Inlägg från: Chaia |Visa alla inlägg
  • Chaia

Hey Jude!

Shnicki:

Jättekul att du har hittat hit!! Jag blir lika glad varje gång det dyker upp ett nytt ansikte här, det värmer!

Hemlagade borekas.. Åh, så gott!

tutim:

Usch, usch.. Hoppas han blir frisk snart! Det verkar som om var och varje person är sjuk nu..

• Chaia

Kiralves:

Piroger var det länge sedan jag gjorde, låter gott

Hmmm.. fyllningar..

Köttfärs, lök, tomat och spiskummin?

Spenat och ost?

Hur gjorde du din indiska fyllning?

• Chaia

Kiralves:

Osyrat bröd har jag aldrig gjort själv. Vi köper alltid färdigt hos judiska församlingen. Hur gör du ditt osyrade bröd?

• Chaia

Shnicki:

Din mans bar.. Ligger den i Tel Aviv? Vi ska åka till Tel Aviv första veckan i maj

• Chaia

Tili:

Åh, ni åker redan om tre veckor.. Vad härligt det låter. Är så trött på snö och slask

• Chaia

kidA:

Trist att bli dumpad sådär, men det hör väl till åldern. Agnes är ju stor nu

Vad blev det till middag? Här blev det linssoppa och plättar med äppelmos.

marcink:

Ja, visst är det roligt att vi börjar bli så många!! En riktig jude-maffia

• Chaia

fajga: Gillar du att bada eller? Det kan verkligen vara avkopplande med ett bad.. inte dumt alls!!

• Chaia

aiz

Det går att konvertera till judendomen, men det är en inte helt enkel process. Konverteringen ska föregås av minst ett års judiska studier och den som konverterar måste göra det p.g.a. egen tro. Sedan varierar det nog en del i svårighetsgrad mellan ortodoxa rabbiner och konservativa rabbiner.

Till din andra fråga.. Ett barn till en kristen mamma och judisk pappa blir inte automatiskt jude. Jag tror att barnet kan genomgå någon enklare form av konvertering när det blir lite äldre.

Om mammam är judinna så blir barnet judiskt oavsett vad pappan har för religion (enligt judendomen). Om pappan är muslim kanske barnet räknas som muslim enligt islams synsätt, men det räknas som judiskt från judendomens synvinkel.

• Chaia

Hattifnatt:

Roligt att du tvingade maken att krypa ner i badkaret Kan förstå att han var lite besvärad

När dottern var nyfödd och vi skulle köpa en musikmobil till spjälsängen ville min man absolut låta henne provligga i demosängarna i affären, för att se vilken mobil hon gillade bäst. Då skämdes jag en aning

shabbat shalom allihopa!!

Svar på tråden Hey Jude!