• Anonym (Familj)

Hur trångt får man bo med barn innan soc tar barnen?

Hej! 

Vi älskar att bo trångt och min värsta mardröm är att bo stort. 
    Vi bor i en lägenhet på 87 kvadrat med 3 sovrum och vi har 4 barn, samt gravid med tvillingar.

När våra grannar fick veta att vi väntar fler barn hotade de med att ringa soc och anmäla oss. 
    Det känns fruktansvärt, varför får man inte välja själv hur man vill bo?? 

Vi förstår såklart att vi måste flytta till större nu när vi får 2 barn till, men vi vill absolut inte skaffa en stor lägenhet! Vi kan möjligtvis tänka oss en fyra eller eventuellt en femma om planlösningen är okej. Något större än så är helt otänkbart!! 

Men nu undrar vi helt enkelt, hur trångt får man bo innan soc får ingripa? 

• Svar på tråden Hur trångt får man bo med barn innan soc tar barnen?
  • Anonym (Soc.)
    Anonym (Undrande) skrev 2014-02-13 14:47:52 följande:
    På vilket sätt hjälper soc med boende? Är man bostadslös hänvisas man till härbärge/vandrarhem även om man har barn. Får man också hjälp att flytta till ett härbärge/vandrarhem om man råkar bo i för liten lägenhet? För mig känns det som ett nedköp.

Jag vet inte hur du drog slutsatsen att man i såna fall skulle placera familjen på vandrarhem. Jag sa för det första att TS överhuvudtaget inte hade nåt att oroa sig för. Sedan la jag till att OM boendeförhållandena var SÅ bedröviga att man övervägde att faktiskt omhändera barnen dvs ett extremt drastiskt beslut så skulle man snarare ge familjen hjälp med annat boende. Och då givetvis till nåt som vore bättre än befintlig situation. Nåt som överhuvudtaget inte är aktuellt i TS fall.
  • Anonym (Familj)

Mithi skrev 2014-02-12 15:47:03 följande:
    Bor ni i en trea eller en fyra nu?

Du skriver att "Vi bor i en lägenhet på 87 kvadrat med 3 sovrum" följt av att ni eventuellt skulle kunna tänka er att flytta till en 4 r.o.k., och därefter att ni ska flytta till en villa på, jag citerar: "4 r.o.k, alltså 1 sovrum mer än vi har nu.". 

När man säger "rum och kök" menar man antal rum inklusive vardagsrum. Menar du att ni har 3 sovrum nu och ska flytta till en villa med 4 sovrum eller menar du att ni bor i en trea och ska flytta till en fyra?
    Oj, ja jag skrev verkligen fel. Det är alltså en trea vi bor i nu. Vi har två sovrum.
    Påven Johanna skrev 2014-02-12 19:51:12 följande:
    När du säger att ni älskar att bo trångt - menar du att ni vuxna älskar det eller att alla i familjen gör det? Sedan säger du att du förstår att ni måste flytta till större när de två kommande barnen anlänt för att därefter berätta att det boende ni i sådana fall tänker er ett hus som är 70 kvm - det är 17 kvm mindre än ni bor på nu.

Jag tvivlar på att ungarna blir omhändertagna men jag tvivlar också på att alla i er familj kommer att älska att bo så där. De blir äldre, ungarna, och i bästa fall får de många vänner. 

Själv skulle jag absolut inte vilja bo trångt. 
    Ja, alltså sett i antal kvadratmeter är det ju mindre, men det är ju fler rum  
    Vi har två sovrum nu, villan har tre sovrum. 
  • Anonym (....)

Soc kan ta era barn oavsett hur stort eller litet ni bor. Soc gör lite som dom vill. Om grannen anmäler så får ni hålla tummarna och hoppas på tur helt enkelt.

Men berätta för grannen att ni planerar att flytta till större så slipper ni förnedringen att ha soc i ert liv. Lycka till!

• Noname00
    Anonym (Familj) skrev 2014-02-13 20:30:12 följande:
    Oj, ja jag skrev verkligen fel. Det är alltså en trea vi bor i nu. Vi har två sovrum.

Ja, alltså sett i antal kvadratmeter är det ju mindre, men det är ju fler rum  
    Vi har två sovrum nu, villan har tre sovrum. 
    Men hur har ni tänkt att bo med 5 barn?
  • Anonym (Familj)
    Noname00 skrev 2014-02-13 20:55:48 följande:
    Men hur har ni tänkt att bo med 5 barn?
    Alltså vi har ju fyra barn nu och två sovrum. Det går bra. 
    När tvillingarna kommer får vi sex barn och byter upp oss till tre sovrum.

Hur menar du? Vadå hur vi har tänkt att bo? 
  • Noname00
    Anonym (Familj) skrev 2014-02-13 21:23:07 följande:
    Alltså vi har ju fyra barn nu och två sovrum. Det går bra. 
    När tvillingarna kommer får vi sex barn och byter upp oss till tre sovrum.

Hur menar du? Vadå hur vi har tänkt att bo? 
    Barnen blir snabbt gamla och när de kommer upp i skolåldern så behöver de ett eget rum.
    Det finns många sätt att löa det hela.
    Ett sätt är att dela av ett rum i 2 och kanske ha bäddsoffa i vardagsrummet även om det är jobbigt.
  • Anonym (:))

En familj här är 9 i familjen och bor i en 4.a...

• Anonym (xxx)

Jag bor med fyra barn mellan 12 och 19 år i en fyra och jag håller på att bli galen, jag bor i vardagsrummet och mår skitdåligt av att inte kunna stänga om mig när jag sover, att sova öppet för allmän beskådan är inte min grej. Nej rummet går inte att dela av och det är ett genomgångsrum...

• Anonym (:))
    Noname00 skrev 2014-02-13 23:35:34 följande:
    Barnen blir snabbt gamla och när de kommer upp i skolåldern så behöver de ett eget rum.
    Det finns många sätt att löa det hela.
    Ett sätt är att dela av ett rum i 2 och kanske ha bäddsoffa i vardagsrummet även om det är jobbigt.
    Behöver de det?

De stora hinner gå klart gymnasiet innan de små behöver egna rum som tonåringar.
  • Noname00
    Anonym (:)) skrev 2014-02-14 00:06:04 följande:
    Behöver de det?

De stora hinner gå klart gymnasiet innan de små behöver egna rum som tonåringar.
    Vart ska de annars läsa läxorna?
    Har de flickvänner, pojkvänner kanske trevligt med eget rum.

Eller vad tror du?
Svar på tråden Hur trångt får man bo med barn innan soc tar barnen?