Inlägg från: mayasmama |Visa alla inlägg
  • mayasmama

Hey Jude!

men om du gillar gravad och rökt lax finns det hopp..... sen måste man nog tycka om lite stark mat också eller det går ju att äta sushi utan wasabi men det funkar inte för mig. du måste dock ge det mer än två chanser. nadav svor att han aldrig skulle börja gilla det men nu e han nästan lika hooked som jag e ....och sen gäller det verkligen att få bra riktigt färsk sushi annars e det verkligen inget att ha....

• mayasmama

man mårker på lukt och smak rejält om fiske e så dålig att man blir sjuk av den.... bergsäkert!!!! så det behöver man inte vara orolig för , men sen måste jag säga att jag ätit både bättre och sämmre sushi... fast jag har aldrig blivit sjuk och då e jag jättekänslig för dålig mat..... fast fick hjärnsläpp en gång och köpte mjukglass på mcdonald i dehli....... var SVÅRT magsjuk i fyra dar , trodde jag skulle dö!!!

• mayasmama

åhhh vad jag e sushi sugen
    varför finns det ingen homedelivery i gbg?????
    det kanske man skulle satsa på??

• mayasmama

ja jo fiske e fin här för att inte tal om skaldjuren !!! om man nu äter det döt e ju inte kosher , jag skulle kunna ge upp vad som helst före skaldjuren det e det bästa som finns och jag e praktiskt taget född med en räka i handen...

• mayasmama

det fanns ett tag ett ställe somkörde ut olika sorters mat från olika restauranger och de hade sushi men inte från nått bra ställe föressten så var alla ställen ganska b-iga och det var kanske därför de la ner..... synd för det var e himla bra ide.... men nåt sushiställe borde verkligen ha homedelivery... fast i området där jag bor finns inte ens pizza delivery.... konstigt för vi bor rätt centralt...

min släkt e göteborgare väldigt lång tillbaka i alla fall på mammas sida och jag e född på en ö i skärgården och har ätit skaldjur längr än jag kan minnas, kräftor e mina favoriter
    har du/ni alltid hållt kosher eller har du ngn gång provet skaldjur.... jag vet judar i gbg som håller hyfsat strikt , med delat kök och allt men som ändå fuskar ngn gång med just skaldjur....

skaldjur e lite som sushi gillar man det så älskar man det och kan verkligen inte leva utan och blir man sugen på det kan man inte stilla suget med ngt annat....

• mayasmama

nej i morgon e det nog en vanlig dag hos oss, eftersom jag inte e judinna känner inte jag till alla seder och det e inte så viktigt för nadav med alla "mindre" högtider vi firar pesach rosh ashana , chanuka, purim och nadav"firar" yom kippur. men maya firar tu beshvat på dagis. sukkot har jag firat i israel en gång. förut hade de stängt dagis alla högtider ht 04 var det stängt 7 dar tror jag det var! det funkade inte för som jobbade så nu har de ändrat det och det tycker jag e bättre fär de flesta barnen firar inte alla högtider hemma men nu blir det massa firande på dagis istället.... stänger ert dagis på alla högtider?

• mayasmama

hur går det egentligen till att fira tu beshvat samlas man bara och äter frukt eller ? vad gör man med korn och vete? äter man ett bröd som innehåller det eller? kanske skall överasska nadav med firande när han kommer hem från jobbet!!

• mayasmama

vårt dagis hade stängt nästan alla högtider förut, det var stängt oftare än dagisen i israel... detta blev ett väldigt problem för oss som helt enkelt inte hade råd att vara hemma så mkt från våra jobb så mnga slutade på vårt dagis, så de blev tvungna att ändra på det.....

• mayasmama

nu e det läggdags....

laila tov!!

• mayasmama

hallojs har kommit hem från jobbet och tandläkaren med maya och ytterligare en provisorisk lagning som ersättning för den förra provisoriska lagningen, hon e väldigt rädd och det e skitjobbigt att vara där med henne.....

men jag köpte med mig sushi hem! njuter!

Svar på tråden Hey Jude!