelning som barnet ligger på.

Om något skulle hända dig så överförs inte vårdnaden automatiskt till pappan. Man måste även tänka i dessa banor!
    Tycker du kan lösa det på enklare/bättre sätt än ensam vårdnad, enligt min mening skall det ALLTID vara den sista utvägen! och den sista utvägen är när ett barn far illa hos den andra föräldern!

Försök att få samarbetssamtal hos familjerätten och förklara där då problematiken med att få en signatur. Kanske kan ni mötas där för när ett papper ska skrivas på? Eller du kan åtminstonde få råd från de...
    om de inte gör som de flesta andra familjerätter och tycker mamman ska ha ensam vårdnad.

Jag är själv mamma och har också haft problematik med påskrifter från pappan i 6 års tid, men jag skulle aldrig ansöka om ensam vårdnad pga det. Min dotter har det bra med sin pappa och trivs så därför känner jag att ett papper med en signatur på får gärna komma in lite sent.

• Anonym (Antagligen)
    Anonym (S) skrev 2014-03-09 17:01:54 följande:

Men med tanke på att mördare och peddon som sitter inlåsta både kan ha vårdnad och umgänge så undrar jag hur du tänker om du trodde umgängesrätten skulle tas bort
    Vadå tas bort? Det handlar snarare om mängden och barnets vilja till umgänge. Barnet vill träffa den andre men inte i den omfattning som är nu.
  • Anonym (S)
    Anonym (Antagligen) skrev 2014-03-09 17:58:20 följande:
    Vadå tas bort? Det handlar snarare om mängden och barnets vilja till umgänge. Barnet vill träffa den andre men inte i den omfattning som är nu.

Barn får inte välja om det skall vara umgänge eller ej, det är vuxenansvar så det gör vuxna då barn är barn och inte ser konsekvenser av sina handlingar
  • mammalovis

Jag tror inte du får ensam vårdnad om inte pappan absolut vill det, i princip oavsett vad som händer.

När vi har varit inne på akuten har de alltid frågat om de får berätta om dottern skulle blivit inlagd, så det verkar vara mer avgörande som jag fattat det rent praktiskt.

Annars är det väl det byråkratiska som underlättas som vid flytt, skolval mm som kräver BÅDA vårdnadshavarnas påskrifter.

• Defeateris
    Anonym (avråder) skrev 2014-03-09 17:36:26 följande:
    Fast det handlar inte bara om papper som behöver signaturer...
    Om du har ensam vårdnad så har inte pappan rätt att få information om er son exempelvis ligger på sjukhus, han kan då inte ringa till sjukhuset och ens få reda på vilken avdelning som barnet ligger på.

Om något skulle hända dig så överförs inte vårdnaden automatiskt till pappan. Man måste även tänka i dessa banor!
    Tycker du kan lösa det på enklare/bättre sätt än ensam vårdnad, enligt min mening skall det ALLTID vara den sista utvägen! och den sista utvägen är när ett barn far illa hos den andra föräldern!

Försök att få samarbetssamtal hos familjerätten och förklara där då problematiken med att få en signatur. Kanske kan ni mötas där för när ett papper ska skrivas på? Eller du kan åtminstonde få råd från de...
    om de inte gör som de flesta andra familjerätter och tycker mamman ska ha ensam vårdnad.

Jag är själv mamma och har också haft problematik med påskrifter från pappan i 6 års tid, men jag skulle aldrig ansöka om ensam vårdnad pga det. Min dotter har det bra med sin pappa och trivs så därför känner jag att ett papper med en signatur på får gärna komma in lite sent.
    När det gäller sjukhuset brukar en oftast få frågan om det är okej att de berättar att barnet är där, så det är ingen stor grej.
    Vårdnaden överförs i normalfallet till den andra föräldern, oavsett om den har del i vårdnaden eller inte, om vårdnadshavaren dör eller blir inkapabel att utöva vårdnaden. Enda gånger det inte görs är om det bedöms lämpligare att överlämna vårdnaden till en eller två särskilt utsedda vårdnadshavare - har inte den andra föräldern misskött sig något enormt är det den som får vårdnaden i de lägena.

Din dotter och hur hon har det bra med sin pappa behöver inte påverkas det minsta av om du skulle få ensam vårdnad - vårdnad och umgänge är två helt skilda saker. En överflyttning av vårdnaden innebär inga förändringar i umgängesrätten per automatik.

DÄREMOT håller jag med om att ensam vårdnad ska tillämpas restriktivt men om en förälder har stora problem med att få det praktiska att fungera då den andra - medvetet eller inte - sätter käppar i hjulet kan det vara bättre för barnet med ensam vårdnad. Det som är viktigast än ändå umgänget..
  • Anonym (S)
    Defeateris skrev 2014-03-09 18:17:23 följande:
    När det gäller sjukhuset brukar en oftast få frågan om det är okej att de berättar att barnet är där, så det är ingen stor grej. Vårdnaden överförs i normalfallet till den andra föräldern, oavsett om den har del i vårdnaden eller inte, om vårdnadshavaren dör eller blir inkapabel att utöva vårdnaden. Enda gånger det inte görs är om det bedöms lämpligare att överlämna vårdnaden till en eller två särskilt utsedda vårdnadshavare - har inte den andra föräldern misskött sig något enormt är det den som får vårdnaden i de lägena. Din dotter och hur hon har det bra med sin pappa behöver inte påverkas det minsta av om du skulle få ensam vårdnad - vårdnad och umgänge är två helt skilda saker. En överflyttning av vårdnaden innebär inga förändringar i umgängesrätten per automatik. DÄREMOT håller jag med om att ensam vårdnad ska tillämpas restriktivt men om en förälder har stora problem med att få det praktiska att fungera då den andra - medvetet eller inte - sätter käppar i hjulet kan det vara bättre för barnet med ensam vårdnad. Det som är viktigast än ändå umgänget..

Har man ev när man dör och barnet är omyndig så kommer det göras en utredning på den andra föräldern för att se om den är lämplig som vårdnadshavare, inget sker på automatic annars var det okej det du skrev efter min rättelse
  • Anonym (Mamma)

Jag har haft kontakt med familjerätten flera gånger. Han svarar inte på deras brev, han vill alltså inte ha samarbetssamtal.

Vad gäller det där med att han kanske inte kan ta reda på var på sjukhuset sonen ev hamnat nån gång så är det inget som känns som att det ens kommer bli aktuellt. Han har två yngre barn som han inte heller bor med. När ett av de barnen fick åka ambulans och blev akut opererad struntade pappan i det och åkte på sin planerade kryssning istället.

Att det blir en utredning om vårdnaden ifall det händer mig något skulle jag mest se som positivt med tanke på hur han lever när han inte har barnen. Då kommer det nog bli lite kontroller ibland.

Det enda jag är ute efter är att slippa allt krångel han ställer till med hela tiden. Jag skulle nog utan problem kunna hävda att det är med flit för att jävlas. Vårt samarbete skulle antagligen fungera bättre om allt detta tjafs kom ur vägen. I övrigt har jag liksom gjort allt för att slippa samarbeta. Eller egentligen, jag gör allt själv utan att fråga honom om hjälp någonsin, eftersom det blir minst tjafs då. Känns inte rätt, men enklast.

Har inte helt bestämt mig för att ens försöka, men om jag gör det så kommer jag börja med att försöka få honom att skriva på frivilligt, eller kanske med lite påtryckningar... Känns inte helt omöjligt att han gör det, men eftersom jag inte bestämt mig än ska jag iaf fundera en stund till innan jag drar igång.

• Anonym (S)

[quote=72713767][quote-nick]Anonym (Mamma) skrev 2014-03-09 19:01:09 följande:[/quote-nick] Att det blir en utredning om vårdnaden ifall det händer mig något skulle jag mest se som positivt med tanke på hur han lever när han inte har barnen. Då kommer det nog bli lite kontroller ibland. Ts det blir inga kontroller, varför tror du det? Det kommer göras en utredning där man fastslår att han är lämplig eller olämplig som vårdnadshavare och sen blir det inga fler kontroller, är han lämplig flyttar barnet in hos honom och allt avslutas, är han olämplig så kommer barnet till en fosterfamilj och så avslutas det. Vi har inte alla resurser att göra kontroller som folk tror

• Anonym (Mamma)

Okej, men en utredning kommer göras iaf. Det är egentligen allt jag behöver veta. Hade faktiskt ingen aning om att vårdnaden inte går över automatiskt, men det gör faktiskt att jag ännu mer vill ha egen vårdnad. Jag går och är lite orolig att det ska hända mig något så att sonen måste flytta dit. Har han ingen vårdnad så visar utredningen antagligen att han är olämplig. Varför är en historia för sig som kan bli ganska lång och som inte har med umgänget att göra, därför tycker jag just nu att det är okej att lämna sonen där, det skulle bara vara skönt om jag kunde slippa allt tjafs.

• Anonym (S)
    Anonym (Mamma) skrev 2014-03-09 20:05:19 följande:
    Okej, men en utredning kommer göras iaf. Det är egentligen allt jag behöver veta. Hade faktiskt ingen aning om att vårdnaden inte går över automatiskt, men det gör faktiskt att jag ännu mer vill ha egen vårdnad. Jag går och är lite orolig att det ska hända mig något så att sonen måste flytta dit. Har han ingen vårdnad så visar utredningen antagligen att han är olämplig. Varför är en historia för sig som kan bli ganska lång och som inte har med umgänget att göra, därför tycker jag just nu att det är okej att lämna sonen där, det skulle bara vara skönt om jag kunde slippa allt tjafs.

Så kan det vara eller så visar utredningen att han är lämplig det kan vi bara sia om nu
  • Anonym (vurpa)
    Anonym (Mamma) skrev 2014-03-09 20:05:19 följande:
    Vilken tankevurpa. Att en förälder inte har vårdnad om sitt barn behöver absolut inte bero på att föräldern inte är lämplig. Sen, du skriver om att hans liv när barnen inte är där, är olämpligt. Han får göra vad han vill när barnen inte är hos honom. Om du lämnar in om ensam vårdnad kan det tända en gnista hos honom att göra samma sak, eller att ha växelvis boende.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (vurpa) skrev 2014-03-09 21:04:39 följande:
    Vilken tankevurpa. Att en förälder inte har vårdnad om sitt barn behöver absolut inte bero på att föräldern inte är lämplig. Sen, du skriver om att hans liv när barnen inte är där, är olämpligt. Han får göra vad han vill när barnen inte är hos honom. Om du lämnar in om ensam vårdnad kan det tända en gnista hos honom att göra samma sak, eller att ha växelvis boende.
    I tråden har jag skrivit att det skulle kännas bra ifall han inte har någon vårdnad om det händer mig något eftersom det då skulle göras en utredning som (antagligen) visar att han är olämplig.

Jag har också skrivit att han beter sig väldigt olämpligt, pratar då om alkohol och ibland droger, men att jag vet att han sköter sig när han har barnen. Har alltså hela tiden menat att han gör som han vill annars. Däremot blir det ju en helt annan sak om det skulle hända mig något och han skulle bli pappa på heltid. Då måste han plötsligt hålla sig ifrån sitt vardagliga liv jämt och inte bara varannan helg, vilket också gör att jag tycker att det skulle vara bra med en utredning om det skulle bli aktuellt med en flytt dit för sonen.

Slutligen har jag skrivit att om jag bestämmer mig för att starta något så kommer jag att gå direkt till honom och be honom skriva på om egen vårdnad. Han vet att jag vet vääääldigt mycket som han inte vill ska komma fram, och att det mesta har vittnen. OM jag skulle göra något är det mitt kort, men jag har som sagt inte bestämt mig än.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Mamma) skrev 2014-03-09 21:14:09 följande:
    I tråden har jag skrivit att det skulle kännas bra ifall han inte har någon vårdnad om det händer mig något eftersom det då skulle göras en utredning som (antagligen) visar att han är olämplig.

Jag har också skrivit att han beter sig väldigt olämpligt, pratar då om alkohol och ibland droger, men att jag vet att han sköter sig när han har barnen. Har alltså hela tiden menat att han gör som han vill annars. Däremot blir det ju en helt annan sak om det skulle hända mig något och han skulle bli pappa på heltid. Då måste han plötsligt hålla sig ifrån sitt vardagliga liv jämt och inte bara varannan helg, vilket också gör att jag tycker att det skulle vara bra med en utredning om det skulle bli aktuellt med en flytt dit för sonen.

Slutligen har jag skrivit att om jag bestämmer mig för att starta något så kommer jag att gå direkt till honom och be honom skriva på om egen vårdnad. Han vet att jag vet vääääldigt mycket som han inte vill ska komma fram, och att det mesta har vittnen. OM jag skulle göra något är det mitt kort, men jag har som sagt inte bestämt mig än.
    Och för att förtydliga ännu mer: Jag tänker inte gå dit och hota, OM jag ens ska försöka så ska jag helt enkelt försöka resonera med honom.
  • Anonym (S)
    I tråden har jag skrivit att det skulle kännas bra ifall han inte har någon vårdnad om det händer mig något eftersom det då skulle göras en utredning som (antagligen) visar att han är olämplig. Jag har också skrivit att han beter sig väldigt olämpligt, pratar då om alkohol och ibland droger, men att jag vet att han sköter sig när han har barnen. Har alltså hela tiden menat att han gör som han vill annars. Däremot blir det ju en helt annan sak om det skulle hända mig något och han skulle bli pappa på heltid. Då måste han plötsligt hålla sig ifrån sitt vardagliga liv jämt och inte bara varannan helg, vilket också gör att jag tycker att det skulle vara bra med en utredning om det skulle bli aktuellt med en flytt dit för sonen. Slutligen har jag skrivit att om jag bestämmer mig för att starta något så kommer jag att gå direkt till honom och be honom skriva på om egen vårdnad. Han vet att jag vet vääääldigt mycket som han inte vill ska komma fram, och att det mesta har vittnen. OM jag skulle göra något är det mitt kort, men jag har som sagt inte bestämt mig än.

Det lät som hot ts, men jag håller lite med vurpa med för det är faktiskt så rent generellt så mammor "vet en hel massa" om hur han har det och lever utan att de levt ihop på år, blir det sen aktuellt med vv skriker de högt men i verkligheten växer många pappor med uppgiften att äntligen få vara mer ansvariga i barnets liv, de har velat men mamman gapar som du om ditten och datten och vittnen. Håller de vittnena? Anhöriga vänner och wå de smäller inte gögt i våra ögon på soc och i tr, däremot gör sjukvård och polis eller andra mundigheter som vittnen det
  • Anonym (vurpa)

Då skulle han även vara olämplig idag....

Så länge han sköter sig när han har barnen så är han en bra förälder.

Menar du att ditt liv inte förändrades från att inte ha barn till att vara heltidsförälder?

Så du tänker köra med utpressning? Tingsrätten ger blanka den i saker som har hänt förut. Finns ingen dom så skiter de i hur många "vittnen" du har.

• Anonym (Antagligen)
    Anonym (S) skrev 2014-03-09 18:06:28 följande:

Barn får inte välja om det skall vara umgänge eller ej, det är vuxenansvar så det gör vuxna då barn är barn och inte ser konsekvenser av sina handlingar
    (Jajamensan. Jag har inte påstått annat. Dock finns tendenser till att barn som är i tonåren kan få genom sin vilja. Barnet i fråga VILL träffa den andra föräldern. Spela roll i denna fråga hursomhelst. Tänker inte gå in på detaljer avseende problematiken med umgänget.)
Svar på tråden Ensam vårdnad, vad blir skillnaden?