• Elin1051

Agnus castus

Jag har just beställt en burk agnus castus piller.
    Jag har pco och försöker bli gravid, jag äter nu enligt lchf men vill även börja med agnus castus för att öka chansen.

Vi har försökt i 10 månader utan resultat.

Finns det någon som blivit gravid med agnus castus från att inte ha haft någon Ägglossning alls?
    Trots pco har jag haft mens med 29-46 dagars cykel men utan ägglossning.

• Svar på tråden Agnus castus
  • Elin1051

och kan man äta dom hela tiden eller måste man sluta med dom när man tror att man får ägglossning, har jag förstått rätt kan det vara ganska svårt att veta när man har ägglossning när man har pco eftersom ältest kan ge utslag ändå och jag har aldrig varit någon som känner av när jag har ägglossning så jag har ingen aning när jag isåfall måste sluta med dom ifall jag skulle bli gravid och om agnus castus kan skada fostret eller göra så att man får missfall :/

• Jacqueline

Efter 11månaders försök utan resultat provade jag också munkpeppar och först och främst blev min cykel kortare med hela 10-11 dagar och sen plussade jag med

Tog från mensens första dag till jag fick positivt ägglossningstest och då slutade jag ta dem...kände min ÄL jätte tydligt.

Är nu i vecka 24 och bebis såg fullt frisk ut på ultraljud

Gav resterande tabletter till en vän som oxå försökt länge med bland annat en ofostrig graviditet i bagaget och hon plussade med på första försöket (dock för ca 1,5v sedan så jag vet ej hur det går ännu).

• Jacqueline

Tror dock att jag ägglossade själv innan dess ,fick ändå utskrivet pergotime av läkare men hann inte börja med dem.

• Elin1051

Grattis Jacequeline :D

Hur länge tog det innan du plussade efter att du började med AC?
    vet du om du fick äl redan from första månaden eller måste man ta dom några cykler innan det händer mer? :)
    Börjar känna mig väldigt trött på dethär nu och skulle bara vilja ha något som funkar snabbt.
    Jag började med mina idag då jag inte orkar vänta på mens längre, är på dag 39 nu.
    Jag har läst så olika åsikter om det att man ska sluta för att dom kan leda till att du får missfall men även att dom inte skadar fostret så länge man är tidigt in i graviditeten.
    Vet inte riktigt hur jag ska göra.

• Jacqueline
    Elin1051 skrev 2014-02-23 17:23:11 följande:

Grattis Jacequeline :D

Hur länge tog det innan du plussade efter att du började med AC?
    vet du om du fick äl redan from första månaden eller måste man ta dom några cykler innan det händer mer? :)
    Börjar känna mig väldigt trött på dethär nu och skulle bara vilja ha något som funkar snabbt.
    Jag började med mina idag då jag inte orkar vänta på mens längre, är på dag 39 nu.
    Jag har läst så olika åsikter om det att man ska sluta för att dom kan leda till att du får missfall men även att dom inte skadar fostret så länge man är tidigt in i graviditeten.
    Vet inte riktigt hur jag ska göra.

Plussade på första kuren även min vän gjorde det

Jag vågade inte ta dom längre än till ägglossningstesten visade positivt så det var även vad jag rekommenderade min vän som fick min burk.
  • Elin1051
    Jacqueline skrev 2014-02-23 17:28:11 följande:
    Plussade på första kuren även min vän gjorde det
    Jag vågade inte ta dom längre än till ägglossningstesten visade positivt så det var även vad jag rekommenderade min vän som fick min burk.
    Åh vad roligt för dig :)
    Jag har aldrig känt av äl förut så jag vet inte riktigt när jag ska sluta ta dom isåfall :/ och ältest funkar ju inte så bra om man har pco
  • linda4444
    Elin1051 skrev 2014-02-24 18:10:32 följande:
    någon med pco som provat agnus castus/munkpeppar?

Har köpt en burk men inte börjat ta tabletter än då jag nyss avslutat en kur pergotime. Man ska inte kombinera munkpeppar med pergo. Är på dag 14 så jag hoppas de blir ägglossning snart. Äter även lchf. Fick ägglossning förra månaden men blev ej gravid.
  • LinneaSvea

Hej, hoppar in i denna tråden. Jag har tagit droppar i flera månader, dock har det inte hänt något men jag tror det beror på min ålder, 43 år! Men jag ska försöka lite till, skam den som ger sig .
    linda4444, en fråga, jag har faktiskt kombinerat både AC och Pergo, varför är inte det bra??? Har de inte lite samma effekt? så det blir dubbelt . Denna månaden ska jag dock bara köra AC eftersom jag ätit Pergo 6 ggr på raken och min gyn tyckte jag kunde vila en månad från dem.

• Iskristall

Hej!
    Jag har precis börjat med AC för nån vecka sen jag med. Diagnostiserad med pcos 2006. Men har blivit lite bättre i mina cykler sen dess.

Ett tips till TS. Börja tempa om du orkar och vill. Man tempar varje morgon och fyller i sina temperaturer i ett diagram och då kan man se om och när man ägglossar om man inte vet det.
    Detta har hjälpt mig otroligt. Jag som inte vetat om jag ägglossar har sett att jag gör det fast oregelbundet. Allt från dag 16 som tidigast till dag 27 som senast hittills.
    Men nu har jag alltså även börjat ta AC och det jag vill åstadkomma är en mer regelbunden cykel med tidigare äl eller iallafall så normalt nära dag 14 som möjligt och sen ett plus då på det förstås

• linda4444
    LinneaSvea skrev 2014-02-25 11:54:59 följande:
    Hej, hoppar in i denna tråden. Jag har tagit droppar i flera månader, dock har det inte hänt något men jag tror det beror på min ålder, 43 år! Men jag ska försöka lite till, skam den som ger sig . linda4444, en fråga, jag har faktiskt kombinerat både AC och Pergo, varför är inte det bra??? Har de inte lite samma effekt? så det blir dubbelt . Denna månaden ska jag dock bara köra AC eftersom jag ätit Pergo 6 ggr på raken och min gyn tyckte jag kunde vila en månad från dem.

Munkpepparn kan "störa" pergotimens effekt. Bli för mycket olika typer av hormoner. Har bara läst om en annan som fått rådet av läkare att inte blanda. Men alla kroppar är olika. Kanske funkar för vissa. Kommer att köra igång med munkpepparen nästa cykel..
  • Elin1051

Jag har tagit ac i 5 dagar nu, började innan min mens hade kommit då det verkade som att den inte var påväg heller, har idag och igår haft en så konstig känsla långt ner i magen, vet ej om de e äl eftersom jag aldrig känt av äl förut så vet inte hur det ska kännas men idag har det lixom känts som små nyp i magen som kommit och gått, igår var det dock värre då det kom som hugg i omgångar långt ner i magen på vänster sida. Någon som vet vad det kan vara? Har även ömma bröstvårtor och det har heller aldrig hänt när jag inte haft mens.

Iskristall.. Hur stor skillnad brukar det vara när man har äl resp inte har äl?

lycka till allihop :)

• Iskristall

Elin1051: Jag har inget bra svar att ge dig angående skillnaden. Det ända jag ser nu efter jag börjat tempa och använda äl-test är att jag vet när mensen kommer, ca 14dgr efter äl. Annars har jag ju inte haft nån aning då cyklerna varit så oregelbundna.

Hur går det för dig och alla andra här inne?

Jag fick min äl ca 1 vecka tidigare på angus castus den här vändan. Har fått mindre finnar . Nu väntar jag på BIM som förhoppningsvis infaller på tisdag.

• Beautifully Decayed

Jag har pco och har sällan egen äl, mina cyklar är väldigt långa mellan 50-90 dagar långa. Efter utredning gick jag på pergotime 6 månader, fick äl varje gång ibland till och med 2 ägg men ingen bebis. Testade med agnus castus droppar denna gång. Tog 20 droppar 3 ggr om dagen från mensens första dag fram till äl, fick egen äl på den 18:e dagen.

Fick ägglossningen konstaterad på vul då vi skulle påbörja hormonbehandling med gonal-f så ville min bm göra en extra koll. Gissa om hon blev förvånad, jag också för den delen
    Så nu idag, imorse efter 26 månaders kämpande och inte gravid en enda gång plussade jag. Och jag måste ju tro att det är tack vare örterna. Hoppas bara munkisen vill hålla i sig hårt.

Lycka till allihop! {#emotions_dlg.flower}

• Iskristall
    Beautifully Decayed skrev 2014-04-07 08:07:56 följande:
    Jag har pco och har sällan egen äl, mina cyklar är väldigt långa mellan 50-90 dagar långa. Efter utredning gick jag på pergotime 6 månader, fick äl varje gång ibland till och med 2 ägg men ingen bebis. Testade med agnus castus droppar denna gång. Tog 20 droppar 3 ggr om dagen från mensens första dag fram till äl, fick egen äl på den 18:e dagen.

Fick ägglossningen konstaterad på vul då vi skulle påbörja hormonbehandling med gonal-f så ville min bm göra en extra koll. Gissa om hon blev förvånad, jag också för den delen
    Så nu idag, imorse efter 26 månaders kämpande och inte gravid en enda gång plussade jag. Och jag måste ju tro att det är tack vare örterna. Hoppas bara munkisen vill hålla i sig hårt.

Lycka till allihop! {#emotions_dlg.flower}
    Stort grattis till plusset! Kul att höra! {#emotions_dlg.flower}
  • Iskristall

Jag är på min andra cykel med agnus castus nu. Väntar på äl. Dag 18 idag och ännu ingen äl i sikte. Förra cykeln fick jag äl dag 21 så jag hoppades ju på att få äl lika "tidigt" som då eller tidigare men nä, vekar inte bli så den här cykeln.

Svar på tråden Agnus castus