• Mandel

När är det okej att tala om för sina barn att man önskar att man aldrig hade fött dem?

Vad skulle vara orsaken till att du sa en sådan sak till ditt barn och påverkar åldern på barnet uttalandet?
    Är det mer okej att säga så till ett vuxet barn än ett litet barn? Ska en mamma alltid villkorslöst älska sina barn?

Jag har svårt för att tro att jag överhuvudtaget skulle säga en sådan sak till mitt barn. Även om barnet vore vuxet. Men man ska aldrig säga aldrig...
    Möjligen om "barnet" var grovt kriminell, knarkade och skändade kvinnor. Förstörde människors liv i mängder, då skulle jag kanske kunna säga en sådan sak. För hade jag inte fött det barnet hade många människor sluppit att lida.
    Jag hade kanske tänkt tanken, men har fortfarande svårt för att tro att jag skulle säga det rakt ut till barnet...

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • Svar på tråden När är det okej att tala om för sina barn att man önskar att man aldrig hade fött dem?
  • puss

Men i såna fall säger man väl "jag önskar att du kunde uppföra dig", eller hur? För det är väl det man önskar? Finns ingen anledning att önska att man inte fött barnet bara för att hen bär sig illa åt.

• Mandel
    puss skrev 2014-02-11 07:46:14 följande:
    Men i såna fall säger man väl "jag önskar att du kunde uppföra dig", eller hur? För det är väl det man önskar? Finns ingen anledning att önska att man inte fött barnet bara för att hen bär sig illa åt.
    Säger du så till ett vuxet barn?

Om barnet inte uppför sig illa då? Om inte ens det vuxna "barnet" uppför sig illa?
  • puss
    Mandel skrev 2014-02-11 07:51:12 följande:
    Säger du så till ett vuxet barn?

Om barnet inte uppför sig illa då? Om inte ens det vuxna "barnet" uppför sig illa?
    Om barnet inte uppför sig illa så säger man inte till barnet att hen uppför sig illa heller, det är iaf min uppfattning i frågan. Verkar det vettigt tycker du?
  • Mandel
    puss skrev 2014-02-11 07:53:30 följande:
    Om barnet inte uppför sig illa så säger man inte till barnet att hen uppför sig illa heller, det är iaf min uppfattning i frågan. Verkar det vettigt tycker du?
    Jag är helt inne på din linje, men jag har för tillfället en nära händelse i minnet. Därav min undran.
    Jag själv är inte inblandad i den soppan mer än att det handlar om släkten och jag undrar hur normalt (?) det är att göra så. 
  • puss
    Mandel skrev 2014-02-11 08:01:04 följande:
    Jag är helt inne på din linje, men jag har för tillfället en nära händelse i minnet. Därav min undran.
    Jag själv är inte inblandad i den soppan mer än att det handlar om släkten och jag undrar hur normalt (?) det är att göra så. 
    Förhoppningsvis inte normalt.
  • Tjatigt

Skulle aldrig säga så. Däremot skulle jag nog moralpredika en hel del, men aldrig säga att jag ångrar att barnet fötts.

• puss
    Tjatigt skrev 2014-02-11 08:06:19 följande:

Skulle aldrig säga så. Däremot skulle jag nog moralpredika en hel del, men aldrig säga att jag ångrar att barnet fötts.

Nej, och vad ska barnet göra åt saken liksom? Att hen föddes öht var ju knappast dens beslut.

Om mamman ångrar det får hon väl behålla den åsikten för sig själv.
  • MadelenHj

Att få höra från en förälder att man är oönskad eller egentligen inte skulle funnits sätter sig väldigt hårt även om det försöker sägas på ett "snällt" sätt. Det gör ont att höra vilken ålder man än är i.

Så nej, jag skulle aldrig säga så till mina barn vad de än hittar på.

Jag skulle skälla och moralpredika istället, aldrig säga att jag ångrar dem.

• Mandel
    puss skrev 2014-02-11 08:08:25 följande:
    Nej, och vad ska barnet göra åt saken liksom? Att hen föddes öht var ju knappast dens beslut.
    Om mamman ångrar det får hon väl behålla den åsikten för sig själv.
    Lite den linjen jag är inne på. Man säger bara inte en sådan sak. Det är oförlåtligt att säga så till sitt barn. Oavsett ålder på barnet
    Men eftersom man aldrig ska säga aldrig så kan jag ändå förstå att man kanske gör det om man har närt en mördare vid sin barm , men knappast troligt att man behöver säga det ens då.
  • Lindsey Egot the only one

Man säger ALDRIG så! Då är man knäpp som förälder och lider av något psykiskt alt narcissism och borde få en rejäl utskällning som heter duga.

Svar på tråden När är det okej att tala om för sina barn att man önskar att man aldrig hade fött dem?