Inlägg från: Vattenliljan |Visa alla inlägg
  • Vattenliljan

Fler som gör hormonbehangling för att få ägglossning, utan IVF?

För mig har mensvärken startat, så jag börjar nog blöda inatt eller imorgon. Men hellre det än att det inte händer något alls. Kommer mensen nu kanske man i alla fall hinner med en cykel till före jul. Är det någon som vet mellan vilka datum fertilitetskliniken på Sophiahemmet har stängt?

• Vattenliljan

Hmm. Molande mensvärk igår på dagen och idag på kvällen, men inget blod än. Som någon annan sa är hoppet det sista som lämnar en. :P Imorgon bitti blir det test.

• Vattenliljan

Eftersom jag fått missfall innan vågar jag inte riktigt hoppas på att det här kommer vara. Men jag ska försöka vara optimisk och inte gå runt och vara rädd.

Innan jag blev gravid med min son tog jag tre kurer Pergotime (fick aldrig ägglossning av dem) och fyra eller fem Puregonkurer (utan inseminering). Sonen blev till på första IVF-försöket. I juli 2013 när han var tre månader gammal var vi redo att börja försöka igen. I augusti fick jag en Proverakur. Vi försökte med Puregon på Sophiahemmet men det blev aldrig nån ägglossning (äggblåsorna började blöda ut tillslut för att jag tog hormoner så länge utan att det växte ordentligt). Vi bestämde oss för att vänta till januari då jag skulle få sätta in ett av mina frysta IVF-embryon. Så det gjorde vi i januari 2014. Jag blev gravid men fick missfall i februari. Satte in ett till ägg i mars-april men det blev inget. Sen gjorde jag en Puregonkur på Sophiahemmet i juni. Det blev inget. Och så nu den här i oktober-november. :)

• Vattenliljan

Jag håller faktiskt med, jag tror inte det är nån höjdare att ta Menopur eller liknande utan kontinuerliga kontroller. :S

Och tack för alla grattis! :)

• Vattenliljan

Nämen åh, vad struligt! Jag vet precis hur det känns när man börjar hoppas lite och så går det sådär. :( Jag håller tummarna för att du kan köra igång med en ny kur direkt! Kram!

• Vattenliljan

Jag har inte kollat med kliniken, men antar att jag är på vecka/dag 4+1 idag eftersom jag tror jag hade ÄL förrförra söndagen. Har inte tagit några test innan utan idag var första. Det var ett tydligt streck, men inte lika tydligt som kontrollstrecket. Vet inte om det borde oroa mig? Kan förresten lägga in en bild nu när jag ändå sitter vid datorn.

• Vattenliljan

Det här med symptom... Alltså jag har väl tänkt förra veckan att "det där skulle kunna vara ett graviditetssymptom", men sen viftat bort det eftersom det funnits andra omständigheter som kunnat vara anledningen. T.ex. kände jag mig tröttare, men å andra sidan hade jag praktik hela dagarna på en förskola, så jag tänkte att det var en logisk anledning till att jag var extra trött. Samma var det med huvudvärk. Hade det på dagarna ett par gånger, men barnen var högljudda och vi var inomhus så det var rätt instängt och hög ljudnivå, vilka förstås också kan bidra till huvudvärk. Fick för mig någon dag att mina bröstvårtor var ömma, men tänkte sen att det var inbillning.

Så mja... Kanske har jag haft symptom som berott på graviditeten, och kanske inte. Nu är det framförallt molande värk som kommer korta stunder någon gång ibland. Det oroar mig jättemycket, men jag får bara vänta och se. Jag frågade idag när jag ringde till Sophiahemmet om jag kunde få Progesteron (vissa kliniker ger det för att minska risken för missfall, men det är omtvistat om det verkligen har någon effekt). MEn sjuksköterskan sa att de inte gör det på Sophiahemmet förutom i väldigt extrema fall. Bad också om att få ta blodprov och kolla att HCG-hormonet forsätter öka, för att veta att det inte är ett dött embryo där inne i livmodern, men det fick jag inte heller. Hon sa att det snarare brukar oroa en, än lugna. :S Så nu är det helt enkelt bara att vänta och hålla alla tummar. Fick i alla fall UL väldigt snart, 2 december, så det känns skönt. Hoppas hoppas vi kan se hjärtslag då.

Hur går det för er andra, var i era cykler ligger ni nu? Håller förstås alla tummar för er med! <3

• Vattenliljan

JenMark: Intressant med salvan! Fast jag har Progesteron hemma. Fick ju när jag gjorde IVF och skulle ta i rätt många veckor men pga. missfallet slutade jag ta dem. Men jag vill inte "experimentera" med sånt som läkarna inte ordinerat, så jag kör på såhär och hoppas. Tack ändå för tipset!

Tjockisbullen2012: Spännande! Jag har aldrig gjort insemination för de sa att det inte skulle göra någon skillnad just i vårt fall, men jag förstår helt klart att det ger nytt hopp för dig! Härligt!

• Vattenliljan

Jag tycker absolut ni ska be om att få remiss till IVF medan ni behandlar! Så gjorde de med mig. Jag gick hos min "vanliga" gynekolog och fick Pergotime, men när det inte funkade så skickade hon remiss till hormonbehandlingar på SophIahemmet och till IVF. Sophiahemmet fick vi komma till efter en knapp månad. Första tiden för att prata om IVF fick vi nio månader efter att gyn hade skickat remissen. Men hur lång tid det tar verkar variera ganska mycket beroende på hur många som söker för närvarande, och var man bor.

Svar på tråden Fler som gör hormonbehangling för att få ägglossning, utan IVF?