Inlägg från: elims |Visa alla inlägg
  • elims

Hey Jude!

Kan nästan se din dotter framför mig i sin lilla prinsessklänning imorgon!!

• elims

Förresten....

Inbakad morotspaté

(ca 16 skivor)
    Gör gärna patén dagen innan. Servera med örtsås.

1 kg morötter
    vatten, 0,5 hönsbuljongtärning
    4 ägg, 4 tsk potatismjöl
    250 g kesella, 1,5 tsk örtsalt, 2 krm citronpeppar
    1?2 msk klippt gräslök
    1 rektangulär kyld eller fryst smördeg, tinad.

Sätt ugnen på 175 grader. Lägg ett smort bakplåtspapper i botten på en avlång form som rymmer ca 1,5 l och smörj även formens kanter. Skala och dela morötterna i mindre bitar. Koka dem mjuka i vatten som täcker tillsammans med smulad buljongtärning ca 15 min. Häll av vattnet. Mosa dem i mixer eller matberedare eller genom purépress. Vispa samman ägg, potatismjöl, kesella, kryddor och gräslök. Blanda ner i morotspurén.
    Kavla ut smördegen lite på bredden. Klä formen med degen. Tryck varsamt till den i botten och mot kanterna.
    Häll i morotssmeten. Pensla kanterna på degen med lite vatten. Vik över, putsa bort överflödig deg på kortsidorna först och sedan långsidorna. Gör små lufthål med en knivspets i degen på ovansidan. Grädda i nedre delen av ugnen 1 timme.
    Lossa runt formens kanter när den är färdiggräddad (använd grytlappar) och låt den gärna grädda på eftervärmen uppochnedvänd. Lägg tillbaka i formen och låt kallna helt (ev stå över natt). Lägg upp en skiva paté med fräscha sallatsblad och örtsås

Örtsås: Gör såsen genom att blanda creme fraiche eller (kesella och creme fraiche) med klippt gräslök, dill och persilja. Smaksätt med nymald peppar, rivet citronskal, lite honung och örtsalt.

Har gjort den mjölkig mest, men parve en gång vad jag kan minnas, kommer bara inte ihåg för tillfället vad det var jag använde som substitut...kan det ha varit parve cream cheese?!

• elims

Makens band (det är han och en trummis) stod för musiken. De är grymma, du måste höra dem vid något tillfälle!!
    Det var iallafall jättetrevligt, god mat, mycket dans och mycket folk!

• elims

Ja det brukar komma mycket barn, totalt var det väl drygt 200 pers har jag för mig.

Fick förresten idag en cd med korten som min pappa tog i måndagskväll, du kan få en kopia vid något tillfälle om du vill. Påminn mig!!

Nu är det sängen som gäller för mig, ska iväg tidigt imorgon.
    Ha en jättebra shabbes och helg!

• elims

Shavua tov allihopa!

Jag är kanske lite sen, men bruchim habaim Shniki!
    Lahavim, ligger det möjligtvis nära Meitar?! eller är jag helt ute och cyklar nu?!

• elims

Har haft en jättebra helg, vilken toppengrupp!!

e lite trött nu bara...

• elims

högst oväntat!

Sitter själv med en kopp nanate (på påse - fusk, jag vet) och några varma mackor...försöker varva ner lite innan det är dags för sängen.

Vad har du hittat för spännande i matväg då?!

• elims

Min man gillar inte fänkål så vi har inte det så ofta här hemma.

men ugnsbaka låter gott, med lite olivolja på och örtkryddor på kanske.

• elims

KidA

Usch vad tråkigt, beklagar sorgen.

Svar på tråden Hey Jude!