Inlägg från: attlangta01 |Visa alla inlägg
  • attlangta01

Fler som gör hormonbehangling för att få ägglossning, utan IVF?

Vattenlilja: Även om man självklart inte vill önska andra att vara i den situationen som vi är i, så säger jag ändå: vad skönt att ha någon i din närhet som du kan prata med och som vet hur det är. 

Jag tycker det är jätte ensamt, då INGEN förstår hur det är i min närhet. 

Ägglossningstester har jag aldrig ens provat. Jag har ju som tidigare nämnt oftast massa småblödningar när jag inte går på hormoner. Så min kropp talar om att den inte fungerar så bra ; ) Sen har jag som sagt hört att vi, pcoare, inte kan testa med sådana. Har ju dock förstått att vissa kan se iallafall, efter erfarenhet. 

Men vi har iallafall, generellt ganska regelbunden sex oavsett om vi har chans till ägglossning eller inte. 

Jag gick senast igår och dagdrömde att ett mirakel skulle ske och jag blev naturligt gravid....det sker ju inte. Det förstår ju jag också. Men vad säger man...hoppet är det sista som lämnar en...

Tessan83: Jag säger bara Kram och hoppas på mirakel för dig också! 

• attlangta01

Idag har jag en väldigt jobbig dag. Senaste veckorna har flertalet fått sitt andra barn. Flera jag känner ska ha inom ngn månad. Jag är 32år med en son på 18mån och alla frågar mig hela tiden om det inte är dax för en tvåa snart.

Jag ler och säger; "inte just nu, jag är inte så stressad över det".

Egentligen gråter mitt hjärta och jag är livrädd för att aldrig få bära ett till barn, inte få känna de första sparkarna, ligga i smärta på förlossningen, aldrig lyckas ge ett syskon till min fantastiska son.

Idag är det tungt. Jag har börjat småblöda, vilket säger mig att min kropp är lika osamarbetsvillig som vanligt.

Tiden tickar och jag kan inte göra ett skit för att påverka min egen framtid.

Andra ligger lite med varandra när de väl bestämt sig. Annars kommer det ändå. Det liksom är så naturligt och enkelt där ute i den vanliga världen....

• attlangta01

Vattenliljan: fertilitetshjälp. Dock vid första ägglossning vid denna typen av behandling.

Mitt ex och jag försökte dock i tre år och gjorde otaliga behandlingar: tabletter, sprutor, insemination, ivf.

Berättade inte för någon innan min son kom. Nu vet vänner och familj min historia i stora drag. Men då min son blev till ganska lätt, så verkar ingen tänka på att det kan bli svårt för oss igen...

• attlangta01

Det är bara min mamma som vet att vi försöker igen nu.

Det här med att sexa på bestämd tid är aldrig någon höjdare!

• attlangta01

Jag var och fikade med en kompis idag som har en tjej som precis fyllt 1år. De har bestämt sig för att skaffa syskon nu. Så för några månader sedan köpte de en syskonvagn.....

I såna lägen blir jag så jä-la avundsjuk.

Jag har inte lyxen att kunna planera ett barn. Jag vill så gärna en gång till, men vet inte ens om den drömmen någonsin kommer bli sann....

Dem köper en syskonvagn innan de ens är gravida... För dem är det så enkelt...

• attlangta01

Tjockisbullen2012, En fråga i ren nyfikenhet, om du får egen regelbunden ägglossning, hur kommer det sig att ni vill ha hjälp med att framkalla ägglossning? På vilket sätt hjälper det er?

En annan fråga till alla här. Har någon av er provat insemination? Kan det hjälpa till något om problemet inte alls ligger i spermierna?

Vanlig hormonbehandling med sprutor, hur många sådana försök får man göra? Jag har gjort fyra nu och undrar hur många fler såna man får göra...

• attlangta01
    Nightrose skrev 2014-07-21 05:50:04 följande:

Hej! Skrev i början av denna tråd. Sen har jag fööjt den sporadiskt :)

Ang. Insemination så är det som du skriver. Nog olika från person till person. Första omgången testade vi 8 hormonbehandlingar utan grav innan ivf. Andra gången fick vi rekommenderat av just Arthur på Sophiahemmet att testa max 3 makeinsiminationer. Maken har superb sperma och i mitt fall är det pcos med lätt endometrios som krånglar. Men har endast lyckats vid ivf och vid insimination.

Så kanske finns ngt mer som eg. Stör som inte går att se? Oavsett så har det hjälpt oss iaf.

Hej Nightrose och tack för din info. Innebar det att du blev gravid vid insemination? Hur många gjorde du isf innan ni lyckades?
  • attlangta01
    Vattenliljan skrev 2014-08-03 18:15:39 följande:

Och nu kom min mens. :( Nio dagar innan fettilitetskliniken öppnar. Hur extremt dålig timing kan kroppen ha? Så besviken nu. :(

Exakt samma för mig : ( Började med provera i måndags och fick min mens i torsdags. Nu är den i full gång. Så jag kommer ju få vänta i MINST en månad till innan jag kan sätta igång. Också så j-vla besviken. Mensen kom inte på hela sommaren och trots att jag vet bättre så har jag tagit hela två gravtester. Så tänker jag att jag iallafall kan sätta igång direkt de öppnar.Men inte ens det ska gå vägen! Bajs!

Jag har också kunnat njuta av sommaren och fått tillbaka hoppet och positiviteten till kommande försök. Men nu som sagt så är jag mest nere. VIlle ju bara komma igång igen : (
  • attlangta01
    Ashurst Klara skrev 2014-08-04 15:42:12 följande:

Jag kommer förmodligen få börja med Gonal - F, Puregon eller Menopur om några veckor, men sen göra jobbet själv (om nu mina envisa ägg vill lossna).

Antar att min dr. kommer välja behandling utifrån hur mina hormonprover ser ut, men vore ändå värdefullt att få höra lite om era eftarenheter av behadlingarna. Någon som inte fått igång sin ägglossning, trots behanling med hormonsprutor?

Välkommen hit! : )
    Vattenliljan skrev 2014-08-03 20:30:16 följande:

Åh vad typiskt att det blev samma för dig! För mig tog det bara två Proveratabletter innan det satte igång. Men nog måste det väl ha varit på g av sig själv då, och för dig med? För mig har mensen i alla fall aldrig kommit förrän jag tagit alla tio tabletterna förut, det här är första gången jag inte hinner ta dem. Puckokropp. Jag tänker i alla fall KRÄVA att få sätta igång med Provera så att jag får en normallång cykel den här gången. Vet att allt har en tendens att dra ut på tiden för att man ska vänta och hålla på emellan behandlingarna och det känns så meningslöst.

Vi har börjat prata om att bara försöka med fertilitetsbehandlingar året ut nu. Känns som att det är saker som liksom ligger på is bara för att man hoppas att man ska få ett till barn. Jag vill t.ex. ha en till hund men vi har sagt att vi inte skaffar någon valp så länge det finns en chans att jag blir gravid, eftersom det blir lite väl mycket att ha "allt på en gång". Men vi vet ju inte ens om jag kommer bli gravid, och jag vill inte skjuta upp att starta min kennel längre än nödvändigt.

Har ni andra satt någon speciell tid/ett visst antal behandlingar, eller kör ni på tills ni lyckas? Vet ni om läkarna stoppar efter en viss tid/antal behandlingar eller FÅR man hålla på "hur länge som helst"?

Ja, jag tror också att det beror på att mensen skulle ha kommit då iallafall. För annars ska ju inte mensen komma fören efter avslutad kur. Fortsätter du med kuren iallafall?

Jag tror inte att de kan stoppa behandlingar, om man inte är över 40år. För då finns det ju vissa som inte vill behandla. Men däremot så kan jag tänka mig att de inte gör hur många vanliga hormonbehandlingar som helst. Utan att man eventuellt får gå över till IVF och "betala för sig". (men jag vet inte)
    '
    Vi har inte diskutterat alls hur länge vi håller på. Jag är ju äldre än dig så känner att jag inte har så mkt tid kvar att försöka på, så vi kommer nog fortsätta försöka så länge vi har pengar till det.

Jag vet att man inte vill höra standardfrasen "men du är ju ung, du behöver inte stressa". Men kommer ändå säga något liknande nu : ) Eller jag kommer säga att även om ni tar ett uppehåll med behandlingar så har ju ni ändå möjlighet att om ett eller några år, sätta igång igen. Jag har ju tyvärr inte den möjligheten då jag redan nu är 32.

Mysigt med kennel, vad är det för ras ni har? Vi har en BernerSennen : )

• attlangta01
    Hej!
    Hur går det för er!?
    För mig började det bra, men självklart blev det inte som jag tänkt mig. 
    Jag fick tag på kliniken redan samma dag de öppnade. Fick en tid samma dag och trots att min mens startade två veckor tidigare så hade inget hänt (jag blödde förvisso fortfarande lite) alltså tunn slemhinna och ingen cysta. Så jag kunde börjar spruta redan dagen efter och vi bestämde att jag skulle prova insemination den här gången. Så lycklig, över att prova ngt nytt!
    Undersökning en vecka senare, alltså igår, visade en blåsa med ett snitt på 22mm, tror jag. Jag har inte haft så stor blåsa någon gång tidigare. Det blev ägglossningsspruta på kvällen och planerad insemination imorgon. Igår hade jag dock riktigt ont i magen och den var svullen så ringde kliniken idag och sa att jag trodde jag ägglossat redan igår. Fick komma på undersökning och visst hade jag det. : ( 
    Blev så besviken. Nu blir det ingen insemination och så får vi vänta till mensen dyker upp. (Hoppas förvisso att den inte gör det och att det kan ha fungerat med vanligt samlag. Men Claes sa att tyvärr kan det vara så att då ägget släppte tidigare än tänkt så kan det ha varit ett dåligt ägg. Men vi hade ju samlag igår, så hoppas kan man ju....)
    Varför kan det aldrig gå som jag vill!
    Claes är ju dock så otroligt bra! Han såg att jag blev ledsen och besviken och sa att jag ska inte vara orolig, jag är fortfarande vad man kallar en "ung fertil kvinna". 
    - Inte så jag tänker sa jag. Jag börjar närma mig 33år, har åldersnoja över detta med fertiliteten, börjar känna mig stressad.
    - Så ska du inte alls tänka sa han. Du har många fina ägg och är i din fertilaste topp. Finaste Claes, han är så otroligt duktig på att peppa. Vet att han säger så bara för att peppa upp mig, men det hjälper ju ändå lite : )
Svar på tråden Fler som gör hormonbehangling för att få ägglossning, utan IVF?