Inlägg från: Monsa |Visa alla inlägg
  • Monsa

Hey Jude!

Hallå elims! Jag har gjort en veckokalender som jag bara måste va här inne å skryta om!
    Jo jag har ett hekto kvar till -10 kg! Kan inte fatta det! Vad gör du då?

• Monsa

Jo vi är såna människor som behöve detta och vi måste träna oss att hålla oss till planerna. Vi får börja med delmål, känns bra och spännande att ta både vårt förhållande till en ny fas och att vi kan försöka jobba tillsammans för att slippa onödigt trät om jobb. För att visa hur mycket tid och planering jag behöver och att han verkligen ser och bekräftar det så måste vi göra så här. På detta sätt ska det inte finnas utrymme för taskiga ursäkter och att man inte lyssnat, åt båda hållen menar jag nu då.

Hur gör ni andra egentligen?

• Monsa

Chaia, ja ett hekto kvar är det ju Jag fattar ingenting, vet inte ens om jag märker det så mycket men andra säger ju att det syns, jag mår bättre i alla fall och det är som var den största poängen med det. Är inte alls färdig än men detta är mitt nya sätt att leva på, kost osv. och det funegrar för mig och bevisligen så gjorde jag fel innan på något sätt och nu så är det så skönt att kroppen svarar på de förändringar man gjort

• Monsa

elims, helt ärligt så har jag inte egentligen tränat något, har suttit lite på motionscykeln första tiden, inte alls överdrivet mycket. Annars går man ju ltie ute och jagar lille "clawfinger" här! Jag äter inte jättemycket kolhydrater kanske. Pasta och ris är fullkorn, äter inte potatis jätteofta, visst denna veckan blev det två dagar och det är ok. Äter itne så mycket av pasta och ris, försöker ha halva tallriken full med grönsaker och tar inte om. Nu blir jag inte mer hungig heller, det är riktigt mättande mot slutet. Försöker hålla mig till att unna mig godis på helgerna, popcorn äter jag om jag vill i veckorna men poppar dom i micron utan fett. Lagar förstås fettsnål mat och passar mig för att äta tjocka mjöl-smör-såser, de går nog helt bort, lite sås på mjöl och minimjölk kan man ju göra iof. Jg ahar hållt på med vikväktarna många gåneg innan så jag vet ju vilken mat jag kan äta och ungefär hur mycket men jag räknar ingenting. Jag har hittat mitt sätt att äta på och jag känner mgi nöjd, mätt och glad, det är det som är det mest viktiga för detta ska ju hålla hela mitt liv Lite kombination av Viktväktarna och GI kanske man kan säga

• Monsa

mayasmama, tack för stjärnorna!

KidA, skär ner på kolhydrater, fett som smör går helt bort, vitt mjöl och feta mjölkprodukter går helt enkelt bort.
    Ibland gör jag ltie sås på lite vitt mjöl men har inte så mycket då och så kör jag på minimjölk. Ät naturliga fetter, nötter, oliver. Laga maten utan fett, man kan ta lite olja men jag sätter till det senare till dom andra eller så kanske dom har någon sås som kompenserar lite.
    Fullkorn, fullkorn och åter fullkorn!
    Vatten, vatten och åter vatten! Du ska få i dig ungefär 2 liter vätska om dagen och en stor del av det är nog bra om det är vatten.
    Godis, en gång i veckan eller vig helgen till godis och en pizza om du känner för det. Pizzan går att göra själv på dinkelmjöl, kanske hälften vetemjöl och hälften dinkel. Du kan beställa pizza med lite ost eller ta en kebabrulle utan sås! det går att göra lite egen kebabsås på lätt naturell youghurt och lite paprikakrydda, majonnäs. Lätt naturell youghurt använder jag till massa kalla såser, tsatsiki, till räkröror med bakad potatis osv.
    Det som du äter ska helt enkelt vara lightprodukter. Kolla in lite av viktväktarnas grejer och kombinera med GI och pröva dig fram efter hur din kropp är, fungerar, behöver och mår. Ändra hellre lite saker åt gången för att hålla dom hela livet. Bestäm små mål hela tiden, börjar man med råbantning imorrn så går det ofta åt skogen, börjar man sitt nya liv imorrn och tar en sak i taget så kanske man kan hitta en ny livsstil.

• Monsa

Mackorna är riktiga kolhydratbovar! Tvinga dig själv att köpa nåt äckligt jäkla bröd eller köp ett bra bröd och bestäm dig för att begränsa dig till en viss mängd.

Se över dina matvanor och va riktigt hård! Äter du bra eller är det smågrejer som är där och som man inte tänker på. Jag vet inte men för egen del så hade jag nog lite skygglappar på och såg inte riktigt avd jag åt. Menar inte att det är så för alla men för mig var det så, fortfarande kan kontrasten mellan då och nu vara väldigt suddig och jag "tror" att jag inte ätatit så "dåligt" innan. Små saker gör under!
    Tänkte bara säga det att du precis fått barn och men ser ju som känt inte ut som man brukar då efter så där. Du fixar detta och låt det ta tid, du är medveten och det är jätteviktigt! Sen är du jättesöt med och det kan inte all viktnedgång i världen leda till "You lucky girl!"

• Monsa

Grattis NY! Så himla kul för er!

KidA, du kan visst fixa det, ta en distanskurs nu när du är mammaledig när du känner att det flyter på bra! Du kan ju lägga ut den över jättelång tid så den inte blir så jobbig Klart du fixar det tjejen!

Hattifnatt, tack så mycket jag borde egentligen gå ner 17 kg till eller nåt, då kommer jag ändå väga "för mycket" för min längd eller så men jag måste ju tänka på hur jag vill vara och sen så är min kropp inte likadan som innan heller ju efter två barn. Jag komemr satsa på minst 10 kg till men det får ta tid, hellre det så att det håller, detta är min nya livsstil som ska hålla hela livet och då är det bara så! Man får framförallt bättre hursom nu, inte bara att man går ner utan kroppen mår bra av bättre och lättare mat

• Monsa

Iväg till gymmet nu, du kommer känna att det är kul sen när du kommit iväg.

• Monsa

NY, ingen vet hur det är att vara förälder innan man fått barn och man kommer in bra i rollen sen man blivit förälder. Du är ju en helt underbar person och det kommer gå kanonbra ska du se! Det har tagit oss år innan vi bättrat oss med städning osv. och när det väl kommer till kritan, spelar det egentligen någon roll? Jag umgås nog hellre med mina barn än städar livet ur mig
    Så länge man finns där och klarar av det som är nödvändigt anågende städning och matlagning så spelar det ingen roll, jag tror inte att barnen blir mer lyckliga av trerätters-middagar och som någon skrev innan så har ju du massa erfarenhet på nacken iom. ditt jobb! Det ska bli spännande! Hoppas du plussar fort nu när ni väl sätter igång

Svar på tråden Hey Jude!