• Svar på tråden Gravida 30+ som kämpat & längtat länge efter plus
  • Baktakt

+9 kg på 24+6

Med förra barnet kräktes jag och hade foglossning, så de båda tog väl ut varandra i trimester 1&2. I tredje semestern svullnade jag för glatta livet. Det var ju liksom det jag kunde göra när jag hade tråkigt och inte kunde gå.

Nu mådde jag iofs illa i första trimestern, men det funkade att äta, så jag gick upp med raketfart i början. Skönt att det lugnat sig!

Anecka: låter bra att de inte hört av sig.

• miap01

V 30 och jag har nog gått upp ca 8 kg. Hoppas det inte blir mer än bara barnavikt.

Var på glukosbelastning idag, hade 12,6!!! Så då blev man direkt remitterad till spec i Lund för det med, precis som jag inte har annat för mig än att ränna på sjukan stup i ett. Zzzzz

På onsdag är det nytt tillväxt och flöde och torsdag så ska jag träffa diabetesläkaren.

Lillkillen lever iaf loppan i magen och har inte många lugna stunder.

Nu börjar det iaf dra ihop sig :) 5v till snitt

• Baktakt

Var går gränsen för graviddiabetes och kan detta isf på något sätt vara bra iom att lillkillen var lite liten? Jag har nämligen fått lära mig att folk med typ 1 diabetes ofta får större barn. Vet en tjej som fick en tös på 4,2 kg i v. 40, men har inga andra belägg och vet inte ens om graviddiabetes har några större likheter med typ 1. Tål att googlas, inser jag. Hoppas på det bästa för er båda så klart. Och fem veckor är ju ingenting! Spännande!

• miap01

Vet inte vart gränsen går riktigt, det är konstigt nog olika för olika landsting. Jag hade 12,6 och det var enl BM diabetes som skulle insulinbehandlas.

Jo risken finns att barnen blir större om man går med obehandlad diabetes ett tag, men det finns tyvärr fler nackdelar då det även kan påverka barnet negativt när det fötts.

Då får jag hellre ett litet barn tror jag :)

Får väl se vad de säger på torsdag... Konstigt nog så talar allt emot graviditetsdiabetes för min del, jag är inte överviktig, har inte gått upp mycket i vikt, äter inte mer sött än tidigare, har ett litet foster osv, skumt det där :/

• Anceka m D

Hur gick det Mia?

Vi är på Gotland men sonen har haft feber sen vi kom hit och igår blev det ambulansfärd till Visby då han hade över 41 grader. Men idag är han feberfri, hurra!

• Baktakt

Hu, Annecka! Det kan verkligen gå fort upp och ner med de små!

Vi är på Legoland/Lalandia och allt har varit över förväntan. Jag har dock haft massor med sammandragningar och mailade min BM idag om det ska vara så. Kan få flera i timmen och ibland onda, så jag är lite orolig.

• Anceka m D

Jag får mycket sammandragningar, förra gången också. De gör dock inte ont, men kan vara obehagliga. Försök att vila om du kan!

• Baktakt

Försöker, men vill ju kunna hänga med mannen och E nu när vi är på semester. Inte bara sitta/ligga, för ibland hinner jag ju bara resa mig från att ha vilat mig igenom en SD, innan nästa kommer.

Frustrerande också när jag känner att armar och ben orkar mer, men att det inte spelar någon roll när luften går ur mig. Och är det inte sammandragningarna som jäklas, så är det tröga tarmar.

Svar på tråden Gravida 30+ som kämpat & längtat länge efter plus