• Jenkis

Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015

Finns bilder i bildtråden nu.

• Jenkis
    Danisen skrev 2014-10-26 07:55:37 följande:

Kul att få höra att ni mår så pass bra ändå fin pojke ni har fått. Stor va han ju men inte riktigt lika stor som dem gjorde uppskattning på.

Börjar bli väldigt pirrig inför mitt snitt på tisdag. Läskigt att veta men ändå skönt.... samtidigt är jag rädd att det ska starta innan och bli akutsnitt vilket det blir bums om det drar igång. Jag har hört att en maggördel ska hjälpa efter ks (även vid vaginal) vet du något om det? Ska höra med läkaren imorgon när vi ska dit och skrivas in och göra alla kontroller.

Kram på dig.

Hade tänkt köpa en maggjördel, men inte orkat/hunnit. Tror det är skönt att ha på sig. Min kropp är mindre svullen nu så nu dallrar det i stället och det är INTE skönt när man är sydd...

Du kan vara lugn inför snittet. Skulle det dra igång spontant ger de dig medicin så att värkarna kommer av sig. Det heter ju akutsnitt fast det inte är särskilt akut. Man kan få vänta flera timmar på ett akutsnitt om bebis mår bra.

Skönt att du vet när det blir. Inget att oroa sig för. Det kommer att gå toppen skall du se.

• Jenkis

Vi pratade flätning av könshår här för ett tag sedan.

Kan väl inte påstå att jag var så välansad direkt när vi åkte in. När de gör snitt rakar de dessutom av hela busken fram, så ni kan ju tänka er vilken frisyr där nere jag fick.... Fy! Hemskt

• Jenkis
    Danisen skrev 2014-10-26 08:21:14 följande:
    Adå jag har fullt förtroende för lasarettet . Men mentalt hade det varit skönt om det blir som de har planerat hehe, men vi får se hur det blir. Ja, akutsnitt kan ju ske närsom som du säger. En kompis gjorde det, åkte in med vanliga värkar på bf+11 på förlossningen upptäckte dem att bebisen satt i säte. Så dem fick göra akutsnitt på dem. De va nog tur, tösen vägde 4500gr. De gav henne medicin för att stoppa värkarna, som inte fungerade alls. Hon fick ligga på uppvaket i 4h efter snittet med värkar. Hur länge behövde du vara på uppvaket? Och hur länge behövde ni stanna på bb?

Jag tänkte nog beställa på nätet. Apoteket har b.la mest så man inte behöver köra runt för att hitta en eller så. Läst lite om de med gördel, det ska vara himla skönt att få avlastning i början. Så jag vill nog prova .
    Låter konstigt att ha värkar efter ett snitt. Min livmoder var så trött att de fick sätta in dropp som ger ordentligt med eftervärkar. Kan det vara det hon menade?

Mina värkar gav sig inte heller innan snittet trots medicin, men det är ju inte så konstigt när kroppen är uppvärmd så att säga. Förstod inte hur jag skulle överleva utan lustgasen med mig till operation Värkar eller inte, så ger de sig när man får bedövningen för snittet.

ev. skall vi ta en kortare tur till ett köpcentrum idag för att skaffa en riktigt bra BH till mig och jag skall nog kolla efter gördel med. Vore skönt.
  • Jenkis
    johjen skrev 2014-10-28 17:26:03 följande:

Klagotåget tuffar vidare..

Adam har gått över till att vilja amma en gång i timmen ca 15 min. Jag kämpar med att han ska få rätt grepp, att han suger rätt och att trycka på bröstet så att det ska flöda mer. Försöker hålla honom vaken genom att massera handflatan och tar av honom kläderna men efter 15 min somnar han. Lägger honom efter 10 min på filt eller i nestet och då vaknar han efter en stund och vill amma igen. Däremellan försöker jag pumpa, slänga i mig en macka i farten och kanske gå på toaletten. Fick ett psykbryt för en stund sen och tog fram ersättning som jag hade hemma och då glufsade han i sig 60 ml och verkade nöjd en stund. Men efter en timme var det dags igen och då hade jag pumpat lite som jag kunde ge honom. Fy sjutton vad jobbigt detta är! Helt slut både fysiskt och psykiskt och vet inte vad jag ska göra?! Pratade med en väninna tidigare idag som sa att man inte ska låta dem småäta så, varannan varje timme men när de är så här små måste de väl få äta när de vill? Vet inte hur länge jag står ut med hans skrik om jag ska försöka vänta 2-3 timmar innan jag matar honom igen..

Hoppas ni andra har en fin dag i allafall.

Kram

Och jag sitter i nästan samma båt... Därför har jag inte skrivit något här. tredagarsgråten har man ju hört talas om men här är det 7 och 8 dagarsgråten....

Han är inte nöjd ett dugg, samtidigt som han spyr upp överskott, så han får något i sig alla fall. Vill väl vara nära och ha bröstet i munnen hela tiden. Bärsjalen fungerar inte heller tyvärr.

Bläää. Just idag.
  • Jenkis
    Danisen skrev 2014-10-28 14:35:29 följande:

Vi har fått en liten flicka <3 3158gr vägde hon. Har inte kunnat mäta henne än. Allt har gått bra. Kejsarsnitt är ju inte en dans på rosor direkt. Men vi mår bra. Har ont i såret men de gör ingenting vår prinsessa mår bra och är hos oss. Just nu sover hon bara. Hon har ätit lite innan. Sen somnade hon gott brevid mig . Kan inte fatta att hon är vår.

Stort grattis Danisen! {#emotions_dlg.flower}Skål

Vad skönt att allt gått bra! Våra lika hjärtljud gav dock olika kön
  • Jenkis
    Irma01 skrev 2014-10-28 18:49:26 följande:
    Jenkis skrev 2014-10-28 18:30:54 följande:
    Och jag sitter i nästan samma båt... Därför har jag inte skrivit något här. tredagarsgråten har man ju hört talas om men här är det 7 och 8 dagarsgråten....

Han är inte nöjd ett dugg, samtidigt som han spyr upp överskott, så han får något i sig alla fall. Vill väl vara nära och ha bröstet i munnen hela tiden. Bärsjalen fungerar inte heller tyvärr.

Bläää. Just idag.
    Kära ni, hoppas verkligen ni pratar med BVC och säger att ni inte kan ha det så här!!
    Jenkis, har du haft ditt hembesök än? 
    Det finns INGEN ANLEDNING att behöva gå igenom en sådan helvete bara för att amningen minsann måste fungera!
    Förstår mig rätt, jag respekterar fullständigt att ni vill prova och kämpa för att få amningen att fungera, men ingen av er ska behöva känna dåligt samvete för att era små behöver få ersättning för att gå upp i vikt! Herregud, jag tycker att ni är helt fantastiska som orkar kämpa på det viset, men det kan finnas en hel drös med anledning till att det inte vill sig. 
    Johjen, det ska inte vara någon hemsk stund med smärta, så som jag srev tidigare prata med BVC. Och det är inte att ge upp att ge ersättning! Adam mår bättre av ersättning och en pigg mamma än att du ska köra slut på dig själv för att "samhället" förväntar sig att mammor ska amma punkt slut. Gör det i så fall för dig själv inte pga av yttre press.

Jenkis, jag hoppas att du vet att du är den bästa mamma William kan ha, och att du inte anklagar dig själv på något sätt. Om du inte har haft BVC besök än, skulle jag först ringa amningshjälpen, få du inga bra tips där, så kontakta din BVC mottagning.

Stor kram till er båda.

Vad gullig du är! (ni andra med)

Äntligen en lugn stund nu. Alla sover utom jag

Eftersom han är urjobbig på nätterna, så gav jag upp nattammandet för flera dagar sedan. Han har fått ersättning varje natt i stället. Tyvärr hatar han Calma-flaskan, så det får bli vanlig flaska. Risken är ju att han kommer föredra den framför mina bröst ev. men det har hittills inte skett. Jag ger ju bröstet typ 16 gånger per dag och flaskan ca 3 gånger per natt, så brösttekniken dominerar med råge.

Eftersom vi kan dela upp nätterna nu, så har jag försökt vänja sambon att ha ansvaret för honom. Han är lite osäker, men det går framåt. Så i natt är första natten som jag sovit fem timmar i sträck utan barn. Jag sov i källaren med öronproppar och så gjorde vi ett byte efter fem timmar. Fungerade bra för mig och för W såklart. Tror även sambon var nöjd.

Jag tycker fortfarande amningen gör ont! Inte lika ont som först, men det är ingen stund jag ser jättemycket fram emot. Skulle kännas mer OK om han blev nöjd med amningen så att det blev en paus för mig på 2-3 timmar. Ena bröstet är mer OK än det andra. har inte kunnat lista ut varför det är så att ena alltid gör ont, medan de andra liksom vänjer sig under amningsstunden. Tycker ju att han har lika bra grepp på båda. Har inga sår eller blåsor och vårtorna ser ok ut efteråt. Har även provat pumpen och det är samma sak där. Den gör ont på det onda bröstet.

Känner även ett stort behov av att varar ifred nu

BVC-besök i morgon. Får se vad hon säger då.

• Jenkis
    johjen skrev 2014-10-28 20:00:07 följande:

Ja herregud så har hade mam inte trott att första tiden med bebis skulle vara.. Ska ringa BVC imorgon och vi har redan en tid där på torsdag fm för vägning. Tills dess ska jag försöka kämpa. Hade tänkt prova napp men Bvc-sköterska tyckte vi skulle vänta till han ökat i vikt. Adam har sovit en timme nu, lägligt när sambon kommit hem så fått lagad mat och tagit en dusch så känns lite bättre. Bävar inför natten dock, vet inte om jag klarar av en sömlös natt till.

Jenkis - kan bara säga att jag känner igen mig. Fy fasen vad tufft det är och man tycker mam gör allt som står i sin makt för att göra de små liven nöjda. Vi har fått bra hjälp av Amningsmottagningen på BB och av BVC så testa och prata med dem. Kram på dig!

Så dags och pumpa igen.. Oktober 2014 kommer jag inte ha något minne av förutom insidan av vårt hus och all jävla bröstmjölk som ska ut!

Du har ju humorn i behåll i alla fall

Jo, det är skönt att se något annat än insidan av huset. Vi har varit i väg på något varje dag (typ vägning, hörseltest o.s.v.), men just nu förorsakar det mer stress än njutning.

Tog en promenad med vagnen igår med en fullmatad och nybytt bebis. Men inte ens det fungerade mer än 20 min. Dessutom tar han inte nappen av mig, bara av sambon...

Älskade unge! Hjärta

Man får köra ett mantra "det går över, det är bara en begränsad period, njut av de små stunderna som är helt underbara"
  • Jenkis
    lelle75 skrev 2014-10-28 20:01:47 följande:

Grattis Danisen, vad underbart att du har bebis hos dig! Hoppas att du läker snart! Är det svårt att resa sig och hur ont har du, behöver du mycket smärtstillande?

Johen och Jenkis, det låter verkligen som om att ni har det jobbigt. Hoppas verkligen att det blir lättare för er snart. Känns bra att ni delar era jobbiga historier så att man förstår att det inte alltid är en underbar upplevelse just efter förlossningen. 

Är det så att om man ger ersättning för mycket, vill de inte ha vanlig bröstmjölk då? Är det inte bra att kombinera båda. Om de små inte går upp i vikt så är det väl klart att man vill ge dem ersättning. Synd att det inte finns en stor docka som fungerar som en människa och kan ge lite avlastning som närhetsbehovet. Funkar inte närhetsbehovet som pappan ger lika bra?

Självklart duger pappan lika bra för överlevnaden och anknytningen. Jo, de vill ha vanlig bröstmjölk. Inga problem. Det är mest det där med "tuttförvirringen" när man ger vanlig flaska och ev. napp. Men det är såklart individuellt hur bra de klarar av att flexa mellan teknikerna.

Jag var helt inställd på att det skulle bli mycket amning, men inte att ingenting annat skulle duga än att ha en bröstvårta i munnen och det är det som jag tycker är påfrestande eftersom jag fortfarande tycker det gör ont. Skulle jag inte ha någon känsel där skulle han kunna få hänga där hela tiden i bärsjalen t.ex.

Kan tänka mig att bärsjalen skulle fungerar bättre för sambon. Hos mig blir han helt galen i sjalen och söker som besatt efter bröstet. Samma sak om vi sover för nära varann.
  • Jenkis
    bb2014 skrev 2014-10-29 10:06:32 följande:
    Ja det kommer ju från en mamma som haft det lika besvärligt som johjen och jenkins här i tråden!

Min mamma hade inga problem med varken mig eller min storebror så jag hoppas det går i arv. :)

Har ju råmjölk sen flera veckor tillbaka och "sugvänliga" (ursäkta min franska) bröstvårtor så hoppas det är ett plus. ;)

Det måste ju påverka. Vi har ju alla väldigt olika utformade bröst!

Inte oroat mig för amningen. Men så läser och hör jag så mycket. Kan ju inte begära att ni ska starta en amningstråd :)
    Jag har dock funderat på om vi kanske skulle starta en tråd för dem som har fått nu. Det måste vara oerhört tråkigt för er andra att läsa om amningsproblem o.s.v. när ni fortfarande är gravida och en del precis nygravida....

En tanke bara...
Svar på tråden Vi som äntligen är gravida efter IVF/ÄD 2014/2015