Inlägg från: frökenelisabeth |Visa alla inlägg
  • frökenelisabeth

första barnet och förlossningsrädsla

Det där med att vara liten behöver inte alls ha nån betydelse. Jag är 1,64 lång och väger normalt 48 kg, födde mitt barn relativt snabbt och utan problem. Min mormor är 1,50 lång och väger väl nånstans mellan 40-45 kg och har också haft mycket lätta förlossningar.

Angående att lyssna på bm under förlossningen så tyckte jag personligen inte alls att det var svårt, tvärtom var det rätt skönt att nån berättade för en vad och hur man skulle göra. Vissa grejer hade jag dock svårt för att följa, t ex när jag skulle ligga på rygg, för av nån anledning for kroppen över på sidan när jag fick en värk. Då fick jag hjälp av min man och undersköterskan som höll i mig, och DET hade varit lite av ett skräckscenario för mig innan, jag tyckte det lät hemskt om man skulle behöva bli fasthållen. Men i situationen var det faktiskt också bara jätteskönt, att nån hjälpte till så att man själv bara kunde koncentrera sig på andningen och annat. (Det var inte så att värken gjorde mindre ont när jag låg på sidan, det var bara som nån slags reflex att kroppen for iväg).

Svar på tråden första barnet och förlossningsrädsla