• whippo

Varför barnvagn?

Okej, jag har inga barn men är så förundrad varför så många väljer att skaffa barnvagn?

Har rest mycket, både i Europa och världen och aldrig stött på något ställe med så mycket barnvagnar som i Sverige, Stockholm. Arbetar nu som bussförare och det är ett ständigt krig för alla med barnvagnar att komma ombord och få plats.

Har ett par potentiella svar på min fråga.
    1. Barnfamiljer är mer ute med sina barn i Stockholm än i övriga Europa.
    2. Svenska barnfamiljer har bättre ekonomi och har råd att köpa barnvagn.
    3. Inom den svenska kulturen råder det att skaffar man barn så skaffar man också barnvagn.
    4. För att det är möjligt att åka buss i Stockholm utan att betala.
    5. Barnvagnen är en statussymbol och visar att du minsann har råd.

Själv tror jag det är en kombination av 3,4 och 5. men undrar också om jag har rätt och varför är det så?
    Vad tror ni och är jag ensam om att tycka detta?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-03-09 07:46
    Lägger till en punkt.

6. Det är praktiskt med barnvagn och folk i andra länder har inte upptäckt det än.
    7. Egna tankar och funderingar.

• Svar på tråden Varför barnvagn?
  • Tilda78

För att du inte har några barn kanske??

Det är ju ingen statuspryl om du frågar mig utan en hjälp till avlastning när man ska någonstans. Har en son på 11 kg som inte går ännu och det blir sjukt tungt och jobbigt att bära runt på honom om jag skulle gjort det när vi ska någonstans. Man behöver ju inte välja en dyr vagn, många väljer även begagnade för några hundralappar.

• sextiotalist

Nu är det några år sedan, men jag var mycket ute och rörde på mig, använde bil så lite som möjligt, bussarna var gratis, men inte pendeltåget eller tunnelbanan (och Sverige består mer än Stockholm och det är inte gratis någon annan plats, vad jag vet). Jag tror även att det är kulturellt, dvs barnvagnen har varit det sättet man tar sig fram med barn. Så jag tror på 1 och 2

• Naaw

Jag tror att det är för 6. Det blir ganska snart tungt att bära omkring barnet överallt och alla barn gillar inte att bli burna. Det är praktiskt att kunna låta barnet sova i vagninsatsen både hemma (man vill ha en spädis i samma rum man är helst) och i vagnen på café, i parken etc. Barnvagn är också praktisk att lasta på när man ska ha med skötväska, matkassar, eventuella syskon med mera. I första hand är alltså barnvagn en praktisk grej även om de så klart är viktigt att den är snygg.

• Anonym (Polly)

Om du hade barn, vad skulle du själv föredra för att förflytta er för att göra ärenden?

• Ann Cistrus

För att det är tungt att bära barn, skötväska och sen eventuella matkassar också? 

If nothing else works, then a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through.
  • sextiotalist

Och det är först den senare tiden barnvagnar blivit en statussymbol. Barnvagnar var lika vanligt för 15-20-30-40-50 år sedan.

• yodi

jag är nog mer inne på 1,2 eller 3

gällande alternativ fyra så är det nog få som väljer att skaffa barnvagn för att få åka grattis i Stockholm

själv har jag haft både barnvagn och bärsjal, båda har sina fördelar och naktdelar.

barnvagnens fördelar är att man kan förvara saker i varukorgen, det är lättare att skydda barnet mot vädret. vare sig det är kyla eller solsken.

naktdelen är att den tar plats.

fördelen med bärsjal är att det dels är mysigt, men även att man tar liten plats och är många gånger smidigt.

naktdelarna är att om man ska ha saker med sig får man antingen ha dom i en ryggsäck eller bära dom.
    och vid vinterväg lag så är i alla fall jag rädd för att halka och skada barnet.

• KossanMuu

Så klart för att ha nånstans att hänga skötväskan

♥ 14 februari 2010 ♥ 27 september 2012 ♥ BF 2 oktober 2014 ♥
  • Airlessplace

Skulle nog hålla med om att det nog är en kombination av 3, 4 och 5. Jobbar själv inom Stockholms kollektivtrafik och man kan ju bli galen på alla dessa människor med barnvagn som absolut ska tränga sig på antingen det går eller inte.

Jag har själv barn och vi skaffade väl barnvagn till stor del för att man "skulle ha det", men då vi inte har bil har den varit till stor nytta när man ska handla till exempel. Bärsele är jättebra men det blir väldigt jobbigt att bära några matkassar plus extravikten från barnet. Mycket lättare att trycka in grejerna under vagnen då.

• whippo
    Anonym (Polly) skrev 2014-03-09 07:35:09 följande:
    Om du hade barn, vad skulle du själv föredra för att förflytta er för att göra ärenden?
    Hmm jag skulle vara väldigt nyfiken på en sånär lösning med bärsjal... Sedan när ungen kan gå blir det att gå för hela slanten.
Svar på tråden Varför barnvagn?