• whippo

Varför barnvagn?

Okej, jag har inga barn men är så förundrad varför så många väljer att skaffa barnvagn?

Har rest mycket, både i Europa och världen och aldrig stött på något ställe med så mycket barnvagnar som i Sverige, Stockholm. Arbetar nu som bussförare och det är ett ständigt krig för alla med barnvagnar att komma ombord och få plats.

Har ett par potentiella svar på min fråga.
    1. Barnfamiljer är mer ute med sina barn i Stockholm än i övriga Europa.
    2. Svenska barnfamiljer har bättre ekonomi och har råd att köpa barnvagn.
    3. Inom den svenska kulturen råder det att skaffar man barn så skaffar man också barnvagn.
    4. För att det är möjligt att åka buss i Stockholm utan att betala.
    5. Barnvagnen är en statussymbol och visar att du minsann har råd.

Själv tror jag det är en kombination av 3,4 och 5. men undrar också om jag har rätt och varför är det så?
    Vad tror ni och är jag ensam om att tycka detta?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-03-09 07:46
    Lägger till en punkt.

6. Det är praktiskt med barnvagn och folk i andra länder har inte upptäckt det än.
    7. Egna tankar och funderingar.

• Svar på tråden Varför barnvagn?
  • BeanBag

Vagnen har jag till att frakta allt vi har med oss och som sovplats till barnet. Ska jag bara springa in på affären så tar jag sele eller sjal.

• Dr Mupp
    Flickan och kråkan skrev 2014-03-09 13:10:37 följande:
    Jag har som sagt tre barn. Jag tycker att det är fantastiskt mycket smidigare att ha ett sovande barn på mage eller ryggen om jag samtidigt har två barn i mer "rörlig" ålder. Jag är klart mycket friare rörelsemässigt och kan dessutom ta båda mina stora i ett stadigt grepp i varsin hand. Det går ju inte om man ska knuffa vagn med minst en hand/arm. Man måste ju inte veckohandla med alla barn som ensam förälder i samma veva som man varit på heldagsutflykt . Vet inte så många mammor eller pappor med vagn som gör det heller .

Om man vill ha barnvagn så har man barnvagn, men som heltidsbärare under många och med flera barn så tycker jag argumenten mot att bära i den här tråden har varit besynnerliga. Känner inte alls igen det från min egen vardag. 
    Tre barn funkade för mig med, det var när fyran kom som det inte fungerade. Jag hade ont i kroppen och kunde inte bära två barn samtidigt. 
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • 1978

Jag tror att en anledning till att man ser många vagnar ute i Sverige är att vi har så lång föräldraledighet och att det är socialt accepterat att vara ute med sin bebis, och amma den offentligt. Där offentlig amning inte är ok blir ammande mammor låsta till hemmet i högre grad.

Det är kallt här. Att bära en bebis ute på vintern är lite bökigt (jag har provat) jämfört med att bädda ner bland yllefiltar.

Barnvagn är underbart när man handlar! Att bära bebis plus en massa mat är tungt - för min del omöjligt pga foglossning.

När bebisen ligger i vagnen är man lite friare, man kan dricka varmt kaffe tex, det vågade jag aldrig när hon satt på magen/bröstet. Man kan ställa vagnen i sin trädgård och kratta lite löv eller låta den stå i en affär när man provar kläder, tex.

Men jag glorifierar nog vagnen lite, min dotter totalvägrade vagn till dess hon var ca 4 mån och kunde sitta mha kuddar... Iom att jag inte klarade att bära henne så länge blev vagnen en symbol för att kunna ta mig utanför dörren.

• sextiotalist
    Blue skrev 2014-03-09 18:00:51 följande:
    Vi kör inte barnvagn. Bångligt och krångligt. :)

Vi har burit skruttis från start. Först i elastisk långsjal på magen. Som skötväska har vi en ryggsäck. Man behöver sällan så mycket som en del knökar i sina skötväskor.. Så blir inte så tugnt o dessutom fick det plats mjölk o lite andra tunga saker när vi handlade.

När han var drygt 5mån/10.5kg så gick vi över till vävd långsjal och en ERGONOMISK bärsele som vi hade som kopliment. Aldrig så jobbigt/tungt att vi någonsin övervägt vagn. Men oj vad folk är på oss om att vi borde skaffa, att det är smidigt o att vi snart bara måste ha vagn. Nå, "snart" har kommit o gått flera ggr men vi är ännu utan vagn.

Nu är skrutt 16 mån o bärs ofta på ryggen.

Fördelar med att bära som vi ser det är att vår lille är otroligt stadig, har en fantastisk balans o att han alltid är nära, o lagom varm. Vi behöver aldrig lyfta, bångla eller krångla med en vagn, vare sig på bussar, över trottoarer, i skogen eller för att få in i bilen. :) Dessutom har vårat barn ALDRIG behövt skrika under färd som man ser en del stackars barn göra. Han är ju nära, det är lätt att sjunga och roa eller att amma.

Nu går han mycket, men när han tröttnar är det ju bara att hysta upp honom och fortsätta. Det känns helt enkelt gött i hjärtat att kunna vara så nära sitt barn. Stod aldrig ut med tanken på att lägga honom ifrån mig/oss. Ytterligare plus är att jag och sambon fått bättre hållning och kondition. :)
    Min grabb avskydde att bli buren längre stunder, som litet spädbarn var det OK, men när han blev äldre, så var det inte roligt. Däremot älskade han sin vagn, när han var 4-5 månader satt han upp väldigt mycket och kvittrade hela tiden.  Men barn är olika, en del vill vara nära sina föräldrar hela tiden, andra trivs bäst att ha lite avstånd. Personligen så tyckte jag vagn var väldigt praktiskt, alla var nöjda, nget skrikande barn här inte, men bar jag honom så kom protestskriken. Det enda sättet som dög att bäras på var med ben och armar i full frihet och att man kunde se och så lite kroppskontakt som möjligt (troligen för att han blev varm). Däremot älskade han att samsova
  • 1978

När vi har rest har vi nästan aldrig haft vagnen med oss. Sele eller sjal är lättare att få på och av tåget. (Och då har pappan varit med och burit). Om vi tagit bilen har det hänt att vi knölat in vagnen.

Kan också tillägga att jag bar mer och mer i takt med att foglossningen släppte. Bära på ryggen är toppen! Dottern lärde sig snabbt hur hon skulle göra det enkelt för mig att få upp henne. Men aldrig på vintern, bärsele utanpå vinterkacka med overallbarn i - där går gränsen för min förmåga. Och särskild jacka för att bära - där gick gränsen för min ekonomi.

Sele/sjal och vagn kompletterar varandra bra, tycker jag.

• 1978
    Blue skrev 2014-03-09 18:00:51 följande:

Vi kör inte barnvagn. Bångligt och krångligt. :)

Vi har burit skruttis från start. Först i elastisk långsjal på magen. Som skötväska har vi en ryggsäck. Man behöver sällan så mycket som en del knökar i sina skötväskor.. Så blir inte så tugnt o dessutom fick det plats mjölk o lite andra tunga saker när vi handlade.

När han var drygt 5mån/10.5kg så gick vi över till vävd långsjal och en ERGONOMISK bärsele som vi hade som kopliment. Aldrig så jobbigt/tungt att vi någonsin övervägt vagn. Men oj vad folk är på oss om att vi borde skaffa, att det är smidigt o att vi snart bara måste ha vagn. Nå, "snart" har kommit o gått flera ggr men vi är ännu utan vagn.

Nu är skrutt 16 mån o bärs ofta på ryggen.

Fördelar med att bära som vi ser det är att vår lille är otroligt stadig, har en fantastisk balans o att han alltid är nära, o lagom varm. Vi behöver aldrig lyfta, bångla eller krångla med en vagn, vare sig på bussar, över trottoarer, i skogen eller för att få in i bilen. :) Dessutom har vårat barn ALDRIG behövt skrika under färd som man ser en del stackars barn göra. Han är ju nära, det är lätt att sjunga och roa eller att amma.

Nu går han mycket, men när han tröttnar är det ju bara att hysta upp honom och fortsätta. Det känns helt enkelt gött i hjärtat att kunna vara så nära sitt barn. Stod aldrig ut med tanken på att lägga honom ifrån mig/oss. Ytterligare plus är att jag och sambon fått bättre hållning och kondition. :)

Hur får ni det att funka med tjocka vinterkläder och geggiga barnskor?

Och visst är det bra för hållningen att bära! Varje dag blir ett lagom tufft core-pass.
  • 1978
    Errol Flynn skrev 2014-03-09 13:39:41 följande:
    Låter ändå kämpigt. Lat som jag är föredrog jag vagn när mina var mindre. Förutom när vi bodde i Thailand när minsta sonen var 4 månader. Det gick inte att ta sig fram med vagn särskilt bra och dessvärre var min son en riktig liten fettklump på över 10 kg.
    Jag är som en krokodil. Stor käft och små öron.
    Nu låter jag som en sjal-taliban, men 10 kg är väl inte så mycket? Vad hade ni för sjal/sele?
  • KimPossible

För att det är praktiskt och bekvämt? 

Ärligt talat känns hela frågan lite som att fråga varför man använder sig av vattenklosett, rinnande vatten och tvättmaskin. 

Nu har jag visserligen läst att våra barn är onaturliga eftersom de inte har velat bli burna och ammade 24/7, men jag köper inte riktigt det. Sanningen är nog att barnen visserligen ville bli burna och vara nära ibland men långt ifrån alltid, samtidigt som vi föräldrar inte heller såg någon anledning till att bära bara för bärandets skull om barnet ändå var nöjt på annat vis. Det hade vi helt enkelt inte lust eller ork till. 

Det där med flashandet av snygga barnvagnar tror jag är en ytterst liten procent. Möjligen förekommer det bland unga, bloggande morsor i innerstan som vill matcha vagn med resten av outfiten. 

Never let your sense of morals get in the way of doing what's right.
  • Prutt

Jag har lagt märke till att svenska mammor inte lämnar hemmet utan en riktig ordentlig packning med bebissaker, och jag tror det är därför vagnen blivit så viktig här - för vem orkar gå runt och bära en 15 kilos skötväska på axeln hela tiden! Och att vi inte vågar lämna hemmet utan att ha det med oss tror jag beror på att vi är mer osäkra som föräldrar än folk i många andra länder - kanske p.g.a. att vi skaffar barn sent i livet och kommer väldigt lite i kontakt med barn innan vi fått våra egna.

• Krusmatta

Jag har uppfattningen om att det anses som ett "måste" med barnvagn. Det hör till och läser man "check-listor" över vad man måste skaffa när man får barn står alltid barnvagn med som något av det absolut nödvändigaste. Den vanligaste frågan är "vilken vagn ska ni ha?" inte "ska ni ha vagn?"

Själv tycker jag det är väldigt praktiskt med barnvagn eftersom vi är ute och går väldigt mycket. Att vara ute på långpromenad med hund och barn i bärsele tycker jag är ganska bökigt. Med barnvagn kan jag ställa ifrån mig vagnen för att böja mig ner och plocka upp hundskit. Det är även lätt och smidigt att ställa ifrån sig vagnen med ett sovande barn medan man leker och tränar med hunden. Vår dotter sover även mycket ute i vagnen efter att vi varit på promenad, men har man henne i bärsele vaknar hon så fort man kommer in.

I andra situationer tycker jag det är mycket smidigare med bärsele, till exempel om vi ska storhandla. Det blir ett himla stort ekipage om man ska ha en stor, välfylld kundvagn och dessutom släpa på en barnvagn. Då är det smidigare att ha barnet på ryggen och händerna fria. Dessutom får matkassarna plats i bilen bättre om man inte har vagnen med sig som tar plats!

Att ha barnvagn skulle vara en statusgrej har jag mycket svårt att tänka mig. Jag tänker absolut inte "titta, de har råd att köpa barnvagn!" eftersom det anses som självklart att ha barnvagn i Sverige.

Svar på tråden Varför barnvagn?