• Danisen

Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015

Moolie skrev 2015-03-18 20:30:00 följande:

Jag går strax in i v33. Jag har börjat få otroliga foglossningar också... Har bokat in en tid med min husläkare och distriktsläkare i nästa vecka.

Jag har numer problem med:

Vrister

Handleder och nervbanorna

Inflammation i höger bröstmuskel

Inflammation i revbenen

Magmunnen stänger sig inte ordentligt vilket orsakar smärtor när jag sväljer.

Ischias

Kraftig yrsel när jag reser mig upp eller sitter ned och ska plocka upp något från golvet.

Smärtor i magmusklerna när jag ska "vara" med barnen på jobbet, innefattar lekar, klä på, hjälpa till vid toa, rätta till strumpor, trösta i barnens höjd (huk eller knä).

Känner lite att detta kanske ändå är bäst att VC tar tag i än att MVC ska hjälpa mig... Min läkare jobbar på BVC också....

Usch... fy katten! Förstår mycket av dina problem.

Tycker att du gör helt rätt. Min husläkare skötte min sjukskrivning inte alls MVC. Har mycket annat skit med så jag var sjukskriven när jag blev gravid men även när det blev gravidkrämpor hade min hudhusläkare hand om det.
  • Danisen
    emeliearcen skrev 2015-04-15 12:41:44 följande:

Precis. På vårt lasarett håller de dessutom på med en massiv renovering av bland annat parkering. Inte lätt att hitta en plats ens i närheten av sjukhuset vissa tider. Puuh. :o

Jaa, jag bullar också upp med kuddar, när jag ska sova så har jag en kudde mellan benen och en under magen för att lyfta upp lite :p

Det är desto svårare på kvällarna tycker jag, när man ska hitta en bekväm ställning i soffan :p tips på det? :)

Gud är du redan Så långt gången vad fort det går. Gravidkudde är awesome btw i soffan halvsatt jag med massa kuddar runt mig haha. Kunde knappt resa mig haha.

Den föreläsningen på lasarettet är jätte bra . Man får inte gå in på bb men man får liksom mycket "kött på benen" inför förlossningen . DEn stora parkeringen (direkt till höger efter ljuset) vid akuten brukar det finnas plats på, tack och lov för det . Så det är nog ingen fara Ska du se.
  • Danisen
    emeliearcen skrev 2015-04-15 14:54:25 följande:

Åh en sån kudde skulle vara guld! Kanske man ska investera i en sån? :) ja, tiden går fort, men samtidigt kan man knappt bärga sig :) hihi.

Ser mycket fram emot föreläsningen. Först blir det ett besök för ul 4/5, för att se till att moderkakan flyttats upp som den ska :) håll tummarna för mig! :) har förstått att det är ganska vanligt att moderkakan är längre ner i början, men att den allt som oftast kasar upp i samband med att bebisen växer. :p

Ja, jag använde en sån kudde jätte mycket! Ng baby har en bra. Har för mig att babyland har bäst pris. Googla och kolla på pricerunner .

Självklart ska jag hålla tummarna för dig. Kul med ett ultraljud till åtminstone . Ja, den brukar ju göra det. Jag hade min i bakvägg. Så vet inte hur det funkar om den är längre ner.
  • Danisen
    Bell13 skrev 2015-04-22 01:30:27 följande:

Det går bra för oss. Vi trodde han hade kolik då han skrek på kvällar och nätter. Tydligen hade inte produktionen kommit i gång ordentligt så nu gör vi allt vi kan för att öka den så han blir nöjd.

Har köpt en pump idag så jag ska prova den imorgon och se om det kan gå lite fortare.

Jag kom nyss på att när vi låg på BB så hade jag samma problem som dig (herregud vad man glömmer fort) hon bara skrek och skrek när hon ville ha mat och när vi la henne vid bröstet så tog hon inte det. Vi fick koppmata med ersättning först sedan amma just för att hon skulle vara nöjd och inte hysterisk när man la henne vid bröstet. Sen bara sådär en morgon vaknade jag med baouta bomber å vips var produktionen igång. Det Tog ca 1 vecka ungefär. Kanske lite mer. Men man fick bokstavligt talat sår i gumpen av allt sittande i soffan. Men det blir bättre (vet att det känns långt bort men jag lovar) kram kram
  • Danisen
    Bell13 skrev 2015-04-22 11:29:22 följande:

Tycker nog att det var lite dåligt att de inte erbjöd mig att prova med ersättning i kopp den där natten när han skrek som värst på natten. Det gör ju ont i magen att vara hungrig också.

Verkligen dåligt. Maja fick från dag 1 Varje gång innan bröstet. Ja, en bebis kan inte skilja på hunger och annat smärta i magen ju.
  • Danisen
    Moolie skrev 2015-04-28 07:28:49 följande:

Åh, nu känner jag hur bebis gör dig redo! Ilar ned i bäckenet som inte är foglossning. Magen sköter jag flera gånger om dagen och jag bara sover och äter... 1,5 vecka kvar till BF.

Absolut... Min klinik hade tex ingen narkossjuksköterska så jag genomled hela äggplocket som en enda lååååång plåga...

Fick du ingen smärtlindring Alls? Eller hur funkar det då?
  • Danisen
    Moolie skrev 2015-04-29 06:44:56 följande:

Jag hade en kanyl i armen och fick någon tablett... Men inget hjälpte och de fick inte ge mig mer av något alls... Riktigt obehagligt... Vi blev kompenserade ekonomiskt men jag fick gå i terapi för det efteråt... Men de hade ordnat en narkos ssk nu så det kommer aldrig hända igen... Skulle vi gjort fler plock så hade jag velat vara helt nedsövd...

Och just nu känns det som om jag kommer gå över... Bara för att... :/

Jag fick max dos av allt ändå led jag under ingreppet. Tårarna sprutade och jag höll andan de va fruktansvärt. Höll på att svimma efteråt flera gånger av smärtan så jag fick ligga kvar längre än vanligt. Tror aldrig att jag vill göra om det. Men nu är vårt underverk här och snart även ditt
  • Danisen

Jag var hög som ett höghus men ändå gjorde det fruktansvärt ont. Blev citodon ett tag framöver efter ingreppet. Usch och fy... slipper gärna det igen.

• Danisen
    lisodan skrev 2015-05-06 13:11:33 följande:

Här kommer ytterligare frågor till er veteraner

Jag ska börja ta järn i vecka 20 enligt mina prover. Dock har jag börjat känna mig väldigt trött och är mörk under ögonen så tänkte börja redan nu, en vecka tidigare. Jag har köp Niferex droppar för det använde jag förra året efter missfallet och då funkade det ok för min mage.

Nu läser jag att man ska ta dem på fastande mage. Plus det ska vara minst 2 timmars intervall imellan intag av grönsaker, mjölkprodukter, kaffe o te. Hur ska jag som gravid få till detta undrar jag? Jag äter minst varannan timme och gärna frukt imellan. 

Hur gjorde ni som har tagit järn?

Jag tog 2 niferex innan läggdags med ett glas juice. Med mycket vatten i så jag inte fick för mycket halsbränna niferex funkade kanon med min mage, den blev bättre av de haha
  • Danisen
    Moolie skrev 2015-05-26 02:39:38 följande:

Nu är vi fem i familjen! 150525! Fräckt datum! ;)

Grattis till er
  • Danisen
    emeliearcen skrev 2015-06-26 06:23:46 följande:

Hej! :) nu är det även min tur att meddela att vi fått en liten pojke. :) förvärkarna startade tidig morgon på midsommarafton, och söndag 21/6 kl 09.27 tittade en underbar liten grabb ut <3 allt har gått bra trots drygt 1,5 dygn med jobbiga förvärkar. Vi kom hem i tisdags och njuter nu i vår bebisbubbla med mycket amning och blöjbyten. :) hoppas allt är bra med er andra.

Är det någon som har tid och lust att uppdatera listan i andra tråden vore jag väldigt tacksam :)

Stor kram.

Åååh äntligen stort grattis till er!

Välkommen till andra tråden .

Kram
  • Danisen
    emeliearcen skrev 2015-07-13 10:48:33 följande:

Det är en liten Kasper :)

Pysventiler har vi hemma och använder det ibland. Någon gång har det känts som att det hjälpt, ibland inte.

Tack för allas tips om Sempers magdroppar/minifomdroppar. Ska absolut tänka på detta! :)

Ett tips är att ge sempers magdroppar med d vitamin i. Istället för de man får på bvc. Min tjej fick jätte ont i magen av de man fick av bvc.
Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015