Inlägg från: elims |Visa alla inlägg
  • elims

Hey Jude!

hehe ooups!

• elims

Chana

Ingen mår bra av sådana diskussioner och för din egen frids skull kanske det vore bäst att bara vara stark och låta bli att engagera dig, fastän det är svårt. Jag vet vad jag talar om. Har för länge sedan slutat engagera mig. Och tro mig, det är inte för att jag inte kan. Jag_kan_alla deras argument och jag kan mina. Men jag har gjort valet att inte skriva ett enda ord i sådana debatter för det för inget gott med sig. (Dessutom vill de nog inte ha mig emot sig! ) Jag vet vad sanningen säger och jag vet vad jag känner i mitt hjärta.

Tre gånger dagligen ber vi i Amidah (huvudbönen i varje Gudtjänst) om att få återvända till vårt heliga Israel och vår eviga huvudstad, om att Jerusalem och Templet på nytt ska återuppbyggas. Längtan efter Israel återfinns i nästan alla våra böner. Vi har tillsammans med generation efter generation av judar åter och åter igen bett samma böner, i över 2000 år sedan den första förskingringen och diasporan. Vi säger bland annat innan bordsbönen: ?im eshkachech Yerushalaim tishkach jemini? (If I forget you, O Jerusalem, let my right hand forget its skills) ? Utan Jerusalem och vårt heliga hemland är varje jude halv.
    Vi har nu precis avslutat pesach. Där har du vår historia, vår sanna historia. Minns vad man brukar avsluta sedermåltiderna med - Leshana haba be?Yerushalaim! Nästa år i Jerusalem!!

Det är snart shabbat, passa på och njut och var glad. Det ska jag göra!

• elims

tjena smurfpinglan,

kikade in hos dig för att säga att du skulle komma och hänga med oss istället, men du har ju ingen gästbok!!

din presbild - är det din kanin?!

/elims - så mycket omördare man bara kan bli!

• elims

tutim

ser att du gör skäl för ditt namn iallafall!

Hur har ni det?! Hur var pesach?
    blev det några chremslach?

• elims

smurfpinglan

ah, nu ser jag...sorry!
    Vi är kaninvakt här hemma för tillfället så jag är helt insnöad på de små liven!

• elims

Hattifnatt

jag är hungrig...på CHAMETZ!!

• elims

Chaia
    Vi har ett oöppnat paket matze här om du vill ha, köpte för mycket som vanligt. Du kan få det billigt!

Igår kväll festade vi loss här hemma - varma mackor med massor av ost!

• elims

åh, vad gott med sushi

Gör ni shabbesmiddag hemma hos er idag?

• elims

håller med, tiden har varit lite upp och ner...egentligen känns det som det enda vi gjort de senaste 2 veckorna är att äta!

Svar på tråden Hey Jude!