• Mandel

När är det okej att tala om för sina barn att man önskar att man aldrig hade fött dem?

Vad skulle vara orsaken till att du sa en sådan sak till ditt barn och påverkar åldern på barnet uttalandet?
    Är det mer okej att säga så till ett vuxet barn än ett litet barn? Ska en mamma alltid villkorslöst älska sina barn?

Jag har svårt för att tro att jag överhuvudtaget skulle säga en sådan sak till mitt barn. Även om barnet vore vuxet. Men man ska aldrig säga aldrig...
    Möjligen om "barnet" var grovt kriminell, knarkade och skändade kvinnor. Förstörde människors liv i mängder, då skulle jag kanske kunna säga en sådan sak. För hade jag inte fött det barnet hade många människor sluppit att lida.
    Jag hade kanske tänkt tanken, men har fortfarande svårt för att tro att jag skulle säga det rakt ut till barnet...

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Svar på tråden När är det okej att tala om för sina barn att man önskar att man aldrig hade fött dem?
  • Mandel
    Anonya skrev 2014-02-11 11:45:14 följande:
    Aldrig någonsin okej. Är det någon som gör en massa dåliga saker, lär den inte börja bete sig bättre av det, snarare tvärtom. Den som ångrar sitt barns födelse bör hålla tyst om det. Eller gärna berätta för terapeut eller så, men absolut inte för barnet, syskon etc.
    Här handlar det till och med om en företagsam och driftig person som det går väldigt bra för i livet. 
    Jag förstår inte hur man då kan vara så missnöjd att man önskar livet ur den personen...
    Inga droger, ingen kriminalitet, inga skulder, ingen misshandel av fru eller barn osv. Finns inget att anmärka på.
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Fiona M
    MadelenHj skrev 2014-02-11 08:25:07 följande:
    Att få höra från en förälder att man är oönskad eller egentligen inte skulle funnits sätter sig väldigt hårt även om det försöker sägas på ett "snällt" sätt. Det gör ont att höra vilken ålder man än är i.

Så nej, jag skulle aldrig säga så till mina barn vad de än hittar på.
    Jag skulle skälla och moralpredika istället, aldrig säga att jag ångrar dem.

jag förstår att det här inte var din åsikt, men finns det öht snälla sätt att säga det? hur?
  • puss
    Plopps80 skrev 2014-02-11 10:35:24 följande:

Den stackarn ja precis! För visst är det mest synd om honom? Hade jag varit mor till det avskummet hade jag lätt kunnat tala om för honom hur mycket jag ångrar att jag födde honom. Hur fan kan du tycka synd om en bestialisk massmördare?
    Honom? Är mamman en han?
  • puss
    Queenie70 skrev 2014-02-11 11:22:50 följande:
    Hon kanske ångrar det hon möjligtvis gjort fel. Hon kanske är arg och ledsen, förtvivlad och i sorg över sonens handlingar, Kanske ligger vaken om nätterna och undrar vad som gick fel, och hur hon hade kunnat förhindra det. Men knappast nödvändigt att ångra sitt barn. Han har ju också varit en liten gullig treåring, ljuvligt doftande bebis, charmig 7 åring etc. Alla de sakerna försvinner ju inte ur en moders hjärta bara för att han begått vidriga handlingar som vuxen.
    Det.
  • Fiona M

och nej, jag anser aldrig det är OK.
    har man själv såna tillkortakommanden att man önskar livet ur folk bör man ta tag i problemen, inte lassa över dem på andra.

• puss
    Plopps80 skrev 2014-02-11 10:47:28 följande:

Ja ja då fattar jag. Men det är ju ändå sant. Hon lär ångra att hon födde aset.
    Men visst, attackera först, för all del. Säger en del om dig.
  • blubbblubb

Alla i den här tråden verkar vara inne på att barnet orsakar dessa känslor med sina handlingar. Det finns ju situationer där personer oönskar sina barn p.g.a de fick oplanerade barn, att barn var ett helt annat arbete än de förväntat sig och att få ett barn som t.ex ung påverkar hela arbetslivet och karriärmöjligheter.

Jag skulle nog tro att majoriteten av oönskade barn, handlar just om situationen kring barnet än barnets egna handlingar. Jag har hört avlägna bekanta uttala sig om att de önskat att de skyddat sig lite bättre vilket förmodligen kunnat tolkas som i ovanstående fall.

• jag är den jag är
    Queenie70 skrev 2014-02-11 11:22:50 följande:
    Hon kanske ångrar det hon möjligtvis gjort fel. Hon kanske är arg och ledsen, förtvivlad och i sorg över sonens handlingar, Kanske ligger vaken om nätterna och undrar vad som gick fel, och hur hon hade kunnat förhindra det. Men knappast nödvändigt att ångra sitt barn. Han har ju också varit en liten gullig treåring, ljuvligt doftande bebis, charmig 7 åring etc. Alla de sakerna försvinner ju inte ur en moders hjärta bara för att han begått vidriga handlingar som vuxen.

Precis!

Min kärlek till mina barn är villkorslös. Skulle någon av dem i framtiden begå så hemska och bestialiska brott så tror jag att jag skulle känna en bottenlös sorg, och också ilska. Förmodligen så skulle jag anklaga mig själv och fundera över vad jag borde ha gjort annorlunda. Jag skulle hata det mitt barn gjort, själva gärningen i sig. Men att jag skulle hata mitt barn och ångra att jag fött det? Nej, det tror jag inte. 

Min kärlek till mina barn är villkorslös!
  • Gladskit

Jag skulle nog aldrig kunna säga så. Oavsett vad mitt barn ställer till med som vuxen så var det jag som ville ha honom, skapade honom och satte honom till världen. Jag önskar inte bort graviditeten, förlossningen eller småbarnsåren. Och det kommer jag inte göra även om han blir en hemsk människa som vuxen.

Tycker som andra har skrivit att det är skillnad på handling och person. Och jag vet ju att JAG som person inte är ond, alltså har jag inte "fött ondskan". Eller ja, det är så jag tänker.

• blubbblubb
    Snigeln skrev 2014-02-11 09:12:29 följande:
    Kanske åt ett barn som är gravt handikappad och levt hela sitt liv som en grönsak eller nåt. Alltså om hela livet varit ett enda långt lidande och barnet inte förstår vad man säger. Åt ett barn som kan förstå är det helt oförlåtligt att ens antyda det!
    Jag tror personer som fått barn med funktionshinder önskar att barnet föds utan funktionshindren, inte att barnet inte föds. Och om barnet har sjukdomar som gör att de lider, att de föds utan de sjukdomarna. 

Jag tror också synen på ett barn som grönsak visar hur långt från den världen man lever. Nyfödda bäbis brukar vara extremt dåliga på att förstå vad man säger eller förflytta sig och ägnar dagarna åt att sova, skrika, äta, och titta och ha ett stort vårdbehov. Och många ser den tiden med barnet som ett nöje och inte en transportsträcka mot en intelligent och talför tonåring. På samma sätt kan ett multihandikappat barn ofta kommunicera och ge mervärde till sin omgivning på sitt sätt.       
  • bängolle

Åh så storsint av dig, Puss, att ha medkänsla med Breiviks stackars gamla mamma. Men sen hugga på nån som missuppfattar ett av dina vaga inlägg??

Svar på tråden När är det okej att tala om för sina barn att man önskar att man aldrig hade fött dem?