Inlägg från: Chaia |Visa alla inlägg
  • Chaia

Hey Jude!

Ha en underbar shabbat elims!

• Chaia

Hej på er

Här snöar det så mycket så att man knappt ser ut genom fönstret Min stackars make måste snart köra till Arlanda och hämta sina föräldrar i ovädret, stackarn.

Såg att fajga nämnde Sisters of Mercy.. Jag blir alldeles nostalgisk av detta musikprat

• Chaia

Kiralves:

Blev pannkakorna dåliga? Jag gör alltid pannkakor med havremjölk (och utan ägg), men jag tycker att de blir hur bra som helst! Mitt tips är att låta smeten svälla minst 30 minuter innan stekning.

• Chaia

Kiralves:

Om du använder ägg i smeten, så byt bara ut mjölken mot havremjölk och gör på samma sätt som vanligt.

Utan ägg:
    4 dl vetemjöl
    7 dl havremjölk
    0,5 tsk salt
    1 msk vaniljsocker
    1 msk rapsolja
    mjölkfritt margarin till stekning

Blanda de torra ingredienserna i en bunke. Vispa ner havremjölk och olja. Låt svälla minst 30 min innan stekning.

När man gör pannkakor utan ägg så är problemet att få dem att hålla ihop, men genom att låta smeten svälla fungerar det bra tycker jag. Använd som sagt ägg om du kan (och vill), pannkakorna blir lättare att hantera då

Vad var det som blev dåligt med pannkakorna?

• Chaia

Kiralves

Jo, jag menade att om du har ett vanligt pannkaksrecept med mjölk och ägg, så byt ut mjölken i receptet mot samma mängd havremjölk och gör som vanligt.

Min dotter är också allergisk mot mjölk, så vi lagar all mat mjölkfri här hemma (och fri från fisk, ägg och nötter). Det tog ett tag att vänja sig vid de mjölkfria produkterna eftersom de ibland uppför sig lite annorlunda än vanliga produkter.

I matlagning är havregrädden helt fantastisk

• Chaia

Kiralves:

Ja, dottern är allergisk mot mjölk, ägg, fisk och nötter.. Vi lagar all mat utan dessa saker (med något undantag då och då) Vi har blivit väldigt vana vid mjölkffritt, så fråga gärna om det är något du undrar, det kan ju vara lite klurigt i början.

• Chaia

Nämen, vad konstigt jag svarar Mitt svar skulle ju vara till fajga..

• Chaia

Hattifnatt

Jo, jag har "Spice and Spirit". Den är väldigt innehållsrik och har dessutom lite information om kosherregler och sådant. Inga bilder tyvärr, men mycket bra recept!

• Chaia

Hattifnatt:
    Vi lagar ju all mat mjölkfri eftersom dottern är allergisk. Det finns en bra yoghurtersättning från Alpro soya, som vi brukar använda

Fajga:

• Chaia

Vilken söt bild på Noah!!

Håller också med om att mojitos är smaskens!! Blev riktigt sugen nu

Svar på tråden Hey Jude!