Inlägg från: elims |Visa alla inlägg
  • elims

Hey Jude!

fajga

akta dig, jag kanske kommer!

Tänkte förresten bara meddela (som vanligt ) att ikväll börjar Jom HaZikaron - åminnelsedagen för Israels fallna soldater. I Israel är det en väldigt sorlig dag i och med att de allra flesta familjer är påverkade på något sätt, har de inte själva en familjemedlem som har dödats så känner de med största sannolikhet någon som känner någon... Det är ett litet land och alla är berörda på ett eller annat sätt. Även vi utanför kan ju också beröras såklart, dessa modiga soldater som genom åren har fått sätta livet till för Israels rätt att existera.

Imorgon kväll börjar sedan en betydligt festligare högtid, Jom Haatzmaot - Israels självständighetsdag!
    Vi ska fira med vänner, falafel, dans och israelisk musik!

• elims

ellinorsmamma

flytt!

Hade flyttat redan nu om det inte vore för studierna och våra familjer. Den närmaste familjen kommer vara svårast att lämna, de är ju vår trygghet här. Vi har gott om släktingar och massor av vänner där nere, men det kan ändå aldrig bli samma sak. Tänk på det, ni som har era mäns familjer där nere! Avundas er lite.

• elims

tutim

jag ids!

Jag känner såhär...när man är i Israel saknar man så mycket av det som finns i Sverige och man (jag! )klagar gärna tex på den krångliga byrokratin, att bussarna inte har tidtabeller, att man alltid måste hålla på och deala i taxin och på kösystemets icke-befintlighet! Men tillbaka i Sverige så är livet jämförelsevis rätt trist och grått tycker jag, hjärtligheten och hjälpsamheten finns inte på samma sätt. Första veckan jag bodde i min lägenhet i Jerusalem blev jag inbjuden på middag till mina grannar. I sverige har jag på de 2,5 år jag bott i vår lägenhet pratat högst 5 ord med mina grannar. Det är som du säger, levnardstandarden må vara lägre, men jag tycker att livskvalitén är betydligt högre där och i slutänden föredrar jag hellre det sistnämnda. jag kan stå ut med att behöva gå ner till bussen och vänta utan att veta exakt när den kommer, jag kan stå ut med att behöva trängas lite för komma fram dit jag behöver. Det är värt det i slutänden. För mig personligen (som judinna) finns det dessutom bara ett riktigt hemland, så valet är inte så svårt.

Nu blev det väl du som inte orkade läsa!

• elims

Här är faktiskt en till som mått illa ett tag, men jag tror ingenting. Har också haft ett sjukt sug efter kokt ris (!) de senaste dagarna så det är det jag fått i mig, en skål med ris några gånger om dagen!

Har en fråga till er. Har fått ärva smycken av en släkting. De är visserligen dyrbara och i gott skick, men inte alls min stil. Pråliga och stora. Jag tycker om stilrena, enkla saker. Hur skulle ni göra? Skulle ni någon gång i framtiden använda stenarna och guldet och designa något eget med dem eller skulle ni spara dem som de var för att kunna minnas personen och säga att "den här hade minnsann min X!". Det är ju häftigt med gamla smycken egentligen, men de skulle bara bli liggande oanvända. Måste inte ta någt beslut idag, men jag är kluven.

• elims

ja, det är ju en variant iof.
    knepigt detta.

• elims

Har 1 kg fetaost i kylen. Behöver tips på vad jag kan göra med den!! (något som inte innehåller kött, fågel eller nötter)

• elims

ringblomma

det låter supergott, tack!

kiralves

åh, feta i bröd - vad gott! tack!

• elims

mazal tov ellinorsmamma!

Tycker inte 30 låter gammalt, att man är ung i sinnet är det som räknas!

• elims

nä men ellinorsmamma, det låter som att du måste bli firad riktigt ordentligt!

skulle lägga in en stor tårta här till dig om jag hade haft plustjänsten. KidA får fixa det!

yom huledet sameach!

• elims

tjena, någon nattuggla som är inne nu?

marcink, ditt namn är fint tycker jag. Är det ett släktnamn från början?! polskt?

• elims

nyb

men varför sparade ni inte de läckra sjöhästarna på väggen?!

Nä men skämt åt sidan, vad fint ni har fått det. Tack för titten!!

• elims

hej alla!

kidA - eize matok! (='vilken sötnos' på hebreiska)

Svar på tråden Hey Jude!