första barnet och förlossningsrädsla
Väntar första barnet och är bara i v 10. Har svårt att njuta av graviditeten för redan nu oroar jag mig för förlossningen. Tänker på det varje dag och läser väldigt mycket om hur andras förlossningar har varit. Både "vanliga" och kejsarsnitt och får panikångest när jag läser om det. Vill väldigt gärna ha barn och jag är expert på att oroa mig onödigt mycket för saker och ting och är extremt rädd för allting som kan göra ont.. Försöker intala mig själv att det inte kommer att göra så ont som jag föreställer mig.
Det som skrämmer mig mest är att spricka väldigt mycket, har läst att det är viktigt att lyssna på sin BM under förlossningen men undrar om det är så himla enkelt när man har så ont? Är även rädd för att få bestående men efteråt. Jag är även väldigt liten vilket gör mig mer orolig att jag inte är "byggd" för att föda barn.
Ni som var rädda innan er första förlossning, var det så som ni väntade er eller var det bättre/sämre? Vill gärna ha svar både ifrån de som fött vaginalt och planerat kejsarsnitt..