Moderno skrev 2015-04-24 23:40:14 följande:
[1] Men du kan väl inte anse att det är en volym av inkompetent "kanonmat" som krävs i dagens krigföring? Dessutom många utan någon som helst motivering?
Vi hade god kvalitet på vår värnpliktsutbildning och fick då soldater som dessutom hade mer av värdefull erfarenhet från civila yrken än vad som var fallet i rena yrkesarméer.
Vissa är inte motiverade att plugga alls, ens på grundskolenivå eller att jobba heller...
[2] Man måste väl också ha rätt att vilja stå utanför samhället? Eller tycker du att man ska berövas sitt medborgarskap annars? Flytta härifrån? Fängelse?
Om du lyckas leva helt utanför samhället så tycker jag att du kan få slippa. Vi klarar oss nog utan de/er få.
Det handlar inte om en vilja att uppoffra sig (som i Nordkorea), utan om ett samhälleligt tvång. Det finns en betydande skillnad mellan att underkasta sig det tvånget och att utbilda sig till något som främjar ens personliga välbefinnande.
Vänd på det, i Nordkorea är det i betydligt högre grad ett tvång än en uppoffring jämfört med att göra värnplikt i Sverige.
Jag tycker att din syn på välbefinnande begränsar sig till det lilla. Vidga synen till större perspektiv såsom frihet, demokrati och fred i vårt land. Din utbildnings betydelse ter sig fjuttig i jämförelse.
[3] Mitt inlägg handlade främst om medborgartjänstförslaget.
För mig är just detta bara
ett förslag på alternativ till någon slags pliktad utbildning och tjänstgöring för eventuell kris.
Jag har även egna förslag på hur sådana kan se ut, men just principen att en majoritet av befolkningen ställer upp på det ena eller andra sättet om det krisar sig gillar jag.
[4] En inkallelse är förenad med tvång. Tvånget måste vara proportionerligt. Att någon studerar vidare innebär att hen potentiellt kommer att bidra till ökat välbefinnande för samhället. Den som går hemma och är arbetslös gör det inte. Därför är det rimligt att det finns möjlighet att undanta den som studerar vidare.
Varför skulle den som inte studerar vidare vara arbetslös? Du vet väl att det finns något som kallas jobb man kan ägna sig åt när man studerat klart, vilket vissa har gjort redan efter 10-13 år i skola? Bidrar inte det till samhället tycker du?