Hey Jude!
Låter gott!
Hur var er seder då? Använde ni nya boken?!
Låter gott!
Hur var er seder då? Använde ni nya boken?!
Jepp, det blev en långhelg, väldigt skön och avslappnande. Även om vi fick lite konstiga läggtider och frukosttider Vi blev som vanligt riktigt bortskämda och uppassade på, fick som vanligt knappt komma in i köket och hjälpa till, jag tvingade mig till att få göra en fruktsallad!
Fick den där haggadan i present, men hann bara kika lite i den. Det är tydligen en omarbetad engelsk version som jag faktiskt har stående hemma i min bokhylla hos mina föräldrar, ska jämföra vid något tillfälle. Fina bilder hade den iallafall!
men vad kul att ha dem tillbaka mayasmamma, du som har längtat så! Vad har dottern berättat då? och hur är hennes hebreiska?
Nillane
jo visst har man separata matkärl, tallrikar osv om man håller kosher. Det är inte så krångligt när man väl är van.
ingen orsak fajga, hoppas bara att du kommer kunna göra någonting av det!
Hur mycket av våra samtal härinne kretsar egentligen kring mat?!
På tal om mat så sitter jag faktiskt och planerar för sista dagarna chag nu...fastän jag egentligen inte orkar tänka på det efter allt vi har ätit de senaste dagarna! Det är liksom oundvikligt att inte tänka på det
De sista dagarna pesach är chag precis som de första två. Man går i shul, äter och umgås!
Har inte kommit så långt, men det lutar väl åt lite klassisk yiddishmat; judisk pencilin med matzebollar och eilockshen, kallskuret, köttgryta av något slag, potatis, tzimmes (morrotssallad) och grönsaker. kompott till efterrätt eller kanske fruktsallad. Hos min svärfamilj gjorde de jättegod sorbet, men jag använder inte min frys under pesach - den är såld - så det går bort.
apelsin- och blodapelsinsorbet.
fajga
hehe, ja jag menar soppan
förresten, pampuschkes - när och med vad brukade/brukar ni äta dem?!
Äter också helst med sylt på
Hur lyder den varianten då?!