Anonym (Ida) skrev 2014-03-07 09:02:49 följande:
Det har jag väl visst med att göra! I mitt val av partner har jag all rätt i världen att välja bort en partner som har ett sexuellt förflutet som jag inte gillar. Det finns ingen regel som säger att jag måste uppskatta eller acceptera allt som min partner gjort i sänghalmen tidigare. Det finns ju många typer av sex som man inte tänder på och vill att ens partner skall delta i. Fram tills nyligen var det exempelvis lagligt i Sverige att ha djursex, betyder det att du skulle acceptera en partner som berättade att han eller hon tidigare haft sex med djur?
Jag själv skulle aldrig tändas sexuellt av en man som haft sex med en annan man, för att jag tycker det är så otroligt omanligt med tanken på män som suger kuk eller har analsex med andra män.
Så länge det inte är något som går emot min moral så har jag inte med det att göra. Huruvida han har haft sex med djur, träd, pensionärer, tjocka, smala, kvinnor, män, intersexuella, analsex, oralsex, fisting, etc... behöver ju inte jag veta. Jag kan fråga om jag är nyfiken, och om det är något jag finner avtändande så är det ju bara att be honom att inte tala om det. Om han däremot hade våldtagit eller mördat någon så skulle jag lägga benen under mig, för då är det ju en farlig person.
Jag hade en kille som berättade till mig att han hade haft analsex med killkompisar innan han träffat mig. På den tiden var jag äcklad av analsex, men jag sa till honom helt enkelt att jag inte ville höra sådana detaljer. Om jag har problem med vad samtyckande vuxna har jag gjort så är det mitt problem, inte hans.
För er som finner bisexuella män avtändande... säg att ni hade länge varit ihop med en man. Han uppfyller era ideal på alla möjliga vis - ser bra ut, ger er uppskattning, är bra i sängen, rolig... men efter ett par år så kommer det fram att han är bisexuell, han har bara aldrig tyckt det varit relevant att prata om innan, han kanske inte ens har haft sex med män av någon anledning. Skulle ni springa iväg då? Om ni gör det, så tycker jag det är ganska barnsligt. Snacka om att döma en person.
Och ja, att se homo- och bisexualitet som fjolligt per automatik ser jag som homofobi, oavsett om ni valt att känna så eller inte. Homofobi och andra fördomar är ju inget man väljer, utan oftast är det bara en "känsla" eller "sunt förnuft" som man fått från omgivningen. Fobier är ju irrationella.