Inlägg från: Tom Araya |Visa alla inlägg
  • Tom Araya

Bör Sverige återinföra värnplikt?

guchi skrev 2014-11-29 08:56:32 följande:

Det skrivs mer om Sverige ska alliera sig med Nato än om det egna försvaret.
    Vad kan det bero på ?

Det finns en mängd olika skäl...
    Några exempel:

-Att folk tror att vi inte behöver satsa på eget försvar med Nato-medlemskap.

-Att folk tror att hur mycket vi än lägger på eget försvar så uppnår vi inte samma styrka och trygghet som med Nato-medlemskap.

-Att folk tror att folket, riksdag och regering ändå inte vill lägga de resurser som krävs för att få den försvarsförmåga som krävs utan att alliera sig.

-Att folk tror att detta med Nato-medlemskap legat i moderaternas/allianspartiernas dolda agenda och att driven försvarspolitik haft som delmål att få opinionen att vända.

-Att många presumtiva samarbetspartners redan är med i Nato eller sagt sig avse gå med inom snar framtid.
  • Tom Araya

DN 10/3:

Lumpen lärde för livet

Den allmänna värnplikten avskaffades 2009. Betydde det också att idén om ett samhälle upplöstes? Lars Linder ser en ny utställning och påminns om hur forna tiders plikttyngda medborgare har blivit sorglösa kunder.

www.dn.se/kultur-noje/lumpen-larde-for-livet/
  • Tom Araya

DN idag:

?Alla mellan 18 och 24 bör kallas till medborgartjänst?

Förslag i dag. Tilliten och sammanhållningen i samhället har minskat. Samtidigt ­visar både ­säkerhetspolitiska kriser och naturkatastrofer på behovet av nya insatser för ­civilförsvar, kris och katastrofer. Vi förslår en allmän, obligatorisk medborgartjänst för alla i 20-årsåldern, skriver nio politiker, fackföreträdare och forskare.

www.dn.se/debatt/alla-mellan-18-och-24-bor-kallas-till-medborgartjanst/
  • Tom Araya
    athanatos skrev 2015-04-22 23:51:37 följande:

Värnplikt känns väldigt mycket 80-tal. Nej den gamla reliken ska vi nog inte gräva upp.

Är det dåligt för att det känns 80-tal? Har du inga bättre argument?
  • Tom Araya
    athanatos skrev 2015-04-22 23:58:04 följande:
    Finns inget syfte med det idag. Är enbart slöseri med tid.
    Jo då, syfte finns i allra högsta grad.
  • Tom Araya
    athanatos skrev 2015-04-23 00:10:04 följande:
    Vad är syftet då?
    Jag kan inte se det.
    Militärt, nej jag kan inte se hur vi idag skulle ha behov av den typen av kvantitetssoldater som vi hade under kalla kriget.
    Bevisligen kan vi inte ens locka tillräckligt många för att fylla platserna som anställd och ska försvaret växa och bli starkare behövs ännu fler.
    Kvantitet behövs för att täcka upp stor yta och bemanna många system. Det som är nu och det som är målet till 2019 (Insatsorganisation 14) räcker inte på långa vägar.
    Artikeln i dn pratar om någon sorts civiltjänst, den har jag ännu svårare att motivera. Varför ska svenska ungdomar ut och jobba gratis för staten? Känns som vi tar samhället helt i fel riktning då.
    För staten? Nej, för samhället, vilket de själva är en del av.
    Argumentet är förstås att det kan behövas. De som har det som jobb räcker inte i en kris (som kan bestå av svåra olyckor, skogsbränder, andra naturkatastrofer, krig mm). Varför ska man inte ställa upp för samhället?
    Som integrationsverktyg och att bygga en gemenskap? Nja jag tycker inte riktigt sånt hör hemma i Sverige 2015. Vi har en stor mångfald nu, någon folkgemenskap från 1950 går inte att få nu. Det tåget har gått.
    Du ser ingen nytta i integration alltså?

• Tom Araya
    athanatos skrev 2015-04-23 00:35:42 följande:
    Känns inte som att den kompetens som försvaret behöver kan fyllas genom att massrekrytera. För att fylla något syfte hos försvaret idag så bör man väl helst ha en masterexamen i datavetenskap/matematik?
    Vad bygger du den teorin på?
    Vad är det för system som ska bemannas?
    Vapensystem, signalsystem, underhållssystem, transport- och logistiksystem, sensor- och spaningssystem mm.
    Om man ser till hur det var för under kalla kriget så var organisationen hemskt ineffektiv med massor av människor so inte behövdes.
    Tycker inte att man ska tvinga ungdomar att jobba gratis för samhället. Sänder ut fel signaler. Vi har de senaste 15 åren, eller nja 10 kanske, gjort upp mycket med den gamla såsseandan och lagt mycket av det där i soptunnan. Det offentliga och att man ska äga allt tillsammans, en stor statsapparat osv. Tycker inte det hör hemma idag. Känns väldigt omodernt med det synsättet. Ser hellre att man privatiserar mer och gör så svenskarna helt släpper folkhemstankarna.
    Privatisering har ju inte visat sig fungera särskilt bra då vinstintressen gått före resultat. Privatiseringen har ju också delat upp olika funktioner som förr var delar av samma myndighet, vilket lett till dålig samverkan och effektivitet.

Vi jobbar ju alla gratis för samhället genom att en del av vår inkomst går till stat och kommun i form av skatt.

Traditionellt så har det varit högern som satsat mest på försvar, så att dagens minimala försvar skulle vara en uppgörelse med någon sosseanda stämmer inte riktigt.
    Hur har du tänkt dig att en privatisering av försvaret skulle fungera och finansieras?
    Integration är självklart nyttigt men kanske inte riktigt på det här sättet. Integration genom folkshemsnostalgi och socialdemoraktiskt propaganda, nej tack. Är betydligt bättre att genomföra integrationen genom att skapa fler jobb och låta invandrarna bygga karriärer i Sverige.
    Investeringar från stat, landsting och kommun i bl.a. bostäder, infrastruktur och försvar skulle skapa en massa arbetstillfällen.

• Tom Araya
    athanatos skrev 2015-04-23 23:12:31 följande:
    Vad högern har satsat på för 30 år sedan berör mig inte. Högern har alltid varit dom som har sett verkligheten. Idag fattar dom flesta att ve behöver inte mobilisera hela Sverige för att Ryssland kanske anfaller. Världen ser inte ut så längre.  Idag handlar det om kvalitet istället för kvantitet. Finniga 20åringar tillför inget. Det försvaret behöver är en handfull högutbildade.
    Alla dom där system du pratade kan man sköta betydligt mer effektivt än att låta någon snorvalp få en grundkurs och sedan sitta med det i något år.

Förstår inte riktigt hur du kan säga att privatiseringar är något dåligt, vi har idag stora problem inom dom sektorer som inte är helt privatiserade och marknadsanpassade t ex bostadsmarknaden och vården.
    Berätta gärna mer om hur världen ser ut som gör att det räcker att försvara mindre delar av Sverige.

De du kallar finniga 20-åringar kan utbildas på system av högre teknologi.

Kvalitet i Stockholm hjälper inte Göteborg.

Berätta hur försvar sköts mer effektivt och hur det finansieras med dina privatiseringstankar?

Ser du inte problemen som uppstått med privatisering är det dags att krypa fram från stenen du bor under...
    Även i vården har du problem med privatiseringar.
    Bostäder saknas det 300 000 av bara i Stockholm. Nästan all allmännytta är borta och kommunerna säljer mark till byggbolag utan några som helst krav. Resultatet blir att det bara byggs i den takt som håller priserna uppe.
  • Tom Araya
    athanatos skrev 2015-04-23 23:12:31 följande:
    Vad högern har satsat på för 30 år sedan berör mig inte. Högern har alltid varit dom som har sett verkligheten.
    Sett verkligheten har de säkert gjort men inför väljarna mörkar de och inte fan är politiken de vill driva verklighetsbaserad i någon högre grad.
  • Tom Araya
    MsFry skrev 2015-04-24 06:58:08 följande:

Nej vi ska inte återinföra värnplikt. Det Försvarsmakten behöver göra är att bli en attraktiv arbetsgivare så att de som rycker in som soldater vill stanna kvar en längre tid än vad de gör idag.

Hur ska det finansieras när pengar inte ens finns till den organisationen som är planerad?
  • Tom Araya
    Moderno skrev 2015-04-24 09:39:04 följande:
    Jag har svårt att se hur en värnplikt skulle kunna bidra till ett effektivt försvar.
    Utbildad personal, idag har vi inte den mängd som krävs.
     Jag har också invändningar mot den låga ersättningen och den tid som samhället "tar" från den enskilde både vid en allmän värnplikt och enligt medborgartjänstförslaget.
    Du ger minst 10, upp till 19 år av ditt liv till utbildning med i huvudsak ingen ersättningsnivå, men kan inte offra ytterligare ett halvt till ett helt år mot en låg ersättning...en uppoffring för ett samhälle du är en del av...
    Jag är också motståndare till att tvinga människor att lära sig döda andra människor mot deras vilja (naivt enligt somliga, jag vet).
    Om det fanns alternativ värnplikt i civilt försvar då?
    Om jag väger för- och nackdelar mot varandra anser jag därför sammantaget att förslaget om medborgartjänst är bra, men det måste finnas många undantag från plikten. Bl.a. om man studerar vidare bör man vara helt undantagen och rekryteringen bör inte ske senare än när man gått ut gymnasiet (alltså inte så högt upp i åldrarna som 24 år, vilket förslaget verkar innebära). 

Bara mina personliga åsikter.
    Varför ska man undantas om man studerar vidare?

• Tom Araya
    MsFry skrev 2015-04-24 17:52:47 följande:
    Ja då får ju staten ta och finansiera det. En allmän värnplikt kostar ju det med, hur ska det finansieras?
    Det är mer skatt från dig och mig eller kraftiga nedskärningar i annat som krävs för det.

Du får fyra-fem vpl-soldater för samma kostnad som en yrkessoldat idag. Yrkessoldaten är visserligen bättre och finns alltid till hands, men han kan inte bemanna fler system eller befinna sig på fler platser än den värnpliktiga soldaten, där är större personalstyrka den enda lösningen.
    Problemet idag är att Försvarsmakten inte ens fyller de få platser de har, för de ekonomiska villkoren och tillgången på bostäder är för dåliga. Detta kostar ytterligare pengar att komma tillrätta med och regeringen vill ju inte avsätta pengarna det kostar.
  • Tom Araya
    Moderno skrev 2015-04-24 23:40:14 följande:
    [1] Men du kan väl inte anse att det är en volym av inkompetent "kanonmat" som krävs i dagens krigföring? Dessutom många utan någon som helst motivering? 
    Vi hade god kvalitet på vår värnpliktsutbildning och fick då soldater som dessutom hade mer av värdefull erfarenhet från civila yrken än vad som var fallet i rena yrkesarméer.
    Vissa är inte motiverade att plugga alls, ens på grundskolenivå eller att jobba heller...
    [2] Man måste väl också ha rätt att vilja stå utanför samhället? Eller tycker du att man ska berövas sitt medborgarskap annars? Flytta härifrån? Fängelse? 
    Om du lyckas leva helt utanför samhället så tycker jag att du kan få slippa. Vi klarar oss nog utan de/er få.
    Det handlar inte om en vilja att uppoffra sig (som i Nordkorea), utan om ett samhälleligt tvång. Det finns en betydande skillnad mellan att underkasta sig det tvånget och att utbilda sig till något som främjar ens personliga välbefinnande.
    Vänd på det, i Nordkorea är det i betydligt högre grad ett tvång än en uppoffring jämfört med att göra värnplikt i Sverige.

Jag tycker att din syn på välbefinnande begränsar sig till det lilla. Vidga synen till större perspektiv såsom frihet, demokrati och fred i vårt land. Din utbildnings betydelse ter sig fjuttig i jämförelse.
    [3] Mitt inlägg handlade främst om medborgartjänstförslaget.
    För mig är just detta bara ett förslag på alternativ till någon slags pliktad utbildning och tjänstgöring för eventuell kris.
    Jag har även egna förslag på hur sådana kan se ut, men just principen att en majoritet av befolkningen ställer upp på det ena eller andra sättet om det krisar sig gillar jag.
    [4] En inkallelse är förenad med tvång. Tvånget måste vara proportionerligt. Att någon studerar vidare innebär att hen potentiellt kommer att bidra till ökat välbefinnande för samhället. Den som går hemma och är arbetslös gör det inte. Därför är det rimligt att det finns möjlighet att undanta den som studerar vidare.
    Varför skulle den som inte studerar vidare vara arbetslös? Du vet väl att det finns något som kallas jobb man kan ägna sig åt när man studerat klart, vilket vissa har gjort redan efter 10-13 år i skola? Bidrar inte det till samhället tycker du?

• Tom Araya
    Moderno skrev 2015-04-30 09:24:36 följande:
    Jag antog att det var självklart att den som har en anställning undantas (och ansåg att rimligen även den som studerar vidare borde göra det). Något annat innehåll skulle jag starkt motsätta mig om jag fick en möjlighet att påverka ett framtida förslag. 

I övrigt kan jag bara konstatera att vi har olika uppfattningar - utom (möjligen) beträffande det önskvärda i den integration som sannolikt följer av en allmän värnplikt eller en medborgartjänst. 
    Då återstår problemet med personalförsörjning...
  • Tom Araya

En text jag hittade på en annan sajt och som jag tycker passar bra här:

Idag klockan 11 är det exakt 75 år sedan vinterkriget slutade.

Finland visade att även ett litet land med försvarsvilja kan hålla en numerärt och materiellt överlägsen fiende stången.

Mycket har hänt på 75 år. Kriget ser visserligen inte likadant ut som då och nya krav ställs på soldater, civila och materiel. Sverige har gått från ett av de mest militariserade länderna, till ett av de minst. Från ett land där varje medborgare visste vad som förväntades och krävdes om kriget skulle komma, till ett där folket inte längre känner någon större tillit till vår försvarsförmåga.

Låt oss reflektera över Finlands heroiska kamp för frihet, mot tyranni, och vilken roll värnplikt och ett folkförankrat försvar spelar för vår försvarsförmåga idag!

Svar på tråden Bör Sverige återinföra värnplikt?