• Jenkis

Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015

azurea skrev 2014-10-12 08:12:12 följande:

Någon annan som fått oförklarliga frosserianfall under graviditeten? Ska ta kontakt med BM i morgon tänkte jag men har råkat ut för ca 30 min-attacker där jag bara skakar både fredag och lördag kväll inkl lite kramper i hela kroppen/även magen. Inget högt blodtryck eller feber dock, även om jag kände mig rätt sjuk medan det höll på. Sen mår jag fint igen efteråt. I övrigt känner jag mig frisk.

Du får ursäkta men när jag läste lite snabbt först, så tolkade jag ditt frosserianfall som att du åt kopiösa mängder av något (gott)

Nej, inte hört talas om och jättebra att du kolla upp och inte drar dig för att söka akut idag om det behövs! Det låter skumt.
  • Jenkis
    johjen skrev 2014-10-12 12:53:39 följande:

Uppdatering från BB - mjölken har inte riktigt runnit till ännu och Adam äter varannan till var tredje timme. För en stund sedan kom det lite spy med lite rött i och eftersom jag inte har några såriga bröstvårtor (ännu!) var jag tvungen att fråga vad det kunde vara. Rosty pipes sa sköterskan aldrig hört talas om det! Adam har lite klegg i ögonen med men det är tydligen ganska vanligt. Har fortfarande svårt att gå och känns som jag har fått 18 000 karatesparkar i skrevet så får smärtstillande och vi blir kvar i alla fall till imorgon. Annars njuter vi och ammar på! Sömn är numera en lyxvara man får försöka att konsumera så fort man har tillfälle!

Hoppas ni andra mår bra!

Kram

Vad härligt med uppdatering! Tråkigt med 18 000 karatesparkar i skrevet bara... Låter bra att ni bli kvar lite till. Det behöver du säkert. Skönt att ha personal att fråga med när det sker lite oväntade saker som röda kräkningar t.ex.

Fint att ni kan njuta lite också. Det skall man inte ta för givet. Alltså jag menar att det förväntas att man skall gå på rosa moln, men att verkligheten kan vara en annan och det är lika normalt.

Vila, drick och ät. Be sambon att åka iväg en sväng och köpa något riktigt smaskigt om du tröttnar på sjukhusets utbud. Finns inget som läker en kropp så bra som vila och mat/dryck

Se till att du får tillräckligt bra smärtstillande medan du ligger inne. Morfin brukar de inte vara så pigga på att ge vid amning, men Fentanyl går bra (typ som morfin, men går inte över i bröstmjölken på samma sätt).
  • Jenkis
    villsågärna38 skrev 2014-10-12 15:23:12 följande:

Vi kom hem till lunch idag. Vi mår så bra och jag känner mig mkt piggare den här gången. Påverkar såklart att förlossningen bara var 2 tim och att jag inte behövde sys. Amningen går jättebra också. Nog så att kroppen vet vad den ska göra den här gången, var ju bara drygt ett år sen jag slutade, och Bambi är en liten fena på att äta Jättemysigt att träffa storasyster också. Hon har varit jättefin mot Bambi än så länge. Jättestolt storasyster Vi hade med en present till henne också från lillasyster, Skadar ju aldrig med mutor

Kram och hoppas att ni alla har en skön helg!

Låter mysigt! Skönt att det gått bra med storasyster och amningen.

Du låter pigg och glad, vad skönt!
  • Jenkis
    Sillavi skrev 2014-10-13 10:33:34 följande:

Tror det känns som om det är mindre aktivitet i tråden för att det kanske är endel som är och varit i målgången när det gäller graviditen  och faktiskt fått barn (ngra iaf). Är ju ett gäng som har bf ungefär samtidigt och har mkt gemensamt och går igenom samma/el ungefär samma faser tillsammans. Därför tror jag att endel som ska ha senare och är tidigare inne i graviditeten känner att dom inte har så mkt att prata om eftersom man är så långt ifrån. Hoppas ingen missförstår mig elr tar det fel.

VSG - Åh längtar tills man själv är där och ligger i sängen med liten och ammar (förhoppningsvis) Låter ju hur mysigt som helst. Bra att hon ligger och försöker få igång produktionen ännu mer. Klipptes navelsträngen direkt elr väntade dom ett bra tag?  

Jag mår upp och ner som alla andra antar jag. Ska till läkare på torsdag, prata om mina sd, molvärk och foglossning. Hoppas faktiskt nu efter MKT grubblande fram o tebax att jag kanske blir sjukskriven 25% iaf. Tack som frågar goa du <3

Johjen - men uhaaa stackare. Låter verkligen inget vidare Inget konstigt att få bad feelings just dag tre men låt din man veta iaf så han kan stötta. Man får väl försöka att ta sig igenom hormonerna och hoppas att det går över. Sömnen är ju ett stort problem och kan självklart bli en chock. Klart din man måste hjälpa dig och stötta i allt. Han kanske är osäker på vad och hur han ska göra? Stor kram och allt är inte bara lullull med att få barn och känn ingen skuld för att du inte alltid är lycklig <3 kram

Bell13 - Åhh känner du lite nu säkert bebis som ger sig till känna. Var det i veckan du skulle på RUL? Blir en fin fin påsk hi hi. Har du märkt ngt på magen än?

Danisen - Ja men nu är ju bebis färdigbakad, redo att komma ut. Klart du känner det spec när man har ont. Hoppas att foglossningen går tillbaka. Är det fram el bak du har ont?

Så kan det säkert vara. Jag har ju ett helt gäng som är beräknade samtidigt som mig, men ingen är direkt aktiv här. Det är väl Danisen och jag som ligger närmast varann tror jag.

• Jenkis
    villsågärna38 skrev 2014-10-12 20:57:51 följande:
    Ja känner mig oförskämt pigg och så oerhört lycklig Hade nån sagt detta till mig för 4 år sen hade jag aldrig trott att det varit möjligt. Tog ju 6 år för oss att få storasyster och när syskonförsöket med sista frysägget misslyckades i december så funderade vi på adoption istället. Att bli spontant gravid fanns ju inte på världskartan och äd utomlands kände vi oss splittrade inför. Och nu 10 mån senare är vi 4 i familjen. Galet!! Kan inte vara annat än tacksam!! Sen sov jag 4+3 tim i natt och har lyckohormonrus av all amning Får se hur jag mår imorgon då det är dag tre och baby blues

Håller tummarna för dig imorgon!! Kram
    Härligt!

Dagens händelser är att jag pratade med min barnmorskekusin på fm. Grät mig igen om fm och vägen till läkaren.

Väl där sattes CTG-dosor och jag fick lämna urinprov och då blev det för intressant för att gråta mer

Efter ca 40 min kom läkaren och jag sa min åsikter och hon lyssnade bra! Hon lovade att det skulle in i journalen så att inte nästa läkare ifrågasatte.

Jag sa att jag ville ha snitt 27/10. Fram till dess kan jag tänka mig att komma igång själv och varken läkaren eller jag tror på igångsättning. Möjligtvis om kroppen är jättemogen och de kan sätta Oxytocindropp direkt. Ställning till det tas fredag 24/10.

Hon sa inget rakt ut, men jag fick en känsla av att hon trodde att saker och ting skulle lösa sig av sig själv. (Eller så är det önsketänkande från min sida) Hon passade på att undersöka mig och göra en hinnsvepning. Jag var öppen 2 cm och tappen var kort, så helt omogen verkar jag inte vara.
  • Jenkis
    Danisen skrev 2014-10-13 09:26:11 följande:
    Inte här iaf är bara så himla trött. Fått mega ont av foglossningen igen, på vänster sida. Har så svårt att sova. Vill bara att bebis ska vara redo att komma ut ganska så snart .

Mår ni bra allihop? Man längtar så himla mycket när man läser om er och era fina familjer (ni som fött)

Kram
    Tråkigt att du har så ont! Förstår om du vill föda snart...
  • Jenkis
    Sillavi skrev 2014-10-13 14:45:18 följande:
    Ja jag har ett väldans tryck mot magen också, där uppe liksom. Pratade med bm förut och ska få komma in imorgon och kika. Är säkert inget men man undrar ju lite. Ska hem och vila nu tänkte jag.
    Bra att du tar på allvar! Vila gör du rätt i till du vet vad det är.
  • Jenkis
    johjen skrev 2014-10-13 16:29:09 följande:

Hej alla!

Tack för alla fina ord!

Jag har det lite kämpigt med både kropp och själ just nu men efter samtal med läkare, bm, sjukgymnast kom vi fram till att vi åker hem med receptbelagda smärtstillande och möjlighet att ringa dem om det behövs. Läkaren talade om vikten att jag måste få vila och ligger i sängen hemma nu medan sambon tar hand om Adam. Gråter för minsta lilla, positivt som negativ och är orolig över Adam hela tiden på ett sätt jag inte trodde var möjligt.. Usch hoppas jag inte drar ner.någon men för mig har det tagit ganska hårt och känner mig helt slut psykisk/fysiskt. Sambon försöker stötta och avlasta mig men på något konstigt sätt känner jag.mig huvudansvarig för Adams välmående och blir stressad för minsta lilla. Blir irriterad på sambon hela tiden och tycker han borde vara mer på men inte lätt för honom heller.

Jag är ganska stark normalt sätt och brukar vara den som stöttar andra men här känner jag mig helt lost. Blir säkert bättre när jag fått lite.mer sömn och vi lär känna Adam och hans behov. Har dessutom fått reda på att jag fick bristningar av andra graden som de bedömde att en läkare skulle sy efter förlossningen, vilket gjordes. De säger att det ser jättefint ut och att jag.kommer bli återställd men känns tufft på.något sätt eftersom jag fortfarande har ont och svårt att gå.

Nu ska jag försöka sova lite. Kram på er!

Det är klart att du skall skriva här! Vi finns här och lyssnar! Det du upplever är fullständigt normalt!

Stressen, gråten och smärtan kommer att försvinna. Det är du garanterad

Var snäll mot dig själv! Det är tufft med alla hormoner, smärta och sömnbrist. Jag tror din sambo klarar av att du är irriterad på honom Annars får han ta stöd från samma nummer som du skall ringa om det behövs

Jag lovar att om några dagar börjar gamla Johjen så sakteliga komma fram igen och skulle det inte bli så, så var inte rädd för att söka hjälp.

Så länge kan du bombardera tråden här. Vi behöver lite fler inlägg
  • Jenkis
    tusa skrev 2014-10-13 17:02:04 följande:

Johjen; Åh, kram gumman! Det blir bättre snart! När din kropp fått läka lite och sambon fått bli varmare i kläderna med pojken. Viktigt att gråta om du behöver, även om du inte tycker att du borde! Kraam Hjärta

Jenkis; Härligt med ett steg fram iaf! Glad Wow, 2cm öppen och hinnsvept! ..nu är det riiiktigt nära Skrattande Minns du när vi var under behandling i IVF-tråden?? Du var såå skeptisk till detta försöket pga alla dina erfarenheter, och jag ba' "Lyckotråden!! Vi blir alla graviida, tjohoo och hurra!!" ...sen stressade ju jag näsatn mest när vi ruvade och var typ sist att plussa och du idiotförklarade mig för att jag trodde jag blivit överstimulerad på nässprayen och sedan använde 4år gamla teststickor, ha, ha!!! Cool .....och du, nu är de snart här, våra Mirakel...ofattbart..

Hoppfulla Fia; Tack! Nope, inga känningar än, men jag kan vänta.. Flört Jag har inte ens haft molvärk och bara SD vid ngra tillfällen under hela gravven, var samma med sonen, så räknar med att när jag väl känner nåt så är det på G, som sist!

Du är för härlig Tusa! Jo, jag minns innan vi fick plus och hur skeptisk du var att du faktiskt kunde vara gravid Även hur du utropade lyckotråden och det kändes positivt och bra även om jag var skeptisk.

Ja, tänk. Snart är vi där. Overkligt och när jag blev hinnsvept undrade jag vad jag gett mig in på, ha, ha.
  • Jenkis

Kollade lite på VSG och Johjens undersökningar innan de födde och när de var öppna 2 cm tog det 3-4 dygn, sen var det dags att föda.

Låter bra Man måste ju få leka med tanken alla fall.

Vilken dag det varit. Verkligen bergochdalbana känslomässigt och jag är helt slut. Kan liksom inte förklara. Förmodligen hormonerna... Mycket gråt har det blivit och jag pendlar mellan rädsla, glädje och tappat självförtroende. Jag har haft ganska bra känsla/mod inför förlossningen. Idag var det som att dra undan mattan typ. Hoppas jag hittar tillbaka till lugnet och självförtroendet.

Kan ju även bero på att jag var på förlossningen idag. Förra gången fick vi inte med oss bebis hem...

Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015