• Anonym (InteOk)

Alla dessa svordomar gör mig så irriterad!!!

Jag är uppvuxen med att man inte ska svära. Mina föräldrar svär inte (ok då, nångång har det väl kommit något fult ord, men då har det inte varit av de värsta svordomarna). Men som sagt, de gånger det hänt kan jag räkna på mina 10 fingrar, och då är jag 29 år idag.

Vissa människor kan ju inte prata utan att svära var och varannan mening, detta stör jag mig något fruktansvärt på och vill helst bara gå därifrån för att jag varken har lust eller ork att lyssna på någon med så dåligt ordförråd. IRRITERANDE!

Samma sak på TV, svenska filmer är ju helt hopplösa, det orkar jag heller inte lyssna på.

Sen tänker jag på alla barn, idag kan man ju höra även de minsta barnen använda så fula ord att man häpnas. Detta har de såklart lärt sig från någon, kompisar, föräldrar och Tv. 

Att svära tyder på dåligt ordförråd. Det måste också ha med olika samhällsklasser att göra och detta har jag själv upplevt. De som är välutbildade använder ett mer vårdat språk, medan de som är lågutbildade (typ som jobbar inom industri och så) svär betydligt mer.

Hur som helst är det fruktansvärt irriterande och för mig blir en person som svär mycket inte alls lika smart och intelligent som en person som kan uttrycka sig med ett vårdat språk.

• Svar på tråden Alla dessa svordomar gör mig så irriterad!!!
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym (InteOk) skrev 2014-02-18 19:08:52 följande:
    Ok, så det är alltså bara för att det är en formell situation som det inte är ok att svära?

Hmm kommer inte ihåg om det var du eller någon annan som skrev att svära är ett tecken på att man kan prata och att inte använda svordomar är ett tecken på att man inte kan tala så folk förstår.

Då borde man väl använda svordomar i alla lägen? Föreläsningar? Arbetsintervjuer?

Jag tror att svaret som alla vet men inte vågar erkänna här är att det inte låter professionellt helt enkelt! Svårare än så är det inte.
    Det handlar om kontext och situation. Brukar du anpassa ditt språk? Om inte så är du ett unikum.

Om du gör det borde du förstå det jag försöker säga. Och nej, det var inte jag som skrev det.

An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • Anonym (InteOk)
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2014-02-18 19:16:26 följande:
    Det handlar om kontext och situation. Brukar du anpassa ditt språk? Om inte så är du ett unikum.

Om du gör det borde du förstå det jag försöker säga. Och nej, det var inte jag som skrev det.

Jag förstår hur du menar. Men du erkänner ju inte varför man ska anpassa sitt språk? Vad är det som gör att det inte är ok att svära i vissa situationer?

Vad är det som har gjort att det inte passar att svära när man är på te x arbetsintervju eller när man jobbar på dagis? Jo för att orden räknas som fula, oprofessionella, ohyffsade m.m listan kan göras lång.

Det finns som sagt en anledning till att man ska anpassa sitt språk och att man inte ska svära i vissa situationer. Detta finns ju med sen mååånga år tillbaka.

• CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym (InteOk) skrev 2014-02-18 19:24:07 följande:
    Jag förstår hur du menar. Men du erkänner ju inte varför man ska anpassa sitt språk? Vad är det som gör att det inte är ok att svära i vissa situationer?

Vad är det som har gjort att det inte passar att svära när man är på te x arbetsintervju eller när man jobbar på dagis? Jo för att orden räknas som fula, oprofessionella, ohyffsade m.m listan kan göras lång.

Det finns som sagt en anledning till att man ska anpassa sitt språk och att man inte ska svära i vissa situationer. Detta finns ju med sen mååånga år tillbaka.

Erkänner? Det där är en väldigt ful debatteknik. Erkänner du att du har slutat slå dina barn?

Det är inget som behöver erkännas, det räcker med att konstatera att alla ord inte passar i alla situationer men att de kan användas i andra situationer. På samma sätt pratar jag inte när jag är hemma som när jag är i skolan. Det innebär inte nödvändigtvis att jag svär mer i den ena situationen än den andra men språket är annorlunda.

Att de traditionellt uppfattas som fula innebär inte att de gör det nu men det innebär inte heller att de kan användas i alla situationer. Precis som man inte pratar akademiskt språk hemma vid köksbordet men man gör det när man försvarar sin disputation.

Det finns inget inneboende negativt i svordomar, det är hur de används som definierar dem.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • mliten

Jag har bäst och störst ordförråd än någon jag känner. Dessutom stavar jag och skriver bäst.
    Kan du tänka dig att jag svär mest också.
    Iof så kanske jag bara känner neanderthalare det vet ju inte du.

• Anonym (Juriststudent)

Läser den mest sökta utbildningen i Sverige och nog fan (!) svär vi studenter när vi pratar med varandra. Inte särskilt lite heller. Dock skulle jag aldrig någonsin svära vid ett olämpligt tillfälle, vilket inte mina medstudenter heller skulle göra. 

Har hört att en medelsvensson har ca 2 000 ord i sitt ordförråd (men i vardagen använder betydligt färre) så varför tycker du att man inte ska få använda en stor del av de interjektioner man kan, nämligen en eller ett par procent av sitt ordförråd? 
    Att använda svordomar utökar ju faktiskt människors ordförråd!

• LillGris
    Anonym (InteOk) skrev 2014-02-18 19:08:52 följande:
    Ok, så det är alltså bara för att det är en formell situation som det inte är ok att svära?

Hmm kommer inte ihåg om det var du eller någon annan som skrev att svära är ett tecken på att man kan prata och att inte använda svordomar är ett tecken på att man inte kan tala så folk förstår.

Då borde man väl använda svordomar i alla lägen? Föreläsningar? Arbetsintervjuer?

Jag tror att svaret som alla vet men inte vågar erkänna här är att det inte låter professionellt helt enkelt! Svårare än så är det inte.

Såhär är det. Jag svär ganska mycket. Jag är fullt kapabel till att skriva en text eller hålla ett föredrag utan att använda en enda svordom.

Du svär inte alls. Du är fullt kapabel till att skriva en text eller hålla ett föredrag utan att använda en enda svordom.

Vem av oss har det största och mest flexibla ordförrådet, om du tänker efter? ;)
  • LillGris

Dessutom, att det "låter illa och inte är nödvändigt" är inte helt objektivt sant. Jag behöver definitivt svära när saker och ting går käpprätt åt helvete på jobbet. Och det låter förjävla härligt!

• HokusPokus

Jag tycker svordomar och "fula" ord är ok som kraftuttryck ihop med något negativt. T ex jävligt förbannad! Skitäckligt osv men det låter (för mig) helt galet att säga att något är skitgott eller liknande.

Sen har jag även lite fördomar mot folk som använder svordomar för att fylla ut alla meningar och knappt kan säga tre ord i rad utan att minst ett av dem är "fult"
    I mina öron låter det obildat och korkat alternativt som ett försök att få trista/alldagliga saker att verka intressantare genom att förstärka allt med en massa jävlar och fan...

• Meebo
    LillGris skrev 2014-02-18 21:19:51 följande:
    Dessutom, att det "låter illa och inte är nödvändigt" är inte helt objektivt sant. Jag behöver definitivt svära när saker och ting går käpprätt åt helvete på jobbet. Och det låter förjävla härligt!
  • MammaMia93

Vänta lite nu.. Du startar en tråd på Familjeliv endast för att klanka ner på alla som svär? Varför? Irriterar det dig verkligen så mycket?

Svar på tråden Alla dessa svordomar gör mig så irriterad!!!