• Anonym (InteOk)

Alla dessa svordomar gör mig så irriterad!!!

Jag är uppvuxen med att man inte ska svära. Mina föräldrar svär inte (ok då, nångång har det väl kommit något fult ord, men då har det inte varit av de värsta svordomarna). Men som sagt, de gånger det hänt kan jag räkna på mina 10 fingrar, och då är jag 29 år idag.

Vissa människor kan ju inte prata utan att svära var och varannan mening, detta stör jag mig något fruktansvärt på och vill helst bara gå därifrån för att jag varken har lust eller ork att lyssna på någon med så dåligt ordförråd. IRRITERANDE!

Samma sak på TV, svenska filmer är ju helt hopplösa, det orkar jag heller inte lyssna på.

Sen tänker jag på alla barn, idag kan man ju höra även de minsta barnen använda så fula ord att man häpnas. Detta har de såklart lärt sig från någon, kompisar, föräldrar och Tv. 

Att svära tyder på dåligt ordförråd. Det måste också ha med olika samhällsklasser att göra och detta har jag själv upplevt. De som är välutbildade använder ett mer vårdat språk, medan de som är lågutbildade (typ som jobbar inom industri och så) svär betydligt mer.

Hur som helst är det fruktansvärt irriterande och för mig blir en person som svär mycket inte alls lika smart och intelligent som en person som kan uttrycka sig med ett vårdat språk.

• Svar på tråden Alla dessa svordomar gör mig så irriterad!!!
  • Anonym (InteOk)
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2014-02-18 12:05:41 följande:
    Att svära tyder inte på att dåligt ordförråd, det är ungefär lika smart som att säga "ju fler ord du använder desto sämre ordförråd har du".

Svordomar är ord som kan användas ur ordförrådet, det kan endast sägas vara ett dåligt ordförråd om man använder orden mycket frekvent, men det gäller oavsett vilket ord man använder.
    Ett bra ordförråd innebär inte att man använder flera ord när man talar.
  • Anonym (InteOk)
    Anonym (EE) skrev 2014-02-18 11:57:58 följande:
    Desto lägre ner du kommer i socialgrupperna desto värre blir språket. Det är bara att vänja dig, tyvärr.
  • sherlock

Jag tycker inte heller om när folk svär i vanlig samtal, vardagssammanhang och på TV. För mig är det dock undantag om man är riktigt arg eller har slagit sig i något kanske. Då kanske ett fult ord slinker ut

I england har vi ett sk watershed som innebär att man inte hör svordommar på TV (och radio) innan kl 21 på kvällen. Tycker det är bra då barn slipper bli utsatta för fult språk. 

• Anonym (Bit ihop)

Hoppsan, är industriarbetare men svär inte i onödan.
    Mina arbetskamrater som även de saknar högre utbildning
    kryddar inte språket med svordommar hela tiden heller.
    Tror snarare det har med fostran och grupptillhörighet att göra.
    Att titta på film och höra på modern musik där de orerar ut alla bedrövligheter
    är rent pinsamt.

• Rakad Apa
    DragonWoman skrev 2014-02-18 12:11:54 följande:
    Jag svär förbannat mycket men det är mitt sätt att ventilera frustrationen över olika saker.

Samma här!
    ?Livet är för viktigt för att tas på allvar.? - Oscar Wilde
  • Anonym (.)
    Anonym (InteOk) skrev 2014-02-18 12:15:03 följande:
    Fast ett "bra ordförråd" är väl ändå synonym med ett stort ordförråd, inte att man kan ha ett begränsat ordförråd så länge man använder "rätt" ord?
  • Meebo
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2014-02-18 12:05:41 följande:
    Att svära tyder inte på att dåligt ordförråd, det är ungefär lika smart som att säga "ju fler ord du använder desto sämre ordförråd har du".

Svordomar är ord som kan användas ur ordförrådet, det kan endast sägas vara ett dåligt ordförråd om man använder orden mycket frekvent, men det gäller oavsett vilket ord man använder.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym (InteOk) skrev 2014-02-18 12:15:03 följande:
    Ok, kan du då vara vänlig och definiera vad ett bra ordförråd är?

Jag skulle vilja påstå att det dels handlar om hur många ord man använder (alltså hur många verktyg man har) och dels om hur man använder dessa (alltså hur man använder verktygen).

Vad är din definition?
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
  • SvenGlen
    Anonym (InteOk) skrev 2014-02-18 11:47:50 följande:
    Jag är uppvuxen med att man inte ska svära. Mina föräldrar svär inte (ok då, nångång har det väl kommit något fult ord, men då har det inte varit av de värsta svordomarna). Men som sagt, de gånger det hänt kan jag räkna på mina 10 fingrar, och då är jag 29 år idag.

Vissa människor kan ju inte prata utan att svära var och varannan mening, detta stör jag mig något fruktansvärt på och vill helst bara gå därifrån för att jag varken har lust eller ork att lyssna på någon med så dåligt ordförråd. IRRITERANDE!

Samma sak på TV, svenska filmer är ju helt hopplösa, det orkar jag heller inte lyssna på.

Sen tänker jag på alla barn, idag kan man ju höra även de minsta barnen använda så fula ord att man häpnas. Detta har de såklart lärt sig från någon, kompisar, föräldrar och Tv. 

Att svära tyder på dåligt ordförråd. Det måste också ha med olika samhällsklasser att göra och detta har jag själv upplevt. De som är välutbildade använder ett mer vårdat språk, medan de som är lågutbildade (typ som jobbar inom industri och så) svär betydligt mer.

Hur som helst är det fruktansvärt irriterande och för mig blir en person som svär mycket inte alls lika smart och intelligent som en person som kan uttrycka sig med ett vårdat språk.
    Jag tycker snarare att fördomar som dessa är tecken på låg intelligens.
    Och kom ihåg: man blir intelligent av fisk!
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Anonym (EE) skrev 2014-02-18 11:57:58 följande:
    Desto lägre ner du kommer i socialgrupperna desto värre blir språket. Det är bara att vänja dig, tyvärr.
    Ju lägre desto bättre, om något.
    An insult is like a drink; it affects one only if accepted. And pride is too heavy baggage for my journey; I have none.
Svar på tråden Alla dessa svordomar gör mig så irriterad!!!