• Anonym (Familj)

Hur trångt får man bo med barn innan soc tar barnen?

Hej! 

Vi älskar att bo trångt och min värsta mardröm är att bo stort. 
    Vi bor i en lägenhet på 87 kvadrat med 3 sovrum och vi har 4 barn, samt gravid med tvillingar.

När våra grannar fick veta att vi väntar fler barn hotade de med att ringa soc och anmäla oss. 
    Det känns fruktansvärt, varför får man inte välja själv hur man vill bo?? 

Vi förstår såklart att vi måste flytta till större nu när vi får 2 barn till, men vi vill absolut inte skaffa en stor lägenhet! Vi kan möjligtvis tänka oss en fyra eller eventuellt en femma om planlösningen är okej. Något större än så är helt otänkbart!! 

Men nu undrar vi helt enkelt, hur trångt får man bo innan soc får ingripa? 

• Svar på tråden Hur trångt får man bo med barn innan soc tar barnen?
  • Fosfor
    Anonym (Familj) skrev 2014-02-11 21:37:12 följande:
    Det är makens pappa som är vår hyresvärd och det fungerar finfint att vi bor här för honom:) 

Vi HAR faktiskt funderat på att flytta eftersom vi inte trivs i lägenhet (missförstå mig rätt nu - vi trivs utmärkt i vårt hem, men vi trivs inte med att bo så nära våra grannar och att inte ha en egen trädgård), och vi har möjlighet att få ta över en underbar liten villa med fantastiskt läge, men grejen är den att även denna villa är lika liten som lägenheten vi bor i nu, det är därför vi undrar. Dessutom får vi inte ta över den villan förrän några månader efter att tvillingarna har fötts, så varför vi undrar är både för att vi vill veta om det är okej att vi bor kvar här tills vi ska flytta (istället för att flytta två gånger) samt för att vill flytta till den villa, men den ju är lika liten som här vi bor nu och undrar därför om det är OK.

Villan har en stor gård, men huset är faktiskt mindre än lägenheten vi bor i nu sett till antal kvadratmeter, dock större sett till antal rum. Ca 70 kvm, men 4 r.o.k, alltså 1 sovrum mer än vi har nu.

Barnen våra är 10, 8, 7, 5, och så tvillingarna som kommer om 3 månader.

Men då är det inga problem. Staten lägger sig inte i hur du bor. Det är endast om ni inte kan försörja er själva som socialen har att göra med hur ni bor. Då mer åt " ni bor för dyrt och stort" än " ni bor för trångt" hållet.
  • Noname00

Att grannen säger så måste bottna i något helt annat att ni är släkt med han som äger huset avundsjuka eller nåt.

• Mithi

Bor ni i en trea eller en fyra nu?

Du skriver att "Vi bor i en lägenhet på 87 kvadrat med 3 sovrum" följt av att ni eventuellt skulle kunna tänka er att flytta till en 4 r.o.k., och därefter att ni ska flytta till en villa på, jag citerar: "4 r.o.k, alltså 1 sovrum mer än vi har nu.". 

När man säger "rum och kök" menar man antal rum inklusive vardagsrum. Menar du att ni har 3 sovrum nu och ska flytta till en villa med 4 sovrum eller menar du att ni bor i en trea och ska flytta till en fyra?

• Anonym (soc.sekr)

Man omhändertar inte barn enbart pga trångboddhet. Då hade en stor del av barnen på Rosengård blivit omhändertagna, då väldigt många familjer har många barn och ändå bor i lägenheter om 3-4 rok. Alla har inte råd med en villa och riktigt stora lägenheter är svåra att hitta i en rimlig prisklass.

• Påven Johanna

När du säger att ni älskar att bo trångt - menar du att ni vuxna älskar det eller att alla i familjen gör det? Sedan säger du att du förstår att ni måste flytta till större när de två kommande barnen anlänt för att därefter berätta att det boende ni i sådana fall tänker er ett hus som är 70 kvm - det är 17 kvm mindre än ni bor på nu.

Jag tvivlar på att ungarna blir omhändertagna men jag tvivlar också på att alla i er familj kommer att älska att bo så där. De blir äldre, ungarna, och i bästa fall får de många vänner. 

Själv skulle jag absolut inte vilja bo trångt. 

• tiden

Mitt ex bor i 18 kvadrat å har vår dotter på halvtid, är det förbjudet?

• Anonym (Undrande)
    Anonym (Soc.) skrev 2014-02-11 20:34:39 följande:
    Låt grannarna anmäla. Ingen hos oss kommer att bry sig. Ni har inget att oroa er för. Utredning kommer inte att inledas om oron endast handlar om att de tycker ni har för få kvadratmeter. Det som är viktigt är att det finns möjlighet att ha sina saker, sin "hörna" möjlighet att gå undan och få ro. Nu bor ni inte på långa vägar för trångt, men även NÄR man anser att det är för trångt för att barnen ska kunna utvecklas normalt och ha rimliga levnadsförhållanden så är det knappast förstagandsåtgärden att omhänderta barn. Då försöker man istället motivera föräldrarna att skaffa större boende och hjälper dom med det. Men som sagt, NI har inget att oroa er för.

På vilket sätt hjälper soc med boende? Är man bostadslös hänvisas man till härbärge/vandrarhem även om man har barn. Får man också hjälp att flytta till ett härbärge/vandrarhem om man råkar bo i för liten lägenhet? För mig känns det som ett nedköp.
  • Gunegnica

Finns inga sådana regler! Ni får bo trångt, det är upp till er. Annars hade nog inte soc haft mycket annat för sig i storstäderna, här (Göteborg) finns det gott om familjer som bor i 3-5 rumslägenheter där man har fem barn eller fler.

• SupersurasunkSara

Jag som är inredningsnörd såg i en tidning en familj med tre barn (eller om det var fyra, de kan ha haft en bebis också) som bodde i en tvåa. De hade intrett mycket smart så alla barn hade en vrå de kunde kalla sin egen.

Det finns som sagt inga regler när man redan bor i lgh, men ibland kan hyresvärdar säga nej till en stor familj i en liten lgh vid nyinflyttning.
    Det som gäller är hur barnen mår. Så länge de är små brukar det gå bra att bo trångt, de vill ju ändå vara där föräldrarna är, men när de blir äldre kanske det inte är lika poppis, men det får ni ju ta då isf.  

• Anonym (Soc.)
    Anonym (Undrande) skrev 2014-02-13 14:47:52 följande:
    På vilket sätt hjälper soc med boende? Är man bostadslös hänvisas man till härbärge/vandrarhem även om man har barn. Får man också hjälp att flytta till ett härbärge/vandrarhem om man råkar bo i för liten lägenhet? För mig känns det som ett nedköp.

Jag vet inte hur du drog slutsatsen att man i såna fall skulle placera familjen på vandrarhem. Jag sa för det första att TS överhuvudtaget inte hade nåt att oroa sig för. Sedan la jag till att OM boendeförh
Svar på tråden Hur trångt får man bo med barn innan soc tar barnen?