• whippo

Varför barnvagn?

Okej, jag har inga barn men är så förundrad varför så många väljer att skaffa barnvagn?

Har rest mycket, både i Europa och världen och aldrig stött på något ställe med så mycket barnvagnar som i Sverige, Stockholm. Arbetar nu som bussförare och det är ett ständigt krig för alla med barnvagnar att komma ombord och få plats.

Har ett par potentiella svar på min fråga.
    1. Barnfamiljer är mer ute med sina barn i Stockholm än i övriga Europa.
    2. Svenska barnfamiljer har bättre ekonomi och har råd att köpa barnvagn.
    3. Inom den svenska kulturen råder det att skaffar man barn så skaffar man också barnvagn.
    4. För att det är möjligt att åka buss i Stockholm utan att betala.
    5. Barnvagnen är en statussymbol och visar att du minsann har råd.

Själv tror jag det är en kombination av 3,4 och 5. men undrar också om jag har rätt och varför är det så?
    Vad tror ni och är jag ensam om att tycka detta?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-03-09 07:46
    Lägger till en punkt.

6. Det är praktiskt med barnvagn och folk i andra länder har inte upptäckt det än.
    7. Egna tankar och funderingar.

• Svar på tråden Varför barnvagn?
  • Ann Cistrus
    whippo skrev 2014-03-09 07:39:51 följande:
    Hmm jag skulle vara väldigt nyfiken på en sånär lösning med bärsjal... Sedan när ungen kan gå blir det att gå för hela slanten.
    Det är jätemysigt och bra med bärsjal men jag har inte någon bra lösning för var jag ska göra av skötväskan. Blir tungt att bära allt efter ett tag. Visst, det finns de som inte har så mycket prylar i skötväskan men ändå... Jag blir trött av att bära runt det. Dessutom tycker jag inte att det är bekvämt att sitta ner med bärsjalen på. 
    If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
  • yodi
    Airlessplace skrev 2014-03-09 07:39:34 följande:
    Skulle nog hålla med om att det nog är en kombination av 3, 4 och 5. Jobbar själv inom Stockholms kollektivtrafik och man kan ju bli galen på alla dessa människor med barnvagn som absolut ska tränga sig på antingen det går eller inte.

Jag har själv barn och vi skaffade väl barnvagn till stor del för att man "skulle ha det", men då vi inte har bil har den varit till stor nytta när man ska handla till exempel. Bärsele är jättebra men det blir väldigt jobbigt att bära några matkassar plus extravikten från barnet. Mycket lättare att trycka in grejerna under vagnen då.
    så alla i hela landet som har barnvagnar har det för att det är gratis att åka i stockholm?
  • whippo

Grejen är ju att när jag har rest till storstäder så har jag aldrig sett så många barnvagnar per capita som i Stockholm. Måste finnas en anledning till detta fenomen med barnvagnar i Sverige, framförallt i Stockholm...

Missade punkten med praktiskt.. Se om jag kan lägga in det i huvud inägget...

• Sisisisi

Jag bar mest i sjal och skötväskan på ryggen, funkade utmärkt :) Har man händerna fria oxå ifall man måste hålla i kassar eller hålla syskon i handen :) Tyckte att det var sjukt opraktiskt att dra runt vagnen på stan eller andra ställen men mycket folk.

Keep your child rear facing for as long as possible!

• Anonym (.......)

Samtidigt har jag inte sett lika många små barn ute utomlands som man gör i Sverige. Eller jo i Gambia men ingen annanstans.

whippo skrev 2014-03-09 07:44:42 följande:
    Grejen är ju att när jag har rest till storstäder så har jag aldrig sett så många barnvagnar per capita som i Stockholm. Måste finnas en anledning till detta fenomen med barnvagnar i Sverige, framförallt i Stockholm...

Missade punkten med praktiskt.. Se om jag kan lägga in det i huvud inägget...

• Naaw
    Hmm jag skulle vara väldigt nyfiken på en sånär lösning med bärsjal... Sedan när ungen kan gå blir det att gå för hela slanten.
    Bärsjal är jättebra. Många (de flesta) har ju både sjal/sele och vagn. "Gå för hela slanten" är sådär kul om man skall vara ute en hel dag eller efter jobbet ska förbi affären och sedan hem i snöblasket med en trött 2-åring
  • Anonym (.......)

Så du skulle gå med en 1,5-åring över allt och när det här lilla barnet sen vill sova då?

• Anonym (Polly)
    whippo skrev 2014-03-09 07:44:42 följande:
    Grejen är ju att när jag har rest till storstäder så har jag aldrig sett så många barnvagnar per capita som i Stockholm. Måste finnas en anledning till detta fenomen med barnvagnar i Sverige, framförallt i Stockholm... Missade punkten med praktiskt.. Se om jag kan lägga in det i huvud inägget...

Var har du sett lika många barn ute då?
  • sextiotalist
    Airlessplace skrev 2014-03-09 07:39:34 följande:
    Skulle nog hålla med om att det nog är en kombination av 3, 4 och 5. Jobbar själv inom Stockholms kollektivtrafik och man kan ju bli galen på alla dessa människor med barnvagn som absolut ska tränga sig på antingen det går eller inte.

Jag har själv barn och vi skaffade väl barnvagn till stor del för att man "skulle ha det", men då vi inte har bil har den varit till stor nytta när man ska handla till exempel. Bärsele är jättebra men det blir väldigt jobbigt att bära några matkassar plus extravikten från barnet. Mycket lättare att trycka in grejerna under vagnen då.

min bror körde buss i Stockholm för 25 år sedan, det var många barnvagnar då också och alla kom inte ombord. Jag själv väntade ibland in 3-4 innerstadsbussar när mitt barn var litet. Så det är inget nytt.
  • Deo volente

Hur ska jag göra då? En 4 - åring( går själv), men man måste hålla ögonen öppna hela tiden så att han inte råkar "snubbla" ut på vägen.

En 2 åring, vill helst springa åt andra hållet, en 9 månaders som inte kan gå än.

Har ni något förslag för mig om jag skulle skippa syskonvagnen??

En unge på magen och en på ryggen kanske och samtidigt se till att 4 - åringen hålls välbehållen.

Svar på tråden Varför barnvagn?