Inlägg från: puss |Visa alla inlägg
  • puss

När är det okej att tala om för sina barn att man önskar att man aldrig hade fött dem?

Men i såna fall säger man väl "jag önskar att du kunde uppföra dig", eller hur? För det är väl det man önskar? Finns ingen anledning att önska att man inte fött barnet bara för att hen bär sig illa åt.

• puss
    Mandel skrev 2014-02-11 07:51:12 följande:
    Säger du så till ett vuxet barn?

Om barnet inte uppför sig illa då? Om inte ens det vuxna "barnet" uppför sig illa?
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
    Om barnet inte uppför sig illa så säger man inte till barnet att hen uppför sig illa heller, det är iaf min uppfattning i frågan. Verkar det vettigt tycker du?
  • puss
    Mandel skrev 2014-02-11 08:01:04 följande:
    Jag är helt inne på din linje, men jag har för tillfället en nära händelse i minnet. Därav min undran.
    Jag själv är inte inblandad i den soppan mer än att det handlar om släkten och jag undrar hur normalt (?) det är att göra så. 
    Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
    Förhoppningsvis inte normalt.
  • puss
    Tjatigt skrev 2014-02-11 08:06:19 följande:

Skulle aldrig säga så. Däremot skulle jag nog moralpredika en hel del, men aldrig säga att jag ångrar att barnet fötts.

Nej, och vad ska barnet göra åt saken liksom? Att hen föddes öht var ju knappast dens beslut.

Om mamman ångrar det får hon väl behålla den åsikten för sig själv.
  • puss
    bängolle skrev 2014-02-11 10:00:28 följande:
    När man är Breiviks mamma kanske.

fy så hemskt att dra in den stackarn i diskussionen.
    *puss puss puss puss*
  • puss
    Plopps80 skrev 2014-02-11 10:35:24 följande:

Den stackarn ja precis! För visst är det mest synd om honom? Hade jag varit mor till det avskummet hade jag lätt kunnat tala om för honom hur mycket jag ångrar att jag födde honom. Hur fan kan du tycka synd om en bestialisk massmördare?
    Honom? Är mamman en han?
  • puss
    Queenie70 skrev 2014-02-11 11:22:50 följande:
    Hon kanske ångrar det hon möjligtvis gjort fel. Hon kanske är arg och ledsen, förtvivlad och i sorg över sonens handlingar, Kanske ligger vaken om nätterna och undrar vad som gick fel, och hur hon hade kunnat förhindra det. Men knappast nödvändigt att ångra sitt barn. Han har ju också varit en liten gullig treåring, ljuvligt doftande bebis, charmig 7 åring etc. Alla de sakerna försvinner ju inte ur en moders hjärta bara för att han begått vidriga handlingar som vuxen.
    Det.
  • puss
    Plopps80 skrev 2014-02-11 10:47:28 följande:

Ja ja då fattar jag. Men det är ju ändå sant. Hon lär ångra att hon födde aset.
    Men visst, attackera först, för all del. Säger en del om dig.
Svar på tråden När är det okej att tala om för sina barn att man önskar att man aldrig hade fött dem?