Hey Jude!
Norra Israel är verkligen vackert. Är din man därifrån?! från någon kibbutz, eller hur var det?!
Själv har jag jobbat ett tag på en kibbutz nära Beit Shean, det är också ett väldigt fint och grönt område.
Norra Israel är verkligen vackert. Är din man därifrån?! från någon kibbutz, eller hur var det?!
Själv har jag jobbat ett tag på en kibbutz nära Beit Shean, det är också ett väldigt fint och grönt område.
Jag är född och uppvuxen i Sverige, men har bott några år i Israel på senare tid. Har, förutom de år jag bodde där, varit där ett 20-tal gånger, bara förra året blev det 3 besök Både jag och min man har släkt där och de flesta av våra vänner bor också där, antingen i gush dan eller runt och i Jerusalem.
Jerusalem känns som mitt andra hem faktiskt och vi hoppas kunna göra aliyah dit en dag, ein kmo yerushalaim!
Hur länge bodde du/ni i Israel?!
Min man är också född & uppvuxen här men har oxå bott i Israel i några år. Vi delar samma dröm!
Ja, tänk att få gå in i "rätt" kö vid passkontrollen på ben gurion (som för övrigt numera känns som en riktig flygplats, trodde inte jag hade landat i Israel när jag kom till den nya för första gången!)
Hade egentligen tänkt gå upp och lyssna på megillaläsningen imorgon kl. 07.00...men nu får vi se hur det blir med den saken
laila tov!
fajga
GRATTIS PÅ FÖDELSEDAGEN!!
Hattifnatt
Ja man väntar bara mellan kött och mjölk, ej tvärtom. Vissa väntar 3 timmar andra 6 timmar (finns de också som väntar 1 timme + 1 minut tror jag, men de är väldigt få...)
Chaia
nä det blev ingen megillaläsning i morse... förvånad?!
Får ta det på festen ikväll ist, jag vet att de kommer läsa där.
Pereg är vallmo på hebreiska.
ellinorsmamma
Fy vad trist, refua shlema till er alla.
Kommer inte på någon present bara sådär, men kan fundera lite...
Har ni förresten läst DN idag?!
Man blir så ledsen.
www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp&a=528618&previousRenderType=6
ellinorsmamma
Eftersom jag och min man gick i mestadels judiska skolor under vår uppväxt så upplevde vi aldrig någon större antisemitism, det är först på senare år som vi har kännt av det. Särskilt den här attityden, den här vardagliga negativa antijudiska atittyden . Har fått höra att judars mål är att styra världen, att man inte kan lita på judar osv. Jag frågade då om h*n visste hur många judar som finns i världen idag. några 100 miljoner blev svaret...
Min man går alltid med kippah på huvudet, han har blivit tillsagd att åka hem! Han hade också för ett tag sedan en väldigt jobbig och ambitiös föreläsare på universitetet. När de hade rast och satt och beklagade sig för varandra om honom sa en av personerna min man satt med att föreläsaren säkert var "en sån där överintellektuell jude". Min man svarade direkt: "Jag är också jude faktiskt, men vet inte om jag är så överintellektuell direkt". Den här tjejen har inte vågat se min man i ögonen sedan dess
Jag står verkligen för vem jag är och vad jag gör, men kommer jag till en ny situation med nya människor är det inte kanske det första jag gör att öppet berätta allt om mig själv och vem jag är, vill att folk ska lära känna MIG först, inte juden alt Israelvännen. Folk har mycket mer förutfattade meningar än vad man tror, har märkt det ganska mycket på universitetet bla.
Hattifnatt
Man ska inte blanda olika rätter vid SAMMA måltid, så man kan inte äta milchig förrätt och fleishig huvudrätt.
Ska man annars äta fleishig strax efter milchig (tex du har ätit en glass på stan, kommer hem och ska äta en köttig måltid) så ska man helst äta något parve emellan och/eller skölja munnen ordentligt.
Var det svar på dina frågor?!
Min mamma tyckte du var jättegullig Chaia!
Glömde förresten att fråga hur det gick med shabbesmaten. Hur blev sillpucken och glassen? Och vad tyckte du/ni om mangosalladen?