• PiffigaPedagogen

För mycket magnesium?

Någon som har fått symtom för att man har ätit för mycket magnesium kosttillskott. Hur har ni reagerat? Hur snabbt kom reaktionen?

Har sista tiden haft lös mage, typ som gröt i konsistensen men i samma frekvens som vanligt.
    De två sista dagarna har jag dock haft samma fast mycket tätare har hittills idag varit på toa 4 ggr. Färgen är mörkare nästan grön och det är lite slem i.
    Funderar på om det är magnesiumtillskottet jag ätit i två veckor?!

• Svar på tråden För mycket magnesium?
  • exceptionell

Förstår. Jag tror det bästa du kan göra är att börja promenera, gärna i dagsljus. Det skulle hjälpa dig med alla dina problem. Och i stället för stora doser magnesium, ta typ 200 mg magnesium per dag, + ett B-vitaminkomplex. Du behöver mer B-vitaminer när du stressar mycket. 

• PiffigaPedagogen

Ok, du verkar kunnig. Räcker det du länkade till om man ska ät specifikt B12?
    Behöver få upp det värdet lite även om det inte var alarmerande

• exceptionell

Jag vet vad jag pratar om, ja. :) 

Har du gjort B12-test? Vad fick du för provresultat i så fall? Och har du gjort andra tester? (Man kan få specifika siffror om man ringer vårdcentralen/stället där man tagit proverna.) När tog du i så fall testerna och hur stora doser B12 har du tagit, under hur lång tid?

• PiffigaPedagogen
    exceptionell skrev 2014-02-21 10:20:20 följande:
    Jag vet vad jag pratar om, ja. :)    Har du gjort B12-test? Vad fick du för provresultat i så fall? Och har du gjort andra tester? (Man kan få specifika siffror om man ringer vårdcentralen/stället där man tagit proverna.) När tog du i så fall testerna och hur stora doser B12 har du tagit, under hur lång tid?

Jag hade 312.. Har hypotyreos och för oss med den sjukdomen så är det bra att ligga i högre intervallen av referensvärdet Har ätit 1 tabl à 1000 mg i snart en månad
  • Godnatt
    exceptionell skrev 2014-02-21 10:20:20 följande:

Jag vet vad jag pratar om, ja. :) 

Har du gjort B12-test? Vad fick du för provresultat i så fall? Och har du gjort andra tester? (Man kan få specifika siffror om man ringer vårdcentralen/stället där man tagit proverna.) När tog du i så fall testerna och hur stora doser B12 har du tagit, under hur lång tid?

Att överdosera en fettlöslig vitamin så som vitamin-D är inte att veta vad du pratar om. 2000 I.E. är 50 mg. Det är i princip omöjligt att överdosera genom att äta en varierad kost, men att börja trycka i sig överdrivna mängder från tillskott + den berikning som redan finns i svensk livsmedel under månaders tid kommer ge negativ effekt i njurarna.

Och till TS, vad tror du att du håller på med? Du har symptom på att du överdoserar magnesium och du fortsätter leka med din kropp.

TS, du går till din doktor och berättar vad du sysslar med och sedan lyssnar du på det utlåtandet som din doktor ger dig.
    Promota din sida, skriv en artikel på fria-katalogen.se
  • exceptionell
    PiffigaPedagogen skrev 2014-02-21 11:02:00 följande:

Jag hade 312.. Har hypotyreos och för oss med den sjukdomen så är det bra att ligga i högre intervallen av referensvärdet Har ätit 1 tabl à 1000 mg i snart en månad
    312 är helt okey, men B12 kan man ta rätt stora doser av utan problem så jag tycker du kan fortsätta med 1000 mg/dag ett par månader. Men ta ett B-vitaminkomplex också. 
  • exceptionell
    Godnatt skrev 2014-02-21 11:16:26 följande:
    Att överdosera en fettlöslig vitamin så som vitamin-D är inte att veta vad du pratar om. 2000 I.E. är 50 mg. Det är i princip omöjligt att överdosera genom att äta en varierad kost, men att börja trycka i sig överdrivna mängder från tillskott + den berikning som redan finns i svensk livsmedel under månaders tid kommer ge negativ effekt i njurarna.

Och till TS, vad tror du att du håller på med? Du har symptom på att du överdoserar magnesium och du fortsätter leka med din kropp.

TS, du går till din doktor och berättar vad du sysslar med och sedan lyssnar du på det utlåtandet som din doktor ger dig.

Lugn och fin nu. :) 

Det har forskats otroligt mycket på D-vitamin de senaste åren vad gäller tillskott och dess effekter. Det är helt ofarligt att ta 2000 I.E D-vitamin per dag (det är den rekommenderade dagsdosen till och med). Faktum är att det är ofarligt att ta upp till 10 000 I.E/dag under vintern, men i de flesta fall räcker det gott och väl med 2000 I.E per dag under september-april. På sommaren behövs inte tillskott.

Visst finns det lite D-vitamin i en del livsmedel, men det är väldigt svårt att komma upp i dagsbehovet med dessa. Den främsta naturliga källan till D-vitamin är att exponera huden för solljus under sommaren, och därför behöver vi nordbor tillskott under vintern. 

Dock håller jag med om att det är dumt att överdosera kosttillskott (i det här fallet magnesium). 

• PiffigaPedagogen

Ok ska beställa nåt med alla b-vitaminer, tack för hjälp! D vitamin sa t.om min läkare att jag minst kan äta 2500 IE utan Tt ens tagit prov. Via kosten går jag knappt i mig D vitamin alls då jag varken äter fisk eller ägg

• exceptionell
    PiffigaPedagogen skrev 2014-02-21 18:15:36 följande:
    Ok ska beställa nåt med alla b-vitaminer, tack för hjälp! D vitamin sa t.om min läkare att jag minst kan äta 2500 IE utan Tt ens tagit prov. Via kosten går jag knappt i mig D vitamin alls då jag varken äter fisk eller ägg
    Bra! Ja, du kan absolut ta 2500 I.E. Förr trodde man att det var farligt med sådana doser D-vitamin och rekommendationen var ca 400 I.E D-vitamin per dag. En del (som personen som kommenterade ovan) har inte följt med i forskningen och de rekommendationerna som gäller nu. 
  • dirty88

Dålig i magen. Märker några timmar efter att ätit tillskottet. Dvs. Jag behöver inte äta tillskottet.

• Mater

Intressant läsning. Jag kan bara säga att som en man med tidigare hypertyreos (jag har avlägsnat sköldkörteln sedan 15 år) så mår jag  vansinnigt dåligt av att äta D-vitamintillskott. Så dåligt så att jag upplever liknande symptom som när jag var under behandling för sjukdomen.

Nu har jag helt slutat med att äta D-vitamintillskott, även på vintern, och mår normalbra igen. Huruvida det är farligt eller inte farligt att äta D-vitamintillskott vet jag inte, men jag vet att det höll på att gå riktigt illa för mig.

Svar på tråden För mycket magnesium?