Inlägg från: Vattenliljan |Visa alla inlägg
  • Vattenliljan

Fler som gör hormonbehangling för att få ägglossning, utan IVF?

Tjoho, nu kom min mens! Det är ju inte helt vanligt att man känner så, så man får väl passa på. :p Men nu kan jag äntligen börja med Puregon! Har ju inte haft möjlighet att köra en kur sen maj. Känner mig taggad! :)

• Vattenliljan

Oj, vad bra att du påminde mig om det! Måste ju ringa apoteket och be dem ta hem Puregon. Alltså mitt frikort för läkemedel har precis gått ut så det kommer bli värsta chocken att behöva betala nu i början. :P Jag vet faktiskt inte hur mycket jag har att hämta ut. Antagligen för någon veckas sprutningar eller två. Måste ju ändå gå på VUL regelbundet så de kan ju skriva ut mer om det behövs. :)

• Vattenliljan

Med Puregon brukar man börja på dag fem, så det är ingen brådska. :) Och apoteket inne i stan vid Sophiahemmet har det alltid inne, men jag orkar inte åka in dit bara för det. :P Puregon finns i två doser, jag vet inte vilekn de skrivit ut nu. När jag gjorde IVF skrev de alltid ut den stora eftersom man tog så himla mycket hormoner. Men sen beror det ju också på hur hög dos man tar och hur många dagar som behövs innan äggblåsan blir lagom stor. Men jag hoppas det räcker med ett uttag den här omgången. :)

• Vattenliljan

Japp, Puregon är som en penna som man sätter in en ampull i. Sen väljer man hur mycket man vill spruta in och ja så gör man varje dag. Tills ampullen är slut och man får byta. Verkar krångligt med vätskor och att blanda och hålla på. Är det någon som vet vad det är för skillnad på preparaten egentligen? Varför får vissa Menopur och andra Puregon?

• Vattenliljan

frucgsvensson: Jag ska också på VUL på tisdag! Känns pirrigt! Kommer då ha tagit Puregon i sex dagar. Hoppas på att det börjat bli lite aktivitet då i alla fall.

• Vattenliljan

attlangta01: Mina cykler med hormoner är också väldigt olika långa. 10, 12, 17 och 23 dagar har jag fått spruta innan jag fått ta ÄL-spruta, så det har varierat rejält. Hoppas på att det ska gå relativt fort den här gången, men tvivlar, då de sänkt min dos. Har ingen aning om varför. Jag har ALLTID börjat med 50 ie och den här gången fick jag börja med 35 istället. o.O Ska fråga imorgon om det för till mig hade de då inte sagt något. Det var först när jag ringde och pratade med sjuksköterskan som jag fick veta att Claes skrivit 35 ie i min journal.

• Vattenliljan

Då har man varit på VUL. Jag frågade varför min dos sänkts och Lena trodde att Claes tagit det beslutet för att jag haft många äggblåsor som växt tidigare. Men det har alltid varit en som dragit ifrån i slutet så jag vet inte varför det blev ett problem nu helt plötsligt. Hur som helst, på höger sida fanns bara en massa småblåsor som vanligt. På vänster fanns också många små, men även en lite större på 10 mm. Så jag ska fortsätta med samma dos och komma tillbaka för nytt VUL på fredag. Hoppas på ÄL-spruta nån gång nästa vecka. :)

Frucgsvensson: Hur har det gått för dig?

• Vattenliljan

Vad skönt att du fick så bra respons från kliniken! Och att det ser bra ut med äggblåsorna med förstås. :) Men konstigt att han inte tyckte ni var bra kandidater för IVF. Hur menar de då? Vi har ju samma problem (sambon är helt normal, men jag får inte ÄL pga. min PCO), men vi fick landstingsbetald IVF med första barnet. Det var aldrig något snack om saken, min vanliga gynekolog på husläkarmottagningen/vårdcentralen skickade IVF-remissen.

• Vattenliljan

Är det någon som vet om magsjuka kan påverka "hormoneriet"? Det har gått ett virus på sonens förskola nån vecka och självklart satte det igång för mig igårkväll. "Bodde" i badrummet hela kvällen. Hemskt! Jag känner mig lite bättre idag men magen är fortfarande i totalt uppror. Men inte borde väl det påverka äggstockarna? Och eftersom jag inte tar hormonerna i tablettform måste de väl "göra sitt jobb" trots kräkningarna?

• Vattenliljan

Jag vet verkligen vad ni menar! Det är en negativ spiral av tankar helt klart. Jag var på VUL idag igen och till min förvåning hade det faktiskt hänt lite sen i fredags! 10 mm-äggblåsan hade växt till 14 mm. Tyvärr har 3-4 andra äggblåsor också börjat växa på sig, de var 9-10 mm, men vi hoppas nu att den stora drar ifrån inom de närmaste dagarna. Ska tillbaka igen redan om två dagar. Hoppas, hoppas att det vill sig den här cykeln så jag får ta en Ovitrelle. Håller tummarna för att du får tur även med det här, frucgsvensson!

Svar på tråden Fler som gör hormonbehangling för att få ägglossning, utan IVF?